Thermostaathuis B18 vs B20

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2015 08:53 #149862 door Arno Pfennings
Thermostaathuis B18 vs B20 is gemaakt door Arno Pfennings
Volgens mij heb ik een B18 thermostaathuis op mijn B20 zitten...is er een groot verschil met een B20 huis?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2015 11:10 #149868 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Thermostaathuis B18 vs B20
Hmmm, ik heb nog nooit enig verschil gezien? Waarom denk je dat ze verschillen?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2015 11:12 #149869 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Thermostaathuis B18 vs B20

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2015 11:24 #149870 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Thermostaathuis B18 vs B20
Aha! Nog nooit opgemerkt! :) Ik heb B20 en B18 en die hebben dezelfde! Mijn B18 is van 1967. Zo te zien verschilt alleen de diameter van het pijpje, dus misschien hadden de eerdere B18's een slang met een kleinere diameter? Het pasvlak zal toch hetzelfde zijn denk ik.
(Ps wat een verschrikking, al die verchroomde spullen! Smaken verschillen natuurlijk)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2015 15:52 #149878 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Thermostaathuis B18 vs B20
Er zijn inderdaad twee verschillende thermostaathuizen. Het verschil zit in de diameter van de pijp (buitenom 24 mm of 32 mm).
Het eerste type hoort bij de B18-motoren met een open koelsysteem (dus t/m 1966), het tweede type hoort bij de B18/B20-motoren met een gesloten koelsysteem (1967-70). De diameters van de slangaansluitingen op de radiateur van een gesloten koelsysteem zijn ook overeenkomstig groter, ca. 32 mm dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2015 16:35 #149880 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Thermostaathuis B18 vs B20
Dank Gert! Weer wat geleerd! (Nooit te oud hè? :o )

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2015 17:50 #149885 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Thermostaathuis B18 vs B20
Gezien de bovengenoemde verschillen in doorlaat lijkt mij de combinatie van een open koelsysteem met een opgevoerd en opgeboord B20-blok trouwens niet de meest ideale setup om een optimale koeling te garanderen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2015 18:23 #149886 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Thermostaathuis B18 vs B20
;) Crossed my Mind....vandaar de vraag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2015 00:46 #149901 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Thermostaathuis B18 vs B20
Beste Aron, scheelt de helf in doorlaat het is maar net wat je rijstijl is ben je geen scheurder dat maakt het geen verschil, zit je constant hoog in de toeren dan kan het wel wat uitmaken.
Ik rijdt hier Filippijnen ook met een open systeem en heb geen problemen B20E K nokkenas en twee SU.
Heb wel een oliekoeler.

Maar ik ben geen scheurder.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2015 09:18 #149904 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Thermostaathuis B18 vs B20
Hoi Johan,

Ik zie dat de motortemperatuur eigenlijk altijd wel erg hoog is en het thermostaathuisverhaal misschien een oorzaak kan zijn.

Het koelsysteem is gesloten, zou hier dn ook nog iets aan moeten gebeuren icm een overstap naar een B20 thermostaathuis?

Arno

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD