Vermogensverlies door mechanische ventilator
- Arno Pfennings
- Platinum lid
Minder
Meer
11-05-2013 12:37 #127252
door Arno Pfennings
Vermogensverlies door mechanische ventilator is gemaakt door Arno Pfennings
Vroeg ik mij gewoon af....hoeveel motorvermogen zou je verliezen door de mechanische ventilator in tegenstelling tot een elektrische Fan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
Minder
Meer
11-05-2013 13:31 #127254
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Vermogensverlies door mechanische ventilator
Arno,
Allemachtig, jij kan meer en sneller vragen stellen, dan wij kunnen beantwoorden
Over vermogensverlies veroorzaakt door een mechanische ventilator doen de meest wilde verhalen de ronde (google maar : je komt zelfs beweringen tegen van wel 10 PK !).
Persoonlijk denk ik dat het gering is - zeg 2 pk o.i.d. (maar ik heb hier geen wetenschappelijk onderzoek naar verricht)
Maar daar gaat het bij een electrische fan dus ook niet zozeer om. Belangrijker is dat die electrische fan alleen loopt als het nodig is (i.c.m. het juiste thermocontact), en altijd met voldoende capaciteit. Met een mechanische fan stationair in de file of langzaam bergopwaarts wil het wel eens wat krap worden vwb de koelcapaciteit .....
Mvg, Rob
Allemachtig, jij kan meer en sneller vragen stellen, dan wij kunnen beantwoorden
Over vermogensverlies veroorzaakt door een mechanische ventilator doen de meest wilde verhalen de ronde (google maar : je komt zelfs beweringen tegen van wel 10 PK !).
Persoonlijk denk ik dat het gering is - zeg 2 pk o.i.d. (maar ik heb hier geen wetenschappelijk onderzoek naar verricht)
Maar daar gaat het bij een electrische fan dus ook niet zozeer om. Belangrijker is dat die electrische fan alleen loopt als het nodig is (i.c.m. het juiste thermocontact), en altijd met voldoende capaciteit. Met een mechanische fan stationair in de file of langzaam bergopwaarts wil het wel eens wat krap worden vwb de koelcapaciteit .....
Mvg, Rob
- Arno Pfennings
- Platinum lid
Minder
Meer
11-05-2013 13:35 #127255
door Arno Pfennings
...kom op zeg...een beetje peper erin en je kunt mij makkelijk volgen hoor
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Vermogensverlies door mechanische ventilator
Arno,
...kom op zeg...een beetje peper erin en je kunt mij makkelijk volgen hoor
- Bart Dirven
- Elite lid
Minder
Meer
11-05-2013 19:24 #127266
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic Vermogensverlies door mechanische ventilator
Arno,
Voor het vermogensvelies hoef je niet over te schakelen naar een electrische ventilator. Als deze draait heeft hij nl. Ook electrisch vermogen nodig en dat komt van..., precies via de dynamo van de motor. Dat levert dus niet zo veel op. Voordeel van een elektrische is dat die alleen aanslaat als het nodig is, dus bij lage snelheid, als je dus op de snelweg maximaal vermogen vraagt zou je er baat van kunnen hebben. Naar mijn mening allemaal heel theoretisch geneuzel in de marge.
Voor het vermogensvelies hoef je niet over te schakelen naar een electrische ventilator. Als deze draait heeft hij nl. Ook electrisch vermogen nodig en dat komt van..., precies via de dynamo van de motor. Dat levert dus niet zo veel op. Voordeel van een elektrische is dat die alleen aanslaat als het nodig is, dus bij lage snelheid, als je dus op de snelweg maximaal vermogen vraagt zou je er baat van kunnen hebben. Naar mijn mening allemaal heel theoretisch geneuzel in de marge.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
13-05-2013 19:23 #127314
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Vermogensverlies door mechanische ventilator
Heb een poosje met alleen maar een elektrische fan rondgereden. Heb geen verschil in brandstofverbruik waargenomen.
Toen mij radiaterur aan vervanginging toe was had ik geen zin om de sensor weer te laten insolderen; dus ik rijd weer met een mechanische fan rond.
Toen mij radiaterur aan vervanginging toe was had ik geen zin om de sensor weer te laten insolderen; dus ik rijd weer met een mechanische fan rond.