- Berichten: 52
Pijpje achterop B18/20 blok
- Laurens Camfferman
- Senior lid
Na een motorwissel enkele weken geleden ben ik nog aan het doorklooien met wat zaken. Eén daarvan is de koelwateraansluitingen tussen motorblok en kachel/kachelkraan.
Op mijn oude B20 blok zaten twee pijpjes:
- kort "elleboog" pijpje met aanvoer van warme koelvloeistof naar de kachel
- lange pijp onder het spruitstuk door naar de waterpomp met afvoer van koelwater
Eigenlijk een vrij simpele vraag: kan het "elleboog"-pijpje van richting veranderd worden? Iemand tips hoe? (Ik durf er niet zomaar met kracht aan te gaan hangen, voor je het weet breekt ie uit het blok...)
Op mijn B20 stond deze namelijk heel handig in de richting van de aansluitingen van de kachel. Op mijn nieuwe B18 staat deze 90 graden haaks op de richting gedraaid waardoor deze de afvoerpijp in de weg zit. Het lukt allemaal wel met wat gewring, maar het lumen van de rubberslangen wordt wel deels dichtgedrukt/geknikt en dat zit met niet helemaal lekker.
Misschien dat bijgevoegde foto (dit is overigens niet mijn blok, maar een googleplaatje) ook nog wat duidelijkheid geeft (lekker lomp met paint... :lol: ).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 536
Voor het mooi zou je het helemaal los en in de gewenste stand weer vast moeten maken met pijpfittingmateriaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
- Berichten: 880
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"Hans Latenstein" schreef:
zit er inderdaad ingeschroefd. maar als je 'm in de door jou gewenste richting draait draai je hem los hetgeen vragen om lekkage is. draai hem er dus helemaal uit en monteer 'm opnieuw met hennep en bijbehorende vloeibare pakking. zonder hennep kreeg ik 'm niet dicht! succes, 't pijpje zit niet echt op een handige plaats
Ik zou hem een stuk terug draaien met een schroevendraaier of iets anders wat redelijk dik is. Zo wordt het pijpje van binnen geen ovaal.
Als ik het goed onthouden heb is het erg fijne draad, daarom zal een kwart slag los niet ontzettend veel uitmaken.
Het beste is om hem in zijn geheel te verwijderen zoals hierboven beschreven. Dan lekt hij zeker niet.
Echter zou ik hem eerst een kwartslag los draaien, aansluiten, starten en checken of hij lekt. Lekt hij niet? Lekker laten zitten en regelmatig controleren. Scheelt een hoop gedoe. Echt goed kan je er niet bij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
- Berichten: 364
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
- Berichten: 1900
Ik heb ooit een keer het kniepijpje afgebroken op de las.Gelukkig betrof dit een gedemonteerd slecht blok.Het ging mij toen alleen om het pijpje.Steek het hulpgereedschap er dus zo ver mogelijk in om ellende te voorkomen.Als het knietje afbreekt ,zat het erg vast en dan kun je je motor eerst uit de auto halen om er goed bij te kunnen.
Dus een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.