Dubbele radiateur?

• Raf Soef
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
21-06-2012 03:00 #114863 door Raf Soef
Dubbele radiateur? is gemaakt door Raf Soef
Gek idee dat in me opkwam, maar waarom zou je geen 2 radiateurs in een Amazon zetten? Ik heb namelijk nog een goede standaard Amazon radiateur liggen en zo'n tropenradiateur vind ik veel te duur voor wat je krijgt. Het is niet te moeilijk om de extra radiateur te monteren. Voor de aansluiting denk ik dat de twee best in serie worden aangesloten, klopt dit?

Bedankt voor jullie advies :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-06-2012 12:22 #114869 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Dubbele radiateur?
Als de ruimte er is is het geen gek idee, maar of het werkt zal je moeten uit proberen. Maar dan vraag ik me af. Destijds is de amazon van de band gerold met een standaard radiateur, toen nieuw vanuit de showroom rijden de amazons jaren zonder aanpassing en nu moeten we aan electrische koelfan en het liefst icm een tropen radiateur.

Wat is er anders dan vroeger en dan niet over de opwarming van de aarde beginnen want hete zomers hadden we toen meer dan nu. Ik wijt het aan dichtslibte koelkanalen, radiator en slecht werkende of versleten waterpomp. Zeldf met mijn ex B18 uit california uitgerust met een standaard rad en prima koeling ook in de vakantie in het buitenland. Mijn schoonvader met de B18 in de 145 geen probleem ook een standaard rad zonder electrische fan.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-06-2012 13:38 #114871 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Dubbele radiateur?
Ha Raf,

Creatief, maar ik denk dat het effect in de praktijk tegenvalt. Ben het eens met René: vaak wordt er bij koelingsproblemen maar meteen een extra fan bij gezet (en dat lost 't ook wel op), maar de echte oorzaak is dan niet aangepakt. Met het standaard koelsysteem kan het allemaal prima werken. Ik verdenk ook de radiateur (dichtgeslibt oid). Heb er ooit eens eentje schoongemaakt van binnen; daar kwamen echt grote brokken (groter dan suikerklontjes) klei-achtige rommel uit: gegarandeerd dat je daarmee de koelribben compleet waterdicht kunt afsluiten.

Het probleem is, als inderdaad je huidige radiateur geen beste doorstroming meer heeft, en je zet een tweede in serie, dan blijft de doorstroming net zo beroerd als de zwakste schakel in het systeem. Als je ze parallel zou zetten, loop je kans dat (vrijwel) al het water door de beste radiator gaat (weg van de minste weerstand).

Verder zou je de tweede radiator achter de eerste kunnen plaatsen.. (past dat wel, ivm de fan van de motor?) Maar de koele lucht loopt dan langs de eerste radiator, warmt daar op, zodat er alleen nog maar relatief warme lucht door de tweede radiator stroomt. Die tweede radiator koelt daardoor veel minder dan de voorste.

Leuk bedacht maar ik denk dat 't effect minimaal is..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• union bp poelaert
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-06-2012 15:09 #114875 door union bp poelaert
Beantwoord door union bp poelaert in topic Dubbele radiateur?
euh... hoe kan je trouwens een radiator binnenin reinigen? Volgieten met een-of-ander product ?

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-06-2012 15:21 #114877 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Dubbele radiateur?

"union bp poelaert" schreef:
euh... hoe kan je trouwens een radiator binnenin reinigen? Volgieten met een-of-ander product ?

De meeste troep zat helemaal onderin. Daar kan je nog vrij goed bijkomen met schroevendraaier, stukjes gebogen draad etc. Door rustig rondom te kloppen (rubber hamertje / met de hand) kwam er ook nog van alles los. Dat kun je eruit krijgen door de radiator steeds te draaien tot de brokken er via de slang opening uit komen. Daarna gewoon met veel (heel veel) water doorspoelen; je ziet vanzelf wanneer het water wat eruit komt net zo schoon is als 't water wat je erin giet.. Of de koelribben nu allemaal perfect schoon zijn: vast niet.. maar ik heb nooit koelproblemen, ook niet volbeladen in de bergen.

Nog een tip: zorg dat de lamellen niet teveel dichtgevouwen zijn. Ik weet niet hoe groot het verschil in koelend vermogen is, maar bij radiateuren zie je vaak dat een hoop lamellen verbogen zijn waardoor er (veel) minder lucht doorheen kan. Met een tangetje zijn de lamellen (vaak) wel weer netjes recht te krijgen.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• René Minnebo
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-06-2012 19:04 #114880 door René Minnebo

Alles behalve de vulopening afdoppen en vol gieten met azijn, gewoon de goedkoopste azijn die je hebt te halen in de supermarkt. Even een paar dagen of een week laten staan en dan afgieten en goed naspoelen met water. Brandschoon word ie dan. Zo heb ik het hele inwendige van mijn motor gedaan en ik had geen koelproblemen. Er is veel geschreven over het toepassen van natuur azijn, er heeft ook een stukje in het VKV blad gestaan een tijdje terug. Ik ben tevreden over de werking maar anderen merken weer niets van het toepassen van natuurazijn.

Gewoon proberen baat het niet dan schaadt het niet en de kosten zijn nog geen 5 euro

• union bp poelaert
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-06-2012 19:44 #114884 door union bp poelaert
Beantwoord door union bp poelaert in topic Dubbele radiateur?
René, fantastisch !
(had ik moeten weten)
dank
BP

• René Minnebo
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-06-2012 23:05 #114899 door René Minnebo
geen dank ;)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD