- Berichten: 136
Stand temperatuurmeter Volvo 164 B30 op LPG in het oranje ?
- Ernest Zethof
- Premium lid
Pas eigenaar van een volvo 164 B30, carburatie, op LPG uit 1974. Dit was normaal injectie, maar er zit een B30 carburatie motor in op LPG en het is een automaat. Wat mij opvalt en wat ik van een Amazon niet gewend ben, is dat de temperatuurmeter tijdens het rijden constant in het oranje vlak zit, daarna volgt rood (74 dashbord !) Bij stilstand zakt hij weer uit het oranje naar de bovenzijde van het groene vlak.
Een ritje van 60km op de snel weg a 100 KM/uur geeft een gelijk beeld als een ritje van 20km a 50km/uur en veel stoppen naar Amsterdam.
Mijn eerste reactie is dat wordt wel erg heet, of is dit normaal ?
Koelvloeistof op peil, alle olie is op peil suggesties of controle punten ?
Bedankt,
Ernest Zethof
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
- Berichten: 2064
wordt hij echt wel heet of lijkt dit maar zo door een afwijkende aangave van de meter? Waarschijnlijk is er bij de ombouw niet op gelet dat de temperatuursensor in de kop bij de meter in het dashboard past. Dat er verschil is heb ik ook eens vastgesteld toen ik een andere meter geplaatst had (met complete unit vervangen vanwege defecte km-teller): voor plaatsing andere gewoon in het groene gebied, na plaatsing helemaal bovenin. Nadat ik het oude unit en dus de oude meter weer teruggeplaatst had (toch maar km-teller omgebouwd) was alles weer in orde. Dus eerst controleren of hij echt te heet wordt (meten / opletten dat hij niet gaat koken). Als alles in orde met de echte temperatuur: passende meter of sensor zoeken (met nummers kan ik je helaas niet helpen) of weten dat het pas verkeerd gaat als de wijzer rechts buiten beeld gaat.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
- Berichten: 880
Zo niet dan is de spanningsstabilisator van je dachboard kapot.
Als deze kapot gaan krijg je verkeerde waardes meestal te hoog.
Je benzine meter en de temperatuurmeter zitten op het zelfde circuit dus als het daaraan ligt moeten ze beide afwijken.
Komt best vaak voor.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ernest Zethof
- Premium lid
- Berichten: 136
Is zo een spanningsregelaar makkelijk te vervangen ? zo een overgangsdashboard ziet er nog al ontoegangkelijk uit....
Groet,
Ernest
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 78
Rendering Error in layout Message/Item: Kunena\Forum\Libraries\BBCode\KunenaBBCodeLibrary::renderEbayLayout(): Argument #1 ($ItemID) must be of type int, string given, called in /var/www/vhosts/volvoklassiekervereniging.nl/domains/volvoklassiekervereniging.nl/public_html/libraries/kunena/src/BBCode/KunenaBBCode.php on line 304. Please enable debug mode for more information.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 78
164 - daily driver
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"Paul de Beer" schreef:
Altijd baas boven baas...
Ha zo bedoelde ik het niet. Ik ben vergeten de link in te voegen. Kan de link nu niet vinden.
Ik heb een mini 'chip' ter grootte van een punaise. Deze regelt hem naar 10volt uit mijn hoofd.
Het nadeel van de originele spanningstabilisator is (naast de prijs) dat hij mechanisch werkt..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
"Boele Braaksma" schreef:
"Paul de Beer" schreef:
Altijd baas boven baas...
Ha zo bedoelde ik het niet. Ik ben vergeten de link in te voegen. Kan de link nu niet vinden.
Ik heb een mini 'chip' ter grootte van een punaise. Deze regelt hem naar 10volt uit mijn hoofd.
Het nadeel van de originele spanningstabilisator is (naast de prijs) dat hij mechanisch werkt..
Als ik die foto van de ebay advertentie bekijk is er in dat doosje ruim plaats voor een IC met 3 pinnen, waarbij de middelste de GND (massa) is.. In dat geval kan zo'n spanningsregelaar zeer eenvoudig omgebouwd worden naar een modern ding. Op de plek van die 3 pinnen past zo te zien gewoon een LM7810 (en als je daar 1,50 euro voor moet betalen moet je op zoek naar een goedkopere elektronicaboer ).
Zo'n LM7810 is vrijwel onverwoestbaar en kost nauwelijks iets, dus dat lijkt me een prima oplossing.
-Update- ik ben blijkbaar niet de eerste die dit bedenkt, zie hier voor duidelijke instructies over hoe je zo'n spanningsregelaar om kunt bouwen naar een onverwoestbaar stukje elektronica
www.triumphclub.co.nz/?page_id=962
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Het kan inderdaad ook 50eurocent geweest zijn, maar dat weet ik niet zeker. En dan alsnog betaal ik liever 1,50 dan 94euro
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.