- Berichten: 152
koelvloeistof
- Willem van Weelderen (GAST)
- Premium lid
Minder
Meer
28-11-2013 07:04 #134409
door Willem van Weelderen (GAST)
Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966
koelvloeistof is gemaakt door Willem van Weelderen (GAST)
Ik ga de koelvloeistof in mijn 245 verversen maar wat is het verschil tussen de blauwe en rode vloeistof, behalve de kleur dan, en welke kan ik het beste nemen, groet Willem
Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-11-2013 00:13 #134434
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic koelvloeistof
Het verschil zit hem in de fabrikant en tot hoeveel graden vorst hij beschermd, Volvo adviseert zelf de donkergroene en is, uit mijn hoofd, tot - 32 vorst veilig.
Geloof dat die blauwe van Opel is.
Geloof dat die blauwe van Opel is.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- LJ Dekker
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 106
29-11-2013 12:20 #134438
door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic koelvloeistof
Was er ook niet een verschil met gietijzeren en Alu blokken en koppen? Even zoeken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Zondag
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 78
29-11-2013 15:19 #134440
door Laurens Zondag
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Beantwoord door Laurens Zondag in topic koelvloeistof
de kleur zegt zeker iets over de samenstelling. namelijk de een is op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (ik meende met de kleur blauw) en op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL ( ik meende de kleur rood en roze )
het blauwe koelmiddel is voornamelijk gebruikt in auto's van voor 1995 zitten silicaten
het rode en roze koelmiddel is vrij van silicaten en en anderen verbindingen dit kan agressiever zijn op afzettingen in je koelsysteem en wat voor verstoppingen in je waterpomp en motorblok kan zorgen.
als ik zo lees zul je met een 245 dus blauw nodig hebben. (gebruik k zelf trouwens ook in mn 242 nog nooit last gehad van koelproblemen). er zijn wel diverse mensen op het forum die wel eens een week op azijn (meende ik) rond gereden te hebben om alle kalk aanslag er uit te 'koken' na een week hebben ze de slangen en alles vervangen en vervolgens het ssteem weer afgevuld.
ik hoop dat je hier wat mee kunt.
het blauwe koelmiddel is voornamelijk gebruikt in auto's van voor 1995 zitten silicaten
het rode en roze koelmiddel is vrij van silicaten en en anderen verbindingen dit kan agressiever zijn op afzettingen in je koelsysteem en wat voor verstoppingen in je waterpomp en motorblok kan zorgen.
als ik zo lees zul je met een 245 dus blauw nodig hebben. (gebruik k zelf trouwens ook in mn 242 nog nooit last gehad van koelproblemen). er zijn wel diverse mensen op het forum die wel eens een week op azijn (meende ik) rond gereden te hebben om alle kalk aanslag er uit te 'koken' na een week hebben ze de slangen en alles vervangen en vervolgens het ssteem weer afgevuld.
ik hoop dat je hier wat mee kunt.
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Zon
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 214
29-11-2013 21:54 #134447
door Zon
Beantwoord door Zon in topic koelvloeistof
Ik dacht ook dat er verschil was in houdbaarheid?
De ene is 'long-life' de andere moet je vaker vervangen?!
De ene is 'long-life' de andere moet je vaker vervangen?!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Weelderen (GAST)
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 152
30-11-2013 08:16 #134453
door Willem van Weelderen (GAST)
Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic koelvloeistof
Ben aan het zoeken geweest en kom uit op een koelvloeistof van Toralin, de G11 groen, word volgens zeggen aanbevolen door .o.a. Volvo en Swedish army, gaat 3,5 jaar mee of 175.000 km
Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-11-2013 08:39 #134456
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic koelvloeistof
Ja, die groene wordt door Volvo aanbevolen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
01-12-2013 00:39 #134489
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic koelvloeistof
Beste medeleden, misschien wel leuk om te weten ik heb hier op de Filippijnen koelvloeistof gebruikt die moest je nog mengen met gedisteleerd water.
De kleur is geel/groen.
Kom je niet veel meer tegen.
succes
Johan Geers
De kleur is geel/groen.
Kom je niet veel meer tegen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Weelderen (GAST)
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 152
01-12-2013 09:23 #134492
door Willem van Weelderen (GAST)
Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic koelvloeistof
Ik heb net de oude koelvloeistof afgetapt, kwam maar net 5 en een kwart liter rood bruin spul uit en wil het eerst even doorspoelen met water en een reinigings middel, maar er gaat niet meer in als 4 liter water en het wil niet doorstromen, als ik de bovenste slang van de radiateur losmaak komt het water er daar wel uit, dus de radiateur zit vol, heb de motor even laten draaien, maar de meter loopt rap naar het rode en het vaatje waar je moet bijvullen stroomt over. Wat doe ik niet goed ?
Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 303
01-12-2013 10:02 #134495
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic koelvloeistof
Willem,
Als je het gehele koelsysteem hebt afgetapt kost het meestal veel moeite om het te ontluchten. Wat helpt is kachelkraan volledig open zetten, expansievat hoog aan de openstaande motorkap hangen, motor starten en stationair laten lopen. Door met je hand in de bovenste radiatorslang te knijpen kun je de lucht er uit "masseren". Natuurlijk wel belangrijk dat je thermostaat open gaat en niet vast blijft zitten anders gaat het niet lukken.
Als je het gehele koelsysteem hebt afgetapt kost het meestal veel moeite om het te ontluchten. Wat helpt is kachelkraan volledig open zetten, expansievat hoog aan de openstaande motorkap hangen, motor starten en stationair laten lopen. Door met je hand in de bovenste radiatorslang te knijpen kun je de lucht er uit "masseren". Natuurlijk wel belangrijk dat je thermostaat open gaat en niet vast blijft zitten anders gaat het niet lukken.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.