- Berichten: 22
Airco maken icm LPG verdamper?
- David Vermaas
- Junior lid
Nu kan ik natuurlijk op zoek naar een dubbele aandrijfriem, en op zoek naar alle onderdelen voor een (redelijk originele) airco. Maar die zijn ten eerste nogal zeldzaam en ten tweede vind ik niet erg handig dat de airco-compressor altijd meedraait met motor, ook als je hem niet nodig hebt. Dus ik was op zoek naar alternatieven.
Toen kwam laatst iemand met het idee om de kou van de LPG-verdamper te gebruiken als airco. Ik rij vaak op LPG, en het opwarmen van de LPG met koelwater is natuurlijk zonde. Er zitten nog wat praktische puntjes aan om die kou in de auto te krijgen, maar ik vind het wel een chique manier voor een airco. In weze is de koelvloeistof in een airco-systeem ook een gas dat verdampt. Dus waarom dan niet meteen de LPG hiervoor gebruiken?
Ik ben eens gaan rekenen aan de vermogens die dat geeft, en het wordt geen hele sterke airco, maar het komt wel een beetje in de buurt: Stel dat je 1:10 rijdt, en je rijdt 80 km/uur, dan is dat 8 liter LPG/uur. Dat komt overeen met 4.4 kg LPG per uur, en met een verdampingswarmte van 350 kJ/kg geeft dat 1540 kJ/uur. Dat komt weer overeen met 428 Watt. Nu zijn de meeste auto-airco's wel minstens het dubbele of soms tienvoudige, maar toch, ruim 400 Watt: ik denk dat je het wel gaat merken.
Het gekke is dat ik helemaal niets kan vinden op internet over dit soort koppeling tusseen LPG-verdamper en airco's. Er moeten toch andere mensen ook al eens aan gedacht hebben? Wat voor addertjes zitten er onder het gras? Of iemand suggesties hoe dit te bouwen is?
Groeten,
David
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
Ik heb nl een probleem er is hier in ons stadje geen LPG te verkrijgen.
Ik heb nl mijn kachel afgekoppeld die zou ik in mijn geval, als er LPG te verkrijgen zou zijn met een elektrisch waterpomje op de verdamper aan kunnen sluiten en cirquit opvullen met koelvloestof in combinatie met een expansievatje.
Zo zou ik het doen.
Maar ja jij hebt zowel kachel als koeling nodig.
Je zou kunnen kijken of je boven je kachelradiator nog zo een koelblok kwijt kunt.
Dan kun je in de zomer kachelkraan dicht kunnen koelen en in de winter kachelkraan open de extra radiator verwarmen t.b.v. verdamper.
Maar hoeveel warmte dit gaat ontnemen t.b.v. de binnen ruimte van de auto ja dat is een???????????????.
succes met het idee
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Vraag die het bij mij oproept, hoe zorg je ervoor dat je verdamper niet bevriest?
Met andere woorden, je moet ervoor zorgen dat er voldoende warmewisseling is tussen je verdamper en de lucht in het interieur.
Als je onder de motorkap de verdamper niet op het warme water zou aansluiten, dan zou hij binnen de kortste keren bevriezen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
Als je motor koud is, is je koelwater dat ook en toch bevriest je verdamper dan niet; theoretisch zou dat dus geen probleem mogen opleveren, tenzij het elfstedenweer is misschien maar dan heb je toch al geen behoefte aan airco
Je zal wel met een stel afsluiters moeten gaan werken om je verwarmings/-koelblok op warm (motor) en koud (verdamper) water aan te sluiten en dan ook nog je verdamper op het koelwater van je blok kunnen aansluiten. Je zou soort 3-wegkleppen moeten hebben en een electrisch circulatiepompje. Maar ok, dit deel is uitvoerbaar!
Wat ik me nog het meest afvraag is de koelcapaciteit die op deze manier te bereiken is Je kunt hier allerlei ingewikkelde berekeningen op los laten gebaseerd op -te veel- aannames maar een praktijktest zegt natuurlijk het meest! Als het werkt heb je hier een hoop fan's denk ik!
Ben benieuwd, en hou ons op de hoogte!
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"Hans Latenstein" schreef:
Inderdaad een leuk idee!
Als je motor koud is, is je koelwater dat ook en toch bevriest je verdamper dan niet
Dat komt door de toevoeging van antivries, denk ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
- Elite lid
- Berichten: 303
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Niet als de auto dan op stal staat, iets waar in dit geval wel eens sprake van zou kunnen zijn..."Bart Dirven" schreef:
Leuk idee, maar hoe doe je dat in de winter, dan heb je behoefte aan verwarming in het interieur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 884
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Oscar Keur (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 181
Klinkt interessant in ieder geval en moet best mogelijk zijn!
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- David Vermaas
- Junior lid
- Berichten: 22
Ik had inderdaad een 3-wegklep in het koelsysteem in mijn hoofd, zodat je nog steeds een werkende verdamper hebt in de winter (en je niet binnen bevriest). Ik wil er iig wel mee blijven rijden, zeker met winters als deze.
Alternatief kun je volgens mij ook een 3-wegklep in het gassysteem maken, met daarna in beide systemen een aparte verdamper. Ik denk namelijk dat je wel een groter oppervlak nodig hebt voor warmte-uitwisseling wanneer je hem als airco gebruikt dan wanneer je water uit de motor gebruikt, want anders heeft zelfs de anti-vries het lastig. In dat laatste geval kan ik zelfs overwegen om de kou meteen aan de aircolucht af te geven, die je vervolgens naar binnen blaast. Dat kost weliswaar een nog groter oppervlak in de verdamper, maar spaart weer een warmtewisselaar van water-lucht. Ideeën voor een luchtverwarmde gasverdamper? Staat er voldoende gasdruk voor de verdamper om er een groter warmtewisselaar-circuit van te maken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.