- Berichten: 278
Artikel VKM koelvloeistof storm in warme radiateur?
- Remon Kosse
- Elite lid
Minder
Meer
08-09-2012 17:13 #117474
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Artikel VKM koelvloeistof storm in warme radiateur? is gemaakt door Remon Kosse
Beste Volvo rijders,
Op Pagina 40 van het meest recente clubblad staat een artikel over de nieuwe koelvloeistof die slecht voor onze oldtimers zijn door OAT toevoegingen. Na onderzoek gedaan te hebben zit er bij mij zeer recent bij een klassieker garage de blauwe Valvoline G11 in. Navraag bij de importeur stelde duidelijk dat deze koelvloeistof geen problemen geeft in de oudere auto`s.
Mijn eigen inschatting is dat de problemen ontstaan door de G12 koelvloeistoffen en wellicht kan iemand met verstand van zaken dit bekrachtigen dan wel ontkennen.
Tot nu toe krijg ik de indruk dat het artikel van ons gerespecteerde clubblad veel onnodige onrust veroorzaakt en als de spreekwoordelijke storm in een oude radiateur.
Wellicht is een deskundige op dit forum aanwezig kan vertellen wat wel en niet juist is, en welke koelvloeistoffen wel en niet schadelijk zijn.
Op Pagina 40 van het meest recente clubblad staat een artikel over de nieuwe koelvloeistof die slecht voor onze oldtimers zijn door OAT toevoegingen. Na onderzoek gedaan te hebben zit er bij mij zeer recent bij een klassieker garage de blauwe Valvoline G11 in. Navraag bij de importeur stelde duidelijk dat deze koelvloeistof geen problemen geeft in de oudere auto`s.
Mijn eigen inschatting is dat de problemen ontstaan door de G12 koelvloeistoffen en wellicht kan iemand met verstand van zaken dit bekrachtigen dan wel ontkennen.
Tot nu toe krijg ik de indruk dat het artikel van ons gerespecteerde clubblad veel onnodige onrust veroorzaakt en als de spreekwoordelijke storm in een oude radiateur.
Wellicht is een deskundige op dit forum aanwezig kan vertellen wat wel en niet juist is, en welke koelvloeistoffen wel en niet schadelijk zijn.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08-09-2012 19:42 #117479
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Artikel VKM koelvloeistof storm in warme radiateur?
De G12 moet je inderdaad niet in onze auto's gooien, van de "waterloze" weet ik het niet, maar ik kan me niet voorstellen dat die schadelijk is?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 278
15-09-2012 14:09 #117712
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Beantwoord door Remon Kosse in topic Artikel VKM koelvloeistof storm in warme radiateur?
Jammer dat er verder niemand is die hier uitsluitsel over kan geven.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 464
16-09-2012 21:07 #117783
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Artikel VKM koelvloeistof storm in warme radiateur?
Waarom zou waterloze koelvloeistof plotseling nodig zijn in een oldtimer? Dat hadden ze in de jaren 60 zelfs in Lapland toch niet?
Dan zouden er toch al duizenden motoren in de prak zijn? Kom op, wees realistisch.
Ik vind het een artikel wat vele mensen onnodig van slag brengt.
De G12 (rood)heeft een hele lange levensduur en de ouderwetse blauwe/groene is goed genoeg mits je regelmatig(om de 2/3jaar) ververst.
Die magische vloeistof zou in raceauto's mooi kunnen, dan kan je met minder inhoud toe en dus minder gewicht.
Maar ja, daar rijden ze ook bv met té weinig bakolie, gewoon om gewicht te sparen. Hij hoeft toch maar enkele races méé.
Dan zouden er toch al duizenden motoren in de prak zijn? Kom op, wees realistisch.
Ik vind het een artikel wat vele mensen onnodig van slag brengt.
De G12 (rood)heeft een hele lange levensduur en de ouderwetse blauwe/groene is goed genoeg mits je regelmatig(om de 2/3jaar) ververst.
Die magische vloeistof zou in raceauto's mooi kunnen, dan kan je met minder inhoud toe en dus minder gewicht.
Maar ja, daar rijden ze ook bv met té weinig bakolie, gewoon om gewicht te sparen. Hij hoeft toch maar enkele races méé.
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-09-2012 07:55 #117809
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Artikel VKM koelvloeistof storm in warme radiateur?
Het gaat voor zover ik weet niet over G12 of waterloze vloeistof, maar over het verschil tussen glycol IAT of OAT bestanddeel. Ik weet tot nu toe alleen maar dat Glycol slecht koelt, en dat daarom in de reguliere koelvloeistoffen een zekere heoveelheid water moet zitten.
Het is interessant genoeg om uit te zoeken en dat ben ik dus ook aan het doen....
Het is interessant genoeg om uit te zoeken en dat ben ik dus ook aan het doen....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-09-2012 09:20 #117813
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Artikel VKM koelvloeistof storm in warme radiateur?
Na enig zoeken vond ik het volgende artikel van de hand van een technicus van Millers Oils, ik heb het vertaald:
Koelvloeistof en Antivries
De nieuwere OAT koelvloeistoffen werken anders dan de oudere silicaat gebaseerd IAT koelvloeistoffen. Aluminium en ferrometalen vormen een oppervlaktelaag van corrosie in aanwezigheid van vocht, zelfs met het kleine beetje vocht in de lucht. OAT koelmiddelen voorkomen deze metaaloxidelaag die de oppervlakte tegen deze corrosie beschermt. De OAT koelvloeistoffen gaan langer mee dan de oudere traditionele IAT koelvloeistoffen. De IAT categorie van antivries kan niet worden gebruikt in systemen die gele metalen bevatten.
Een paar van de vragen en antwoorden.
Waarom hebben koelvloeistoffen verschillende kleuren?
Koelvloeistof en antivries zijn gekleurd, zodat u ze kunt zien; de kleurintensiteit kan een indicatie geven van de verdunning. De verschillende kleuren zijn niet specifiek voor de verschillende soorten antivries. De fabrikant kan het product elke kleur geven die ze wil.
De kleur is dus geen aanduiding voor het werkelijke type van antivries type en het label moet vóór gebruik worden gelezen.
Wat is het beste voor prestaties gebruik?
Het is altijd het beste om het advies van de autofabrikant te volgen. Als de motor gele metalen bevat (koper en messing zoals in oudere voertuigen) moeten de lange levensduur producten op basis van organische technologie (OAT) niet worden gebruikt. In de regel vereisen de meeste moderne motoren de OAT koelvloeistof.
Pas op: vermengen van IAT en OAT kan niet en geeft schade!
Met dank aan Martyn Mann en Millers olie.
Oliebaron: Opie oliën
De OAT kun je dus beter niet gebruiken in de oudere motoren, maar er wordt alleen gesproken over het aantasten van gele metalen, koper en messing..ik denk dat de Rolls gele metalen in de motor heeft, en bovendien heeft men misschien IAT en OAT gemengd? Bovendien bestrijdt de OAT de oxidelaag die de metalen tegen verdere corrosie beschermt. De engelsen gebruikten veel koper en messing, en de B14/16 was afgeleid van een Triumph motor..
Koelvloeistof en Antivries
De nieuwere OAT koelvloeistoffen werken anders dan de oudere silicaat gebaseerd IAT koelvloeistoffen. Aluminium en ferrometalen vormen een oppervlaktelaag van corrosie in aanwezigheid van vocht, zelfs met het kleine beetje vocht in de lucht. OAT koelmiddelen voorkomen deze metaaloxidelaag die de oppervlakte tegen deze corrosie beschermt. De OAT koelvloeistoffen gaan langer mee dan de oudere traditionele IAT koelvloeistoffen. De IAT categorie van antivries kan niet worden gebruikt in systemen die gele metalen bevatten.
Een paar van de vragen en antwoorden.
Waarom hebben koelvloeistoffen verschillende kleuren?
Koelvloeistof en antivries zijn gekleurd, zodat u ze kunt zien; de kleurintensiteit kan een indicatie geven van de verdunning. De verschillende kleuren zijn niet specifiek voor de verschillende soorten antivries. De fabrikant kan het product elke kleur geven die ze wil.
De kleur is dus geen aanduiding voor het werkelijke type van antivries type en het label moet vóór gebruik worden gelezen.
Wat is het beste voor prestaties gebruik?
Het is altijd het beste om het advies van de autofabrikant te volgen. Als de motor gele metalen bevat (koper en messing zoals in oudere voertuigen) moeten de lange levensduur producten op basis van organische technologie (OAT) niet worden gebruikt. In de regel vereisen de meeste moderne motoren de OAT koelvloeistof.
Pas op: vermengen van IAT en OAT kan niet en geeft schade!
Met dank aan Martyn Mann en Millers olie.
Oliebaron: Opie oliën
De OAT kun je dus beter niet gebruiken in de oudere motoren, maar er wordt alleen gesproken over het aantasten van gele metalen, koper en messing..ik denk dat de Rolls gele metalen in de motor heeft, en bovendien heeft men misschien IAT en OAT gemengd? Bovendien bestrijdt de OAT de oxidelaag die de metalen tegen verdere corrosie beschermt. De engelsen gebruikten veel koper en messing, en de B14/16 was afgeleid van een Triumph motor..
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 464
17-09-2012 11:29 #117817
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Artikel VKM koelvloeistof storm in warme radiateur?
Het enige wat ik heb vernomen in de oldtimerwereld dat vooral Amerikaanse import echt nooit verse koelvloeistof krijgt en dat de beschermende middelen ín de vloeistof na ca3 jaar is uitgewerkt.
Vooral aluminium en koper hebben daar sterk van te lijden en corroderen daardoor sterk.
Zelfs een Rolls heeft er daardoor last van.......
Dus de toen gebruikte vloeistoffen waren dus ook vroeger inferieur? Lijkt mij heel onwaarschijnlijk.
Gelukkig geeft het artikel ook aan dat de fabrieksvoorschriften prioriteit hebben en dat de moderne vloeistoffen niet in een oudere auto 'past'
gr marcel
Vooral aluminium en koper hebben daar sterk van te lijden en corroderen daardoor sterk.
Zelfs een Rolls heeft er daardoor last van.......
Dus de toen gebruikte vloeistoffen waren dus ook vroeger inferieur? Lijkt mij heel onwaarschijnlijk.
Gelukkig geeft het artikel ook aan dat de fabrieksvoorschriften prioriteit hebben en dat de moderne vloeistoffen niet in een oudere auto 'past'
gr marcel
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-09-2012 11:49 #117819
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Artikel VKM koelvloeistof storm in warme radiateur?
Nou kan ik me vergissen hoor, maar " Dus de toen gebruikte vloeistoffen waren dus ook vroeger inferieur?" ??
Dat staat er toch niet, er staat dat de nieuwe OAT de corrosielaag weghaalt die de oude metalen beschermt.
Dat staat er toch niet, er staat dat de nieuwe OAT de corrosielaag weghaalt die de oude metalen beschermt.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.