koelsysteem reinigen met soda?
- Hansw
- Platinum lid
Kan ik de laatste km's wat koelvloeistof aftappen, een pak soda voorzichtig in de radiateur laten gieten, weer afvullen en de motor zo even laten draaien?. uiteraard, na de kop reparatie, het systeem goed doorspoelen en weer afvullen met koelvloeistof?
hoor het graag,
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 02114-dummy
- Elite lid
je kan het beste je hele koelsysteem in koude toestand leeg laten lopen dan doorspoelen met water.
Dan de soda(natriumcarbonaat(Na2CO3), voor de chemische onder ons, oplossen in warmwater, buiten de auto.
Dan hiermee je koelsysteem vullen en motor starten en warm laten worden, ook kachelcircuit openen.
Dit een tijdje goed laten inwerken, en dan aftappen en de motor zeer goed doorspoelen, beter een keertje teveel dan te weinig.
Het mooiste zou zijn als je een "lakmoespapier"in huis zou hebben dan kan je namelijk controlren of je syteem pH neutraal is.
Soda is basisch en kleurt het lakmoes papier blauw tot paars.Water is neutraal tenzij het keihard water is
Gelukkig is soda niet dermate agressief voor het koolstofstaal van onze motoren, maar de waterpomp is van aluminium en dat zou eventeel iets aangetast kunnen worden, de Alu-oxide laag wordt dan aangetast, maar dat hersteld zich weer, is een natuurlijk proces van aluminium.
Denk er aan dat soda een super ontvetter is, dus de lagering in je waterpomp zou iets aangetast kunnen worden indien die niet 100% lekdicht is.
Als je motor dicht zit met kalkaanslag zal soda niet werken, dan zal je het met een zuur moeten doen, alleen als je geen ervaring hebt moet je hiermee wel oppsaasen, zuren zijn veel agressiever dan soda.
NOOIT zoutzuuur of zwavelzuur gebruiken, dat is killing!! en voor "leken" erg gevaarlijk.
Ik heb deze procedure al vele malen met succes uitgevoerd in het verleden met allerlei soorten auto's
Succes.
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
- R.P. Leuvenink
- Premium lid
- Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Dat is natuurlijk duurder (15eu?) maar, naast al die dingen die de verpakking belooft, heeft het een voordeel dat het schuimt als shampoo. Daar kun je mooi aan zien of er nog van die rommel aanwezig is of dat je nog even door moet gaan met spoelen. Het is voor mij nu een 3000km geleden dat ik het gedaan heb. De temperatuurmeter geeft sindsdien iets lagere waarde aan (stond meestal wat aan de hoge kant). Heb dus tot op heden geen nadelen kunnen opmerken (behalve dat mn portemonee een beetje dunner is geworden :roll: )
- René Minnebo
- Platinum lid
- Hansw
- Platinum lid
- Boele Braaksma
- Platinum lid
Vooral de radiateur wil nog wel eens wat rommel zitten.
Daarna heb ik na 1500km nog een keer koelwater ververst, nu keurig groen/blauw
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- R.P. Leuvenink
- Premium lid
- Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
Even een plaatje van Jeroen geleend: zie links naast het oliefilter, koperkleurige uitstekende ding
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
"Daan van Oosten Slingeland" schreef:
Dat hebben wij wel degelijk op onze B20's. Wellicht niet allemaal, maar een flink aantal zeker wel, waaronder de mijne. Ergens in de buurt van het oliefilter, als ik me niet vergis iets linksonder daarvan...
Even een plaatje van Jeroen geleend: zie links naast het oliefilter, koperkleurige uitstekende ding
Ik dacht al bekende foto. Even een aanvulling hierop. Blok op de foto is een b18a, mijn b20b blok heeft daar geen kraantje zitten. Wel de voorbereiding maar er zit nu een plug in.