- Berichten: 49
invloed aansluiting verdamper op kleppen?
- Davy Rutten
- Senior lid
Minder
Meer
06-05-2012 22:57 #113455
door Davy Rutten
invloed aansluiting verdamper op kleppen? is gemaakt door Davy Rutten
Ik ben mijn Amazon aan het klaarmaken om naar Zweden te gaan deze zomer.
Aangezien ik al een tijdje (ong. 40.000km) op lpg rijdt zonder aangepaste cilinderkop,
had ik beslist om de kop er eens af te nemen en eens te zien hoe de kleppen eraan toe waren...
De uitlaatklep van de 1ste cilinder (aan distributiezijde) was merkelijk meer ingeslagen dan de andere kleppen.
Dus lijkt het me de ideale moment om de kop aan te passen.
Maar ik vind het raar dat het juist de 1ste cilinder is, ik had verwacht dat de 4de cilinder het meest ingeslagen zou zijn...
de eerste cilinder zou toch de beste koeling moeten hebben aangezien ze de meeste rijwind krijgt.
Zou dit kunnen komen door het feit dat mijn verdamper aangesloten zit tussen de opening vlak onder de thermostaat (aan rechterkant van het blok) en één verwarmingsslang achteraan de motor?
En speelt het een rol welke van de 2 verwarmingsslangen men neemt?
Aangezien ik al een tijdje (ong. 40.000km) op lpg rijdt zonder aangepaste cilinderkop,
had ik beslist om de kop er eens af te nemen en eens te zien hoe de kleppen eraan toe waren...
De uitlaatklep van de 1ste cilinder (aan distributiezijde) was merkelijk meer ingeslagen dan de andere kleppen.
Dus lijkt het me de ideale moment om de kop aan te passen.
Maar ik vind het raar dat het juist de 1ste cilinder is, ik had verwacht dat de 4de cilinder het meest ingeslagen zou zijn...
de eerste cilinder zou toch de beste koeling moeten hebben aangezien ze de meeste rijwind krijgt.
Zou dit kunnen komen door het feit dat mijn verdamper aangesloten zit tussen de opening vlak onder de thermostaat (aan rechterkant van het blok) en één verwarmingsslang achteraan de motor?
En speelt het een rol welke van de 2 verwarmingsslangen men neemt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1207
07-05-2012 10:41 #113468
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic invloed aansluiting verdamper op kleppen?
Cilinders worden gekoeld door het koelwater wat door de koelwatermantel van het blok stroomt; rijwind heeft hier heel weinig invloed op.
Boven in de kop zit een koelwaterpijp die van de waterpomp afkomt; boven elke cilinder zit een uitstroomopening die ervoor zorgt dat alle cilinders even veel koelwater krijgen.
Mijn ervaring is dat, op de B18 / B20 motoren, cilinder 1 en 4 het 't hards te verduren krijgen. Recentelijk een verbrande klep gehad op cilinder 1; cilinder 4 was ook niet meer 100% fris. Alle uitlaatkleppen waren overigens ongeveer even ver ingeslagen. Kop is gereviseerd met geharde zittingen en hij gaat weer als de brandweer.
Maakt wel degelijk verschil op welke kachslang je verdamper zit aangesloten; als je de foute slang kiest heb je geen koelwaterflow door je verdamper en zal hij bevriezen.
Boven in de kop zit een koelwaterpijp die van de waterpomp afkomt; boven elke cilinder zit een uitstroomopening die ervoor zorgt dat alle cilinders even veel koelwater krijgen.
Mijn ervaring is dat, op de B18 / B20 motoren, cilinder 1 en 4 het 't hards te verduren krijgen. Recentelijk een verbrande klep gehad op cilinder 1; cilinder 4 was ook niet meer 100% fris. Alle uitlaatkleppen waren overigens ongeveer even ver ingeslagen. Kop is gereviseerd met geharde zittingen en hij gaat weer als de brandweer.
Maakt wel degelijk verschil op welke kachslang je verdamper zit aangesloten; als je de foute slang kiest heb je geen koelwaterflow door je verdamper en zal hij bevriezen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 464
07-05-2012 14:43 #113473
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic invloed aansluiting verdamper op kleppen?
Davy, kun je laten weten hoe je je verder gaat voorbereiden op de reis?
Ik kan je wel vast vertellen dat je de tom tom kan laten weten waar lpg te krijgen is.
Ook heb ik ooit op dit forum een website gelezen met heel veel info over lpg in Scandinavië.
Ook weet ik dat lpg gewoon schaars is daar helaas. In Denemarken is het iets beter dus vooraf tanken lijkt mij.
Een jerrycan benzine uit voorzorg mee?
gr marcel
idee?: www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen
of: www.gas-tankstellen.de/menu.php?l=S
succes
ps de onderste schijnt niet helemaal te gaan, aardgas gaat nu eenmaal niet in een lpg tank:
"Let wel op het verschil tussen LPG (Gasol) en Fordonsgas ((mengsel van) bio- en/of aardgas onder zeer hoge druk, ca. 200 bar). De laatste is nog wel vrij goed te krijgen, maar LPG, waar Nederlandse auto's nu eenmaal op rijden is een stuk moeilijker.
Olofström en Kalmar verkopen volgens mij alleen fordonsgas.
De actuele lijst van LPG stations, uitgegeven door Gasföreningen is hier te vinden:
www.gasforeningen.se/FaktaOmGas/ ... erLPG.aspx "
wil ook niet merk ik.
hier had ik het gevonden webforum.zwedenweb.com/viewtopic.php?f=3&t=11619
maar waarschijnlijk wist je het al....
Ik kan je wel vast vertellen dat je de tom tom kan laten weten waar lpg te krijgen is.
Ook heb ik ooit op dit forum een website gelezen met heel veel info over lpg in Scandinavië.
Ook weet ik dat lpg gewoon schaars is daar helaas. In Denemarken is het iets beter dus vooraf tanken lijkt mij.
Een jerrycan benzine uit voorzorg mee?
gr marcel
idee?: www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen
of: www.gas-tankstellen.de/menu.php?l=S
succes
ps de onderste schijnt niet helemaal te gaan, aardgas gaat nu eenmaal niet in een lpg tank:
"Let wel op het verschil tussen LPG (Gasol) en Fordonsgas ((mengsel van) bio- en/of aardgas onder zeer hoge druk, ca. 200 bar). De laatste is nog wel vrij goed te krijgen, maar LPG, waar Nederlandse auto's nu eenmaal op rijden is een stuk moeilijker.
Olofström en Kalmar verkopen volgens mij alleen fordonsgas.
De actuele lijst van LPG stations, uitgegeven door Gasföreningen is hier te vinden:
www.gasforeningen.se/FaktaOmGas/ ... erLPG.aspx "
wil ook niet merk ik.
hier had ik het gevonden webforum.zwedenweb.com/viewtopic.php?f=3&t=11619
maar waarschijnlijk wist je het al....
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Davy Rutten
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 49
07-05-2012 21:16 #113488
door Davy Rutten
Beantwoord door Davy Rutten in topic invloed aansluiting verdamper op kleppen?
Bedannkt voor de reacties.
Het is wel goed om horen dat het "normaal" is dat cilinder 1 meestal de boosdoener is en dat het dan ook weinig te maken heeft met de aansluiting van mijn verdamper...
Ik wist al wel dat LPG moeilijk te vinden was in Zweden, maar dat kan je natuurlijk gewoon oplossen door op benzine te rijden.
Dat is natuurlijk wel een probleem als je nooit op benzine rijdt, maar ik was van plan om nog een nieuwe carburatornaald en zitting te steken zodat ik gemakkelijk kan overschakelen. En meteen ook een vacuumsysteem om de zuigeromhoog te trekken zodat de naald het niet zo zwaar krijgt te verduren op LPG.
Ik was gisteren begonnen met het steken van stalen distributietandwielen, en dan ook meteen een nieuwe krukasafdichting vooraan (de oude was trouwens gewoon verdwenen! En hij lekte eigenlijk niet eens zo hard). Maar aangezien ik de carterpakking beschadigd had met het verwijderen van het distributiedeksel, moest ik die ook meteen vervangen...
Aangezien ik ook de achterste krukasdichting wou vervangen, dacht ik dat het nu de moment was. Dus bak eruit...
Toen moest de motor omhoog om het carter eruit te nemen, en toen hing de motor er zo goed als los in, dus hebben we hem er maar meteen volledig uit gehaald...
Hoe een sneeuwbal kan beginnen rollen...
Met de motor eruit hebben we de cilinderkop eraf gehaald om eens te zien hoe de kleppen eraan toe waren, en meteen de koppaking te vervangen...
Het is de bedoeling om alle delen te vervangen die onderweg veel tijd vragen om te vervangen. Het is natuurlijk wel de vraag waar je de grens stelt...
Ook zeer interessant om te weten dat er in zweden 2 soorten gas zijn die je kan tanken, je zou zo maar eens de verkeerde soort tanken (zouden de vulaansluitingen hetzelfde zijn?)
Het is wel goed om horen dat het "normaal" is dat cilinder 1 meestal de boosdoener is en dat het dan ook weinig te maken heeft met de aansluiting van mijn verdamper...
Ik wist al wel dat LPG moeilijk te vinden was in Zweden, maar dat kan je natuurlijk gewoon oplossen door op benzine te rijden.
Dat is natuurlijk wel een probleem als je nooit op benzine rijdt, maar ik was van plan om nog een nieuwe carburatornaald en zitting te steken zodat ik gemakkelijk kan overschakelen. En meteen ook een vacuumsysteem om de zuigeromhoog te trekken zodat de naald het niet zo zwaar krijgt te verduren op LPG.
Ik was gisteren begonnen met het steken van stalen distributietandwielen, en dan ook meteen een nieuwe krukasafdichting vooraan (de oude was trouwens gewoon verdwenen! En hij lekte eigenlijk niet eens zo hard). Maar aangezien ik de carterpakking beschadigd had met het verwijderen van het distributiedeksel, moest ik die ook meteen vervangen...
Aangezien ik ook de achterste krukasdichting wou vervangen, dacht ik dat het nu de moment was. Dus bak eruit...
Toen moest de motor omhoog om het carter eruit te nemen, en toen hing de motor er zo goed als los in, dus hebben we hem er maar meteen volledig uit gehaald...
Hoe een sneeuwbal kan beginnen rollen...
Met de motor eruit hebben we de cilinderkop eraf gehaald om eens te zien hoe de kleppen eraan toe waren, en meteen de koppaking te vervangen...
Het is de bedoeling om alle delen te vervangen die onderweg veel tijd vragen om te vervangen. Het is natuurlijk wel de vraag waar je de grens stelt...
Ook zeer interessant om te weten dat er in zweden 2 soorten gas zijn die je kan tanken, je zou zo maar eens de verkeerde soort tanken (zouden de vulaansluitingen hetzelfde zijn?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.