Thermostaat B20

• Rob Postema (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
08-02-2012 10:53 #110486 door Rob Postema (GAST)
Thermostaat B20 is gemaakt door Rob Postema (GAST)
Welke thermostaat kan ik nu het beste gebruiken in (echt) winterse omstandigheden?

Ik zie dat er voor de B20 de volgende zijn:
- 75
- 82
- 87 graden

Tempmeter is kapot, dus ik kan niet zo goed zien wat er nu gebeurt, maar welke raden jullie aan voor extreme kou?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Postema (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
08-02-2012 11:38 #110489 door Rob Postema (GAST)
Beantwoord door Rob Postema (GAST) in topic Thermostaat B20
Naschrift:

Ik heb er nu koelvloeistof tot -40 in gedaan.
Is dit overkill en/of kan dit schadelijk zijn? of is het geen probleem.
(waar we heengaan is het -25).

Iemand vertelde me dat -40 misschien minder koelend vermogen heeft? en dat het langer duurt voor je blok warm is?
Wat is waarheid/wijsheid?

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2012 12:48 #110494 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Thermostaat B20
De temperatuur van de thermostaat betreft het omslagpunt waarop hij hoort te openen.
de motor warmt op na te zijn gestart, het koelmiddel in de kop warmt het eerst op, bij zeg de thermostaat van 82 graden krijg je dus bij een temperatuur van 82 graden t.p.v.de kop een open cicuit met de rest van het koelsysteem.
de thermostaat van 87 graden opent dus later, die van 75 eerder.
Als alles dus goed werkt is het koelmiddel bij een motor op temperatuur de temperatuur die je thermostaat hoort door te laten.
De keuze van de thermostaat is dus afhankelijk van de gewenste motortemperatuur.

Dat een koelmiddel met een hoge vorstbeschermings-graad minder koelt dan1 met een lage graad is niet mogelijk
de radiator koelt, de thermostaatbepaalt het moment/ de temperatuur waarbij het koelcircuit geopend wordt.
Belangrijkst is dat de onderdelen waaruit het koelcicuit bestaat in goede staat verkeerd, zeker in een gebied waar het - 25 graden is.
slangen, radiator, thermostaat, en een goed werkende temperatuurmeter lijkt mij een goede investering.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2012 13:54 #110495 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Thermostaat B20

"Rob Postema (GAST)" schreef:
Tempmeter is kapot, dus ik kan niet zo goed zien wat er nu gebeurt, maar welke raden jullie aan voor extreme kou?

Los van de vraag welke thermostaat je nodig hebt, zou ik je sowieso aanraden je tempmeter te fixen.
Ook kan een stuk karton om de radiator deels af te dekken wel eens helpen.
Ik heb wel eens gehad dat het zo koud was en zo goed koelde dat ze motor nauwelijks om temperatuur kwam.
Een karton deels ervoor doet dan wonderen (denk aan de oude radiator gordijntjes in de eerste modellen).

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2012 14:14 #110496 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Thermostaat B20
De hoeveelheid glycol bepaalt wel degelijk het koelend vermogen, daarom zit er geen 100% glycol in maar het grootste deel is water.....
Helaas koelt water veel beter dan de middelen die in de koelvloeistof zitten om roest tegen gaan en bevriezing.
Ik heb in mijn LPG auto's een wat koelere thermostaat zitten ivm de grotere hitte in de cilinderkop. Dan blijft hij wat koeler daar.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2012 21:16 #110518 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Thermostaat B20
Het antwoord is dus als je sneller warm te wil hebben in de wagen, dan een van 76 graden monteren want dan gaat er het snelste warm water door de kachelradiator.

Als je de wagen ook dagelijks in de winter rijdt is er nóg een truc, de zweden weten hier alles van...plaats simpelweg een verwarmings spiraal in het carter emt een 220 volt aansluitingstekker.
Met een tijdschakelaar die om 4 uur begint met verwarmen, dan heb je zo een warm blok én verwarming.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-02-2012 12:51 #110528 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Thermostaat B20
Of de wat duurdere optie, waar puristen me gegarandeerd voor af zullen gaan schieten, een standkachel.
Vooral ook handige als je auto niet binnen/dicht bij de deur staat, want je hebt geens tekker nodig.
Met een verbruik van ongeveer 0,4L per uur heb je je koelwater ineen minuut of 10/15 warm, ook is je interieur alsvast een beetje opgewarmd, en is je voorruit als ontwasemd..
Maar dat is wel een duurdere, niet voor puristen (alhowel, ik heb ook wel volvo's met standkachels uit het noorden zien komen...) geschikte, optie.

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-02-2012 21:18 #110539 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Thermostaat B20
Ik denk dat Ed zich vergist:
Het antwoord is dus als je sneller warm te wil hebben in de wagen, dan een van 76 graden monteren want dan gaat er het snelste warm water door de kachelradiator.Dan blijft het koelwater altijd koeler als met bijv een 82 graden thermostaat. Het circulatiecircuit van de verwarming staat helemaal los van de koeling in de radiateur; hoe warmer je koelwater, hoe meer warmte je ook in je interieur kunt krijgen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD