- Berichten: 831
beste methode om koelsysteem te "flushen"
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
zoals in een ander topic aangegeven wil ik deze week mijn koelsysteem grondig flushen. Veel gelezen over soda, vaatwastabletten en azijn. Ik heb besloten om toch voor een in de handel te krijgen flush te gaan (wynns)
Erin gieten en 10min laten draaien aftappen en doorspoelen met leidingwater.
Nu vraag ik me het volgende af: zet ik de tuinslang in de bovenste radiator opening en tap ik het weer af op de aansluiting achterop de kop? Wat is wijsheid hierin en hoe spoel ik alles dus incl. kachel?
Groet Jeroen
ps en ik heb bij het vullen nogal wat last van hardnekkige luchtzakken, is er een andere methode dan vullen via de radiatordop?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- k den Besten
- Premium lid
- Berichten: 149
Ga het volgen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Trowuens: ik vul hem altijd via de opening van de thermostaat, en dan de thermostaat erin. Dan zit er geen lucht onder.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 831
"Tom Steverink" schreef:
Ik zou zeggen: eerst dat middel erin en warm draaien met de kachel open, dan aftappen. Bij het doorspoelen met kraanwater zou ik eerst de radiateur spoelen: boven erin en onder de slang losmaken en spoelen. Daarna de thermostaat verwijderen en afvullen met water. Weer laten draaien en aftappen op de onderste slang. Dit een paar keer herhalen.
Trowuens: ik vul hem altijd via de opening van de thermostaat, en dan de thermostaat erin. Dan zit er geen lucht onder.
Thanks Tom.
Vooral het vullen via de thermostaatplek, klinkt erg logisch en het lijkt me dan ook dat daar de lucht blijft hangen als je vult via de radiateur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- k den Besten
- Premium lid
- Berichten: 149
Dat spul moet je dus eerst gewoon in de radiateur van de koude motor gooien? want die zit dan al vol met vloeistof toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 831
"k den Besten" schreef:
Duidelijk!
Dat spul moet je dus eerst gewoon in de radiateur van de koude motor gooien? want die zit dan al vol met vloeistof toch?
Ik heb het goedje van Wynn's gekocht en hierop staat dat je het bij de koelvloeistof doet en vervolgens de motor 10 min. laat draaien. Doorspoelen met water tot het helder is en dan weer vullen met koelvloeistof. Kan natuurlijk verschillen per middel.
Laat je even weten hoe het jou vergaan is?
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
- Berichten: 534
Overigens is vullen vanaf de thermostaat nergens voor nodig: er zit als ik het me goed herrinner gewoon een gaatje in de thermostaat dat voorkomt dat er lucht onder komt te zitten. Als de radiator warm wordt weet je in ieder geval zeker dat alles goed gaat.
Wel zou ik zeker als het mogelijk is de methode toepassen die ik eerder beschreef bij het doorspoelen: slangetje in aftapgat proppen en porren/zuigen/blazen om stroming en wervelingen te creeeren. Er verzamelt zich van alles rond dat stuk wat niet 123 oplost en wat je graag kwijt wilt. Bij mij veroorzaakte dat letterlijk verstoppingen bij het kraantje. Het zal je verbazen wat er bij mij allemaal mee naar buiten kwam.
Ondertussen ben ik al wat koelvloeistof verversingen verder en komt het er altijd mooi helder uit.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
- Berichten: 534
Oftewel: verwarming open, motor laten draaien, en vloeistofpeil in de radiator in de gaten houden. Zodra deze zakt in ieder geval bijvullen. Het peil in de radiator geeft aan hoe hoog de vloeistof in het hele systeem staat, en dat is hoger dan de thermostaat!
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 831
Ik heb bij de nieuwe thermostaat dat losse "dingetje" weggehaald, misschien dat het nu ook wat beter gaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.