- Berichten: 267
motor wordt ineens te heet
- 11654-dummy
- Elite lid
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Minder
Meer
13-11-2011 19:10 #107855
door 11654-dummy
motor wordt ineens te heet is gemaakt door 11654-dummy
Hallo luitjes,
Mijn amazon met een B18B met 2 su en op gas wordt ineens te heet.
ik heb een 3 jaar oude tropen radiator. het koelsysteem is een open systeem met een Elektrische koelven met termostaat.
Nu een aantal weken wordt de motor gewoon te heet. Ik hoor de elektrische koelven, zelfs rijdend in dit koude weer, aanslaan.
Ik zie geen luchtbellen in mijn open koelsysteem. Er zit geen koelvloeistof in de olie. ik heb geen sluts op mijn olie vuldop.
Wie weet wat het zou kunnen zijn. Zelf denk ik dat de koppakking door is maar dat strookt niet met geen koelvloeistof in de Olie, geen verlies van koelvloeistof, geen witte pluim en geen sluts.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Oja ik heb een 123 ontsteking die echt op tijd staat.
Cees
Mijn amazon met een B18B met 2 su en op gas wordt ineens te heet.
ik heb een 3 jaar oude tropen radiator. het koelsysteem is een open systeem met een Elektrische koelven met termostaat.
Nu een aantal weken wordt de motor gewoon te heet. Ik hoor de elektrische koelven, zelfs rijdend in dit koude weer, aanslaan.
Ik zie geen luchtbellen in mijn open koelsysteem. Er zit geen koelvloeistof in de olie. ik heb geen sluts op mijn olie vuldop.
Wie weet wat het zou kunnen zijn. Zelf denk ik dat de koppakking door is maar dat strookt niet met geen koelvloeistof in de Olie, geen verlies van koelvloeistof, geen witte pluim en geen sluts.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Oja ik heb een 123 ontsteking die echt op tijd staat.
Cees
Onderwerp is gesloten.
13-11-2011 19:59 #107860
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic motor wordt ineens te heet
Hoi Cees,
Heb je al gecontroleerd of je thermostaatklep op het juiste moment opent? Dat zou namelijk een zeer redelijke verklaring zijn. Makkelijkst is hem er uit halen en in een pannetje water leggen en dat langzaam richting koken verwarmen. Ik ken niet de exacte temperatuur maar vermoed dat rond de 70 graden of zo je klep open moet gaan. (staat ongetwijfeld in de werkplaats boeken maar ben even te lui om te zoeken )
Groeten,
Gerben.
Heb je al gecontroleerd of je thermostaatklep op het juiste moment opent? Dat zou namelijk een zeer redelijke verklaring zijn. Makkelijkst is hem er uit halen en in een pannetje water leggen en dat langzaam richting koken verwarmen. Ik ken niet de exacte temperatuur maar vermoed dat rond de 70 graden of zo je klep open moet gaan. (staat ongetwijfeld in de werkplaats boeken maar ben even te lui om te zoeken )
Groeten,
Gerben.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Onderwerp is gesloten.
- 11654-dummy
- Elite lid
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Minder
Meer
- Berichten: 267
14-11-2011 00:12 #107870
door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic motor wordt ineens te heet
Gerben.
Dat zou kunnen maar dan is de gehele radiator niet bloedheet.
Want die is echt van boven tot onder niet vast te houden.
Het is nu toch vrij koud +/- 10 Gr. Eigenlijk mag dat dan niet eens. Ook in het verleden was er geen centje pijn ook niet in zuid Frankrijk met caravan er achter.
Bedankt in elk geval voor het meedenken.
Cees
Dat zou kunnen maar dan is de gehele radiator niet bloedheet.
Want die is echt van boven tot onder niet vast te houden.
Het is nu toch vrij koud +/- 10 Gr. Eigenlijk mag dat dan niet eens. Ook in het verleden was er geen centje pijn ook niet in zuid Frankrijk met caravan er achter.
Bedankt in elk geval voor het meedenken.
Cees
Onderwerp is gesloten.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 317
14-11-2011 00:41 #107871
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic motor wordt ineens te heet
Of je thermostaat is aan gort of je waterpomp draait niet meer zo als het hoort..
Ik gok dan ook op de thermostaat , ff wisselen met een nieuwe (voor de kosten hoef je t niet te laten)
Koppakkingen van de rode blokken gaan er niet zo snel uit.
Ik gok dan ook op de thermostaat , ff wisselen met een nieuwe (voor de kosten hoef je t niet te laten)
Koppakkingen van de rode blokken gaan er niet zo snel uit.
Onderwerp is gesloten.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 534
14-11-2011 09:38 #107872
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic motor wordt ineens te heet
Cees, wat doet de temperatuur als je op benzine rijdt?
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Onderwerp is gesloten.
- 11654-dummy
- Elite lid
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Minder
Meer
- Berichten: 267
04-12-2011 13:33 #108578
door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic motor wordt ineens te heet
Beste forum leden,
Ik heb 2 liter schoonmaak azijn in de radiator gemieterd. Hier 1 week op gereden. Daarna de boel doorgespoeld met water. Eerst de radiator daarna motor en de kachel. Er kwam donker bruin water uit. Toen nog even de thermostaat gemeten wanneer die open ging. Volgens de infraroodmeter exact op 87 graden. Nieuw koelvloeistof er in en nu blijft die weer mooi op themperatuur. Het is wat werk maar goed te doen.
Cees
Ik heb 2 liter schoonmaak azijn in de radiator gemieterd. Hier 1 week op gereden. Daarna de boel doorgespoeld met water. Eerst de radiator daarna motor en de kachel. Er kwam donker bruin water uit. Toen nog even de thermostaat gemeten wanneer die open ging. Volgens de infraroodmeter exact op 87 graden. Nieuw koelvloeistof er in en nu blijft die weer mooi op themperatuur. Het is wat werk maar goed te doen.
Cees
Onderwerp is gesloten.
- Teun van Popta
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 931
04-12-2011 15:01 #108585
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic motor wordt ineens te heet
Orion L245 is een perfect additief (en ook als instant spoelmiddel te gebruiken bij acute problemen) voor oude en nieuwe motoren. Ik gebruik het meer dan 20 jaar. Nooit koelproblemen gehad.
Teun
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Onderwerp is gesloten.
- 11654-dummy
- Elite lid
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Minder
Meer
- Berichten: 267
04-12-2011 21:44 #108592
door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic motor wordt ineens te heet
Teun
Kan je dat spul er constant in laten zitten of moet je dat ook spoelen?
Cees
Kan je dat spul er constant in laten zitten of moet je dat ook spoelen?
Cees
Onderwerp is gesloten.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 464
05-12-2011 12:14 #108607
door Marcel Smelter (GAST)
Belangrijk is wel dat er koelvloeistof wordt gebruikt welke ook af en toe ververst moet worden.
Vooral ketelsteen werkt als aderverkalking in allerlei koelopeningen.
Azijn is wel een heel agressief middel en gelukkig is je radiateur en je kachel heel gebleven.
We mogen blij zijn dat we gietijzeren blokken hebben, alu blokken kunnen absoluut geen water hebben. En al helemaal geen azijn!
Gelukkig dat het opgelost is.
gr marcel
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic motor wordt ineens te heet
De gemiddelde amazon is 40jaar oud, dus toevoegingen zijn echt niet noodzakelijk vind ik."T. van Popta" schreef:
Orion L245 is een perfect additief (en ook als instant spoelmiddel te gebruiken bij acute problemen) voor oude en nieuwe motoren. Ik gebruik het meer dan 20 jaar. Nooit koelproblemen gehad.
Teun
Belangrijk is wel dat er koelvloeistof wordt gebruikt welke ook af en toe ververst moet worden.
Vooral ketelsteen werkt als aderverkalking in allerlei koelopeningen.
Azijn is wel een heel agressief middel en gelukkig is je radiateur en je kachel heel gebleven.
We mogen blij zijn dat we gietijzeren blokken hebben, alu blokken kunnen absoluut geen water hebben. En al helemaal geen azijn!
Gelukkig dat het opgelost is.
gr marcel
Amazon Combi '66
Onderwerp is gesloten.
- Teun van Popta
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 931
06-12-2011 09:20 #108640
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic motor wordt ineens te heet
Ik moet nog de vraag van Cees beantwoorden: ja, L245 kan als toevoeging gewoon met het koelmiddel in het systeem blijven zitten.
Nog even iets verduidelijken: ik schreef dat ik L245 al jarenlang gebruik, maar dat is bij auto's die een Alu-blok hebben. Mijn Amazon heb ik pas anderhalf jaar en bij de eerste grote beurt direct na de aanschaf heb ik gelijk het hele koelsysteem gespoeld.
Dat leverde aardig wat bagger op, terwijl de auto volgens de vorige eigenaar nooit koelproblemen had (maar er zat wel een extra electrische fan in). De toevoeging is dus meer een zaak van baadt het niet dan schaadt het niet.
Teun
Nog even iets verduidelijken: ik schreef dat ik L245 al jarenlang gebruik, maar dat is bij auto's die een Alu-blok hebben. Mijn Amazon heb ik pas anderhalf jaar en bij de eerste grote beurt direct na de aanschaf heb ik gelijk het hele koelsysteem gespoeld.
Dat leverde aardig wat bagger op, terwijl de auto volgens de vorige eigenaar nooit koelproblemen had (maar er zat wel een extra electrische fan in). De toevoeging is dus meer een zaak van baadt het niet dan schaadt het niet.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Onderwerp is gesloten.