- Berichten: 22
temperatuur- en brandstofmeters geven verkeerd aan?
- Paul van Os
- Junior lid
Minder
Meer
13-07-2014 12:03 #141981
door Paul van Os
temperatuur- en brandstofmeters geven verkeerd aan? is gemaakt door Paul van Os
De temperatuurmeter van mijn 164 geeft, denk ik, een te hoge waarde aan. Vanaf koud gaat hij heel snel naar tegen de rode streep. maar blijft daar dan wel, vrijwel onafhankelijk van de omstandigheden.
Mijn benzinemeter daarentegen geeft constant een veel te lage waarde aan, bij volle tank 3/4 en als er een liter of 20 uit is alweer bijna minimum.
Heeft e.e.a. met elkaar te maken? ik heb, voor zover ik het begrijp, aarde en stekkerverbindingen al gecontroleerd.
Zou natuurlijk eerst de temperatuur van het koelwater moeten meten, maar waar doe je dat, en waarmee?
Heb al een andere thermostaat geplaatst (82 graden)
Groet, Paul
Mijn benzinemeter daarentegen geeft constant een veel te lage waarde aan, bij volle tank 3/4 en als er een liter of 20 uit is alweer bijna minimum.
Heeft e.e.a. met elkaar te maken? ik heb, voor zover ik het begrijp, aarde en stekkerverbindingen al gecontroleerd.
Zou natuurlijk eerst de temperatuur van het koelwater moeten meten, maar waar doe je dat, en waarmee?
Heb al een andere thermostaat geplaatst (82 graden)
Groet, Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1900
13-07-2014 12:52 #141982
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic temperatuur- en brandstofmeters geven verkeerd aan?
Mogelijk is de spanningsstabilisator ,die beide metertjes bedient stuk.Dat ding zit aan de achterkant van de meters.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2145
13-07-2014 21:11 #142003
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic temperatuur- en brandstofmeters geven verkeerd aan?
Je kan de spanningsregelaar weglaten en een LM7810 voltage stabilizer solderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tom Heertjes
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 13
03-08-2014 17:08 #142411
door Tom Heertjes
Beantwoord door Tom Heertjes in topic temperatuur- en brandstofmeters geven verkeerd aan?
A. De metertjes zelf maken geen goed kontakt met de pcb.
B. De brug tussen de pcb helften maakt slecht kontakt.
C. De meter zelf is niet meer goed.
D. De spanningsstabilisator is defect.
E. Uitgaande dat benzinezender wel goed is en de temp.sensor ook..
F. De stekkers maken slecht kontakt.
Benzine meter kan goed werken terwijl temp.meter niet goed is.
Ook de thermostaat moet goed zijn.
Het is een hoop gepuzzel, en het ergste is het in en uithalen van de unit,met name de snelheidsmeter weer aansluiten.
Een digitale spanningsstabilisator werkt niet, oude bimetaal uitvoering is nodig, anders leest de naaldmeter niet goed.
Zijn wel dure dingen helaas.
B. De brug tussen de pcb helften maakt slecht kontakt.
C. De meter zelf is niet meer goed.
D. De spanningsstabilisator is defect.
E. Uitgaande dat benzinezender wel goed is en de temp.sensor ook..
F. De stekkers maken slecht kontakt.
Benzine meter kan goed werken terwijl temp.meter niet goed is.
Ook de thermostaat moet goed zijn.
Het is een hoop gepuzzel, en het ergste is het in en uithalen van de unit,met name de snelheidsmeter weer aansluiten.
Een digitale spanningsstabilisator werkt niet, oude bimetaal uitvoering is nodig, anders leest de naaldmeter niet goed.
Zijn wel dure dingen helaas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul van Os
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 22
04-08-2014 21:33 #142418
door Paul van Os
Beantwoord door Paul van Os in topic temperatuur- en brandstofmeters geven verkeerd aan?
Bedankt allemaal,
Gelukkig heb ik nog een complete reserve-unit.
Ik heb er nog geen tijd voor / geen zin in gehad, maar zo te zien kan ik de spanningsstabilisator er wel op frunniken zonder de unit te verwijderen. En die regelaar lijkt het mij wel te zijn, omdat beide meters verkeerd aangeven.
De oplossing van Boele leek mij ook wel een mooie, gewoon een moderne stabilisator ertussen.
Maar Tom, wat bedoel je met de naaldmeter, de snelheidsmeter?
Is er een makkelijke manier om de werkelijke temperatuur van de koelvloeistof te meten? Die lijkt mij namelijk prima in orde, maar ik wil dat wel graag zeker weten
Een en ander is wellicht veroorzaakt door het volgende: Toen de auto werd aangeschaft dacht ik: wat geven die koplampen geweldig veel licht. Veel meer dan mijn moderne wagen. De oorzaak bleek een verkeerd aangesloten Dynamo-spanningsregelaar. Alle lampen brandden op zo'n 17 volt. De meeste dashboardlampjes hebben dat niet overleefd. Werden keurig vervangen door de leverancier (Wim Bottinga Classics in Barneveld). Misschien is daarbij de spanningsstabilisator ook wel gesneuveld.
Groet, Paul
Gelukkig heb ik nog een complete reserve-unit.
Ik heb er nog geen tijd voor / geen zin in gehad, maar zo te zien kan ik de spanningsstabilisator er wel op frunniken zonder de unit te verwijderen. En die regelaar lijkt het mij wel te zijn, omdat beide meters verkeerd aangeven.
De oplossing van Boele leek mij ook wel een mooie, gewoon een moderne stabilisator ertussen.
Maar Tom, wat bedoel je met de naaldmeter, de snelheidsmeter?
Is er een makkelijke manier om de werkelijke temperatuur van de koelvloeistof te meten? Die lijkt mij namelijk prima in orde, maar ik wil dat wel graag zeker weten
Een en ander is wellicht veroorzaakt door het volgende: Toen de auto werd aangeschaft dacht ik: wat geven die koplampen geweldig veel licht. Veel meer dan mijn moderne wagen. De oorzaak bleek een verkeerd aangesloten Dynamo-spanningsregelaar. Alle lampen brandden op zo'n 17 volt. De meeste dashboardlampjes hebben dat niet overleefd. Werden keurig vervangen door de leverancier (Wim Bottinga Classics in Barneveld). Misschien is daarbij de spanningsstabilisator ook wel gesneuveld.
Groet, Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.