- Berichten: 45
Vreemd probleem na engine swap
- Raf Soef
- Senior lid
Minder
Meer
18-06-2012 02:54 #114744
door Raf Soef
Vreemd probleem na engine swap is gemaakt door Raf Soef
Afgelopen weekend een engine swap voltooid in m'n '66 Amazon. De versleten/lekkende/oliezuipende B20 ging er in en maakte plaats voor een nette B18 die wel al weer 5 jaar niet meer had gedraaid. Alles overzetten verliep goed. De carbu van de B20 had ik gewoon zo overgezet (wel wat schoongemaakt aan de binnenkant) om zeker te zijn dat hij een enigszins goed mengsel zou krijgen, hoewel ik dit later natuurlijk nog kon fijnregelen. Nog een deel van de voorbereiding van de engine swap was een beetje diesel dat ik in elk bougiegat had gedaan, zodat de zuigerringen gemakkelijk los konden komen indien ze wat vast zaten na 5 jaar stil te staan. Dit heeft enkele dagen getrokken en daarna heb ik handmatig de krukas wat omwentelingen laten maken, alles leek heel soepel te gaan!
Zoals gehoopt sloeg de motor vrijwel gelijk aan. Hij heeft ongeveer een kwartiertje staan draaien in de garage, temperatuur liep geleidelijk op en stagneerde iets over halfweg op het metertje. Alles leek goed te gaan, nergens lekken. De kachel stond op maximum temperatuur en zoals in de Haynes omschreven, had ik de radiator tot boven vol gedaan, en daarna af en toe wat bijgevuld via het flesje naast de radiator.
Motor stilgelegd en korte cardanas even erop gezet, ik keek heel erg uit naar het rijden met overdrive! Dan gelijk naar buiten gereden en een testritje gemaakt. Vermogen zat, raar maar waar leek de B18 meer vermogen te geven dan de versleten B20. Na 4 minuten rijden begonnen de problemen... De temperatuurmeter sloeg pijlsnel omhoog, zover rechts als ie kon. Gelijk de motor stilgelegd en laten afkoelen.
Probleem was blijkbaar dat het koelwater aan de kook ging, en zowaar uit het flesje naast de radiator begon te spuiten. De radiator was aan de bovenkant gloeiheet en aan de onderkant ijskoud. Leek wel of er geen circulatie was, dus ik dacht gelijk aan de waterpomp. Waterpomp eraf gehaald en deze lijkt feilloos te werken. Ook thermostaat er nogmaals uitgehaald, getest, en deze lijkt ook te werken (hoeveel mm moet deze eigenlijk open gaan? bij het testen leek wel of ie niet erg ver open ging... testmethode gewoon door kokend water erover te gieten).
Suggesties iemand?
Dank bij voorbaat!
Zoals gehoopt sloeg de motor vrijwel gelijk aan. Hij heeft ongeveer een kwartiertje staan draaien in de garage, temperatuur liep geleidelijk op en stagneerde iets over halfweg op het metertje. Alles leek goed te gaan, nergens lekken. De kachel stond op maximum temperatuur en zoals in de Haynes omschreven, had ik de radiator tot boven vol gedaan, en daarna af en toe wat bijgevuld via het flesje naast de radiator.
Motor stilgelegd en korte cardanas even erop gezet, ik keek heel erg uit naar het rijden met overdrive! Dan gelijk naar buiten gereden en een testritje gemaakt. Vermogen zat, raar maar waar leek de B18 meer vermogen te geven dan de versleten B20. Na 4 minuten rijden begonnen de problemen... De temperatuurmeter sloeg pijlsnel omhoog, zover rechts als ie kon. Gelijk de motor stilgelegd en laten afkoelen.
Probleem was blijkbaar dat het koelwater aan de kook ging, en zowaar uit het flesje naast de radiator begon te spuiten. De radiator was aan de bovenkant gloeiheet en aan de onderkant ijskoud. Leek wel of er geen circulatie was, dus ik dacht gelijk aan de waterpomp. Waterpomp eraf gehaald en deze lijkt feilloos te werken. Ook thermostaat er nogmaals uitgehaald, getest, en deze lijkt ook te werken (hoeveel mm moet deze eigenlijk open gaan? bij het testen leek wel of ie niet erg ver open ging... testmethode gewoon door kokend water erover te gieten).
Suggesties iemand?
Dank bij voorbaat!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
Minder
Meer
- Berichten: 211
18-06-2012 03:05 #114745
door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Vreemd probleem na engine swap
Ik denk dat er ergens in het koelsysteem toch nog een luchtbel of bellen zitten. Je kan de thermostaat er ook even uithalen als je denkt dat hij niet werkt en dan even zonder thermostaat kijken wat ie doet.
Gr Mark
Gr Mark
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2145
18-06-2012 12:38 #114752
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Vreemd probleem na engine swap
Ik zou hem inderdaad even goed hoog opkrikken, en dan even gasgeven, dan komen de luchtbellen er wel uit. Eventueel even het tankje losnemen en omhoog houden. Dan hoor je hem vaak borrelen.
Het kan ook zijn dat er vuil in het B18 blok/radiateur zit. Hierdoor kunnen koelkanalen verstopt raken. Zelf zou ik bij een motorwissel dit na een klein stukje rijden verversen en doorspoelen met de tuinslang.
Het kan ook zijn dat er vuil in het B18 blok/radiateur zit. Hierdoor kunnen koelkanalen verstopt raken. Zelf zou ik bij een motorwissel dit na een klein stukje rijden verversen en doorspoelen met de tuinslang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 303
18-06-2012 18:51 #114761
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic Vreemd probleem na engine swap
Raf,
Ik heb na een motor swap hetzelfde probleem gehad, bleek dat ik de thermostaat er ondersteboven in had gezet. Dan gaat hij wel open maar krijg je nauwelijks doorstroming door het schijfje wat dus bij mij aan de bovenkant zat. Eerst zonder thermostaat getest, probleem opgelost, en toen de thermostaat er goed ingezet.
Ik heb overigens ervaren dat ontluchten heel lang kan duren, koelsysteem vullen via thermostaathuis wil wel eens helpen, je hebt dan minder lucht onder jet thermostaat zitten, waardoor de doorstroming eerder op gang komt.
Gr Bart
Ik heb na een motor swap hetzelfde probleem gehad, bleek dat ik de thermostaat er ondersteboven in had gezet. Dan gaat hij wel open maar krijg je nauwelijks doorstroming door het schijfje wat dus bij mij aan de bovenkant zat. Eerst zonder thermostaat getest, probleem opgelost, en toen de thermostaat er goed ingezet.
Ik heb overigens ervaren dat ontluchten heel lang kan duren, koelsysteem vullen via thermostaathuis wil wel eens helpen, je hebt dan minder lucht onder jet thermostaat zitten, waardoor de doorstroming eerder op gang komt.
Gr Bart
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Raf Soef
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 45
19-06-2012 17:00 #114792
door Raf Soef
Beantwoord door Raf Soef in topic Vreemd probleem na engine swap
Heel erg bedankt voor alle tips, het is gelukt
Heb de volgende dingen gedaan :
- waterpomp teruggezet. Ik had geen nieuwe dichtingen. De rubberen dichtingen op een ander B20 blok waren nog in goede staat, helemaal niet platgedrukt zoals degene die van dit blok kwamen. De dichting tegen het blok heb ik gewoon laten zitten, tegen het blok aan goed veel vet erop gesmeerd en dan vastgedraaid. Lijkt nergens te lekken en de pomp werkt goed, ik hou het wel nog in de gaten.
- thermostaat eruit gehaald om te zien of er nu genoeg flow is, lijkt allemaal goed te zitten.
- gevuld met koelwater, vooras 50cm opgelicht en dan loopt het koelwater al gelijk veel beter door naar het blok.
- darm van blok naar radiator goed gemasseerd om luchtbubbels eruit te duwen
- expansievat hoog gehouden om lucht uit de leiding te krijgen zodat de communicerende vaten werken
Werkte perfect Nu maar hopen dat de kop niet te veel schade heeft opgelopen van de oververhitting.
Heb de volgende dingen gedaan :
- waterpomp teruggezet. Ik had geen nieuwe dichtingen. De rubberen dichtingen op een ander B20 blok waren nog in goede staat, helemaal niet platgedrukt zoals degene die van dit blok kwamen. De dichting tegen het blok heb ik gewoon laten zitten, tegen het blok aan goed veel vet erop gesmeerd en dan vastgedraaid. Lijkt nergens te lekken en de pomp werkt goed, ik hou het wel nog in de gaten.
- thermostaat eruit gehaald om te zien of er nu genoeg flow is, lijkt allemaal goed te zitten.
- gevuld met koelwater, vooras 50cm opgelicht en dan loopt het koelwater al gelijk veel beter door naar het blok.
- darm van blok naar radiator goed gemasseerd om luchtbubbels eruit te duwen
- expansievat hoog gehouden om lucht uit de leiding te krijgen zodat de communicerende vaten werken
Werkte perfect Nu maar hopen dat de kop niet te veel schade heeft opgelopen van de oververhitting.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.