radiator met exp. vat plaatsen ipv open systeem, waar bevest

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-07-2012 17:00 #115885 door Jeroen Visser (GAST)
Ik heb een tropenradiator op de kop kunnen tikken en wilde deze vanmiddag "even" plaatsen. Nu had ik het open systeem en de tropenradiator is van het gesloten systeem met expansievat. Eerst zat mijn verdamper in de weg voor het vat, verdamper verplaatst. Maar bij het plaatsen zie ik dat mijn oude radiator op beugeltjes bevestigd was en de nieuwe lijkt op het voorste schutbord geplaatst te willen worden.



En de fan komt ook een stuk dichterbij de radiator, klopt dit?




Heeft iemand een foto van hoe dit gemonteerd dient te zitten voordat ik de oude beugels wegslijp??

Alvast bedankt.

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2012 17:53 #115888 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic radiator met exp. vat plaatsen ipv open systeem, waar bevest
Ja ,dit hoort zo.Bij de modellen met een expansievat zaten de beugels er niet meer,maar er waren gaten aangebracht met daarvoor vastgelaste moeren.Je kunt ook de beugels omkeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2012 17:55 #115889 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic radiator met exp. vat plaatsen ipv open systeem, waar bevest
Ik bedoel natuurlijk dat je de beugels die aan de radiateur zitten moet omkeren.Op die manier kunnen de beugels die aan de auto vastzitten gewoon blijven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-07-2012 18:26 #115891 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic radiator met exp. vat plaatsen ipv open systeem, waar bevest

"Niek de Boer" schreef:
Ik bedoel natuurlijk dat je de beugels die aan de radiateur zitten moet omkeren.Op die manier kunnen de beugels die aan de auto vastzitten gewoon blijven.



Dag Niek,

dank voor je reactie. Duidelijk. Maar als ik de beugels op de radiator wil omdraaien hoe ga ik dit aanpakken. Zitten de beugels gesoldeerd of gelast, beschadig ik niet erg snel de radiator? En hoe haal ik ze er het gemakkelijkst af??

Ik ben nog niet zo thuis in het las gebeuren, solderen is overigens geen probleem.

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-07-2012 11:51 #115937 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic radiator met exp. vat plaatsen ipv open systeem, waar bevest
Net even de radiator goed bekeken, helaas gaat het niet lukken om de beugels om te draaien. Het expansievat gaat dan in de weg zitten. Zit dus niets anders op dan de beugels welke op de auto zitten weg te halen.

Hopelijk deze week tijd voor om alles weer klaar te maken en te rijden...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-07-2012 17:51 #115946 door 02114-dummy
Hoi Jeroen,
Dat ik ooit in het verleden bij mijn vorige amaozn ook gedaan, ging prima.
wel ff dde boel netjes afwerken en conserveren met anti-roest en lak

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2012 08:16 #116059 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic radiator met exp. vat plaatsen ipv open systeem, waar bevest
Hij zit! Alles in de Ferpox gezet dus hopelijk roestvrij de komende jaren. Helaas loopt de ama nog steeds wat te warm naar mijn smaak. Eerst maar eens gaan meten wat de werkelijk temperaturen zijn in het blok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-07-2012 10:12 #116067 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic radiator met exp. vat plaatsen ipv open systeem, waar bevest
Ja, een temperatuurmeter van het koelwater én de olie is in dit geval aangewezen om echt te weten hoe warm dat de motor wordt.
De Amazon heeft alleen een watertemp meter en bij filerijden kan deze aardig oplopen, zoals Pieter Singelenberg al elders aangaf zegt dit niks, pas als hij echt gaat koken is er een probleem.....dan wel stoppen...

In mijn 1800E heb ik zowel water als olietemp instrumenten. Normaal zie ik de olietemp meter nauwelijksbewegen, maar ritten over de snelweg in warme omstandigheden komt de olie temp wel in beweging en net tot halverwege, dit is 80-90 graden Celcius.
Volstrekt normale bevindingen van een B20E die echt aan het werk is, maar goed 'meten is weten' .

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2012 15:43 #116072 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic radiator met exp. vat plaatsen ipv open systeem, waar bevest

"Ed van der Zee" schreef:
Ja, een temperatuurmeter van het koelwater én de olie is in dit geval aangewezen om echt te weten hoe warm dat de motor wordt.
De Amazon heeft alleen een watertemp meter en bij filerijden kan deze aardig oplopen, zoals Pieter Singelenberg al elders aangaf zegt dit niks, pas als hij echt gaat koken is er een probleem.....dan wel stoppen...

In mijn 1800E heb ik zowel water als olietemp instrumenten. Normaal zie ik de olietemp meter nauwelijksbewegen, maar ritten over de snelweg in warme omstandigheden komt de olie temp wel in beweging en net tot halverwege, dit is 80-90 graden Celcius.
Volstrekt normale bevindingen van een B20E die echt aan het werk is, maar goed 'meten is weten' .


Ed, dank voor je reactie.

Ik zag vanmiddag dat (terwijl ik het exp. vat tot max gevuld had) het nivo net onder de min stond?? Ik heb deze weer tot max aangevuld. Na een korte rit stond het nivo weer ruim boven de max. Enig idee hoe dit kan?

Ik neem aan dat wanneer de motor aan de kook is ik dit zie in de vorm van stoom enzo??? Nog nooit gehad dus heb eigenlijk geen idee. De meter zal dan iig buiten beeld zijn.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-07-2012 20:01 #116080 door Bart Dirven
Je hebt nu een gesloten koelsysteem waarbij het uitzetten (expansie) van de koelvloeistof wordt opgevangen in het expansievat. Het is normaal dat in koude toestand de koelvloeistof op het minimum staat, en bij opgewarmde motor hoger bijvoorbeeld tot aan het maximum. Dus bij koude motor zorgen dat het peil op of net boven het minimum staat, en het expansievat het werk laten doen waarvoor hij bedoeld is.

Gr Bart

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD