- Berichten: 19
AANSLUITINGEN koelsysteem / kachel 164
- 12475-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
15-09-2013 16:37 #131997
door 12475-dummy
AANSLUITINGEN koelsysteem / kachel 164 is gemaakt door 12475-dummy
Dag allemaal,
vanochtend - gelukkig waren we nog slechts enkele straten van huis verwijderd - kwamen er grote wolken stoom van onder de motorkap vandaan; eerst zag ik ze in de achteruitkijkspiegel maar met langzamer rijden was het duidelijk waar het vandaan kwam... Gelukkig zag onze tegenligger de ernst van de situatie in en verleende ons graag voorrang, zodat we onze straat konden inrijden. Laatste stuk maar geduwd.
Er is een slang gescheurd van het koelsysteem; die vanaf de boven+achterzijde van het motorblok naar de kachel gaat. De koelvloeistof siepelde er naar buiten, grotendeels over de motor, wat natuurlijk veel stoom gaf.
Oké, een paar slangen vervangen, dat gaat lukken, maar helaas kan ik noch in de service manuals noch in het onderdelenboek iets vinden over de exacte manier dit te gaan doen. Het paneel onder het dashboard moet eruit, en ik denk ook de zekeringkast die voor de kachelmotor is bevestigd.
Ik ben op zoek naar tips, foto's, video's en andere handigheidjes om dit klusje te klaren. Ik kan hier op het forum ontzettend veel vinden over het koelsysteem en de kachel, maar weinig beeldmateriaal.
Hartelijk dank alvast!
Groet, Wesll
vanochtend - gelukkig waren we nog slechts enkele straten van huis verwijderd - kwamen er grote wolken stoom van onder de motorkap vandaan; eerst zag ik ze in de achteruitkijkspiegel maar met langzamer rijden was het duidelijk waar het vandaan kwam... Gelukkig zag onze tegenligger de ernst van de situatie in en verleende ons graag voorrang, zodat we onze straat konden inrijden. Laatste stuk maar geduwd.
Er is een slang gescheurd van het koelsysteem; die vanaf de boven+achterzijde van het motorblok naar de kachel gaat. De koelvloeistof siepelde er naar buiten, grotendeels over de motor, wat natuurlijk veel stoom gaf.
Oké, een paar slangen vervangen, dat gaat lukken, maar helaas kan ik noch in de service manuals noch in het onderdelenboek iets vinden over de exacte manier dit te gaan doen. Het paneel onder het dashboard moet eruit, en ik denk ook de zekeringkast die voor de kachelmotor is bevestigd.
Ik ben op zoek naar tips, foto's, video's en andere handigheidjes om dit klusje te klaren. Ik kan hier op het forum ontzettend veel vinden over het koelsysteem en de kachel, maar weinig beeldmateriaal.
Hartelijk dank alvast!
Groet, Wesll
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-09-2013 18:01 #131999
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic AANSLUITINGEN koelsysteem / kachel 164
Kijk ff in de onderdeelboeken. Zijn hetzelfde voor de 144, wat kachel betreft. De slangen zijn speciaal uitvoeringen, met bochten. De slang naar de kachel steekt niet door het schutbord heen, de aansluiting van de kachel steekt erdoor. Maar dat is achter de motor, misschien kom je daar haast niet bij.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Guy Rutten
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 42
15-09-2013 23:36 #132012
door Guy Rutten
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Honda CB550 F2 SuperSport 1978
Beantwoord door Guy Rutten in topic AANSLUITINGEN koelsysteem / kachel 164
Om je kachelslangen te vervangen hoef je de kachel niet eruit te halen! Ik heb het pas zelf nog gedaan bij mijn 164. Het makkelijkste zal zijn om het onderste deel van het dashboard even eruit te pakken, dan kom je makkelijker bij de slangenklemmen bij de aansluitingen van de slangen op de kachelradiator. Bij mij zat de aansluiting van de kachelradiator wel echt achter het schutbord, en liepen de slangen door het schutbord heen. Achter het motorblok heb je inderdaad erg weinig ruimte. Let bij het loshalen even erop hoe je de slangen los haalt (welke waar zit aangesloten). Je kunt trouwens prima universele kachelslangen gebruiken, dit heb ik ook gedaan. Alleen bij de bochten opletten dat de slang niet knikt. Mocht dit het geval zijn kun je een veer in de slang doen, dan blijft de doorgang open.
Je kachel zou ik er alleen uithalen als dit écht nodig is, het is heel veel werk!
Succes ermee!
Je kachel zou ik er alleen uithalen als dit écht nodig is, het is heel veel werk!
Succes ermee!
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Honda CB550 F2 SuperSport 1978
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 13041-dummy
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 101
16-09-2013 18:54 #132037
door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic AANSLUITINGEN koelsysteem / kachel 164
Hallo Wesli.
Ik heb een paar weken geleden de gehele verwarmingsunit er uit gehaald want de luchtstroom werd minder.
Hierbij de slangen achter de unit losgehaald.
De warmtewisselaar zat vol met kleine stukjes blad en snippers.
Bij het bevestigen heb ik de verdeler verwijderd zodat ik meer insteek ruimte kreeg voor de slangen.
Ik heb ze beiden vervangen, want na ruim 40 jaar werden ze toch wel slechter.
Succes, Hans
Ik heb een paar weken geleden de gehele verwarmingsunit er uit gehaald want de luchtstroom werd minder.
Hierbij de slangen achter de unit losgehaald.
De warmtewisselaar zat vol met kleine stukjes blad en snippers.
Bij het bevestigen heb ik de verdeler verwijderd zodat ik meer insteek ruimte kreeg voor de slangen.
Ik heb ze beiden vervangen, want na ruim 40 jaar werden ze toch wel slechter.
Succes, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-09-2013 22:14 #132048
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic AANSLUITINGEN koelsysteem / kachel 164
Hoi Wesll, de kachel hoeft er niet uit, je kunt er slecht bij maar je moet kijken of een slangetje niet gewoon los is geschoten.
Als hij echt stuk is, kun je de diameter slang overal krijgen en zul je er eentje op maat moeten maken.
Ik zal even kijken of op een van de B30 blokken die ik heb staan, de kogelslingeren nog opzitten.
Lasdag zo is maak ik een foto en stuur deze op?
Groeten,
Ed
Als hij echt stuk is, kun je de diameter slang overal krijgen en zul je er eentje op maat moeten maken.
Ik zal even kijken of op een van de B30 blokken die ik heb staan, de kogelslingeren nog opzitten.
Lasdag zo is maak ik een foto en stuur deze op?
Groeten,
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.