temperatuurmeter slaat voorbij rood,v bij optrekken 145 LPG

  • Willem Bos
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2014 22:09 #142224 door Willem Bos
Beste allemaal,

sinds enige tijd heb ik iets vreemd met mijn volvo 145 op lpg. als ik optrek slaat mijn temperatuurmeter binnen enige seconden in het rood en verder, als ik met constante snelheid rijd of stilsta, staat hij keurig bij de N.

ik dacht dat mijn thermostaat stuk was, dus deze heb ik eruit gehaald, maar dit helpt niet, zodra ik optrek slaat hij door naar rood, als ik dan met een constante snelheid rijd of stilsta staat hij naar een paar seconden weer keurig bij N.

vanavond heb ik een sprintje getrokken, de meter sloeg door, ik opende de motorkap en stopte mijn vinder in de radiateut, dit was wel heet, maar niog niet zo heet als laten we zeggen verse koffie of thee. verder is het zo dat wanneer ik zonder thermostaat rijd de motor bij constante snelheid of als ik stilsta ruim onder de N. blijft.

weet iemand wat er mis is met mijn auto?

mvg

Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-07-2014 23:35 #142231 door 05703-dummy
Ik vind zulke snelle temperatuurswisselingen wel heel vreemd en kan me bijna niet voorstellen dat dit werkelijk gebeurt (in je blok bedoel ik dan). Ik zou eerder aan m'n meter en electra gaan twijfelen.
Stel, je electra is niet 100%, je trekt hard op, maakt veel toeren, spanning loopt op, meter loopt mee op. Deze theorie gaat alleen op als zowel de spanningsregelaar van je dynamo, als die van je temp.meter niet helemaal fris meer zijn.
Ben benieuwd wat 't is!

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 08541-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-07-2014 10:09 #142234 door 08541-dummy
Ik kan me niet voorstellen dat de temperatuur van zoveel liter koelwater zo snel op (en vooral) neer vliegt, dus ik zou denken dat er iets anders aan de hand is. Zoek het in iets electrisch (heeft een 140 een electrische temperatuurmeter?), zou ik denken.

Richard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2014 10:14 #142235 door Hansw
of de "water-geleidings-pijp" in je kop zit los. ?
hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2014 10:25 #142237 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic temperatuurmeter slaat voorbij rood,v bij optrekken 145 LPG
Feitelijk zegt de watertemperatuur niet alles...hij zit achter op het blok daar waar de koelvloeistof het heetst is.
Ik hoor vaak zeggen ' motor nog nooit gekookt' , dit houdt in dat de meting niet representatief is.
Bij jouw verhaal zou ik eerst de thermostaat controleren of deze wel opengaat, je kunt dan een zomerthermostaat monteren die eerder opent.
Wil je echt weten wat er in je motor gebeurt dan zul je een olietemperatuurmeter moeten monteren, is op zich simpel.
Aansluitpunten zitten er al, sensor kun je zo in het VOD krijgen en een olietemperatuurmeter is universeel en gemakkelijk verkrijgbaar.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2014 10:32 #142238 door Kees Vos
werken de andere meters wel naar behoren, anders kan het de spanningstabilisator zijn, deze zit achter op je instrumenten paneel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem Bos
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2014 00:27 #142265 door Willem Bos
heb vandaag de V-snaar vervangen, die was wat sleets en de onderste bout van de dynamo zat wat los, maar dit heeft het probleem niet verholpen. (ik dacht dat hij misschien over de poelie van de ventilator slipte)

Verder heb ik de indruk dat de temperatuurmeter zelf goed is, toen ik gisteren even zonder thermostaat reed, had ik nog steeds hetzelfde probleem maar gaf de temperatuurmeter op lange rechte stukken met constante snelheid keurig een bedrijfstemperatuur aan iets onder normaal

ofwel er wordt bij optrekken iets heel heet achterin het blok, ofwel er is toch een of ander circulatieprobleem, wie heeft er ideeen?

ps, wat is de watergeleidingspijp? hij verliest geen koelwater

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-07-2014 08:00 #142266 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic temperatuurmeter slaat voorbij rood,v bij optrekken 145 LPG
Als aanvulling op Hans en Richard denk ik ook eerder aan een (elektrisch) meet of weergave probleem dan dat je auto echt zo snel heet wordt.
Je 145 heeft vermoedelijk een elektrische sensor en geen vloeistof gevuld capillair.
Daardoor zou ik het zoeken in:
- defecte sensor
- draadbreuk die bij optrekken voor massacontact zorgt
- defecte spanningsstabilisator
Bij mijn 244 heb ik iets vergelijkbaars gehad en toen was het een defecte sensor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem Bos
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2014 20:50 #142321 door Willem Bos
ben er inmiddels van overtuigd dat het aan de sensor / meter / bedrading ligt en niet aan de motor, als ik namelijk hard optrek in de eerste versnelling / tweede versnelling / derde versnelling doet hij het wel, als ik vol in de achteruit ga doet hij het niet...

hoe dan ook allemaal dank voor het meedenken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD