spoelen b20

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2011 13:56 #106516 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic spoelen b20
Ed heeft gelijk, regelmatig koelvloeistof verversen om de 2 a 3 jaar dan blijft de zaak schoon.
Bedenk dat in de tijd dat de auto,s nieuw waren er geen koelvloeistof in zat. Als je een nieuwe Volvo geleverd kreeg vanaf fabriek in het najaar, dan zat daar gewoon schoon water in, kreeg je hem geleverd in het voorjaar dan zat er water met antivries in, echter in het najaar werden alle auto,s weer voorzien van antivries, dat ging zo; koelsysteem leeg laten lopen, schoon water er in en antivries er bij. Met andere woorden het koelsysteem werd zo eens per jaar ververst. Later ik denk zo eind zestiger jaren kwam de koelvloeistof op markt. Dit had tot gevolg dat de koelvloeistof er in bleef zitten tot lengte van jaren, misschien wel 40 jaar wie zal het zeggen. Het is raadzaam om voor de winter de koelvloeistof op te meten of deze nog genoeg vorst bestendig, ga daar niet vanuit, oude koelvloeistof gaat in de loop van de jaren wat vorstbeveiliging betreft achteruit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2011 21:10 #106541 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic spoelen b20
Nu we het toch over koelvloeistof hebben, wat is nou het verschil tussen de donker groene Volvo koelvloeistof en de rode die je bij Velba e.d. koop voor de helft van de prijs.
Op de moderne Volvo's staat met koeieletters om uitsluitend die groene te gebruiken, zou tot -23 graden Celcius beschermen.
Kan iemand hier meer over vertellen ?
Wellicht kan ik dan niet allen door de prijs beïnvloed maar ook door kennis kiezen waar ik mijn koelvloeistof haal...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2011 21:42 #106544 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic spoelen b20
Leuk he, ik vraag me dat ook af: een vriend van me (echt met verstand van zaken) vertelt me dat de B280E motor van mijn 1987 - 780 Bertone geen koelvloeistof lust, maar alleen water met antivries??
Ik gooi al heel lang in alle Volvo's, jong en oud gewoon koelvloeistof die ik bij de goede autoshop koop....Wie het weet mag het (graag!) zeggen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2011 22:04 #106546 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic spoelen b20
Volgens mij is koelvloeistof een antivries aangelengd met water. ALs je antivries koopt, staat er ook een tabelletje op met welke mengverhouding tot xx graden onder nul gaat. 50/50 gaat bijvoorbeeld tot -35.
Die van Volvo is type groenblauw, G11, wat in bijna elke motor werkt. De rode is G12, bedacht door VW en Audi.

• R.P. Leuvenink
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Meer
12-10-2011 15:15 #106748 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic spoelen b20
Heb systeem gespoeld met een reinigingsgoedje (5in1 ofzo). Er kwam wel wat prut uit maar viel mij mee. Probleem was wel het spoelen: er blijft veel achter in t blok, dus heb meerdere malen moeten spoelen voordat de rommel (schuim) eruit was. Al met al een rotklusje, maar de temperatuur licht nu duidelijk lager dan eerder! (eerst aan t eind vh witte streepje, nu t begin)

Er is nu natuurlijk ook veel water in het blok blijven hangen en de rest gewoon koelvloeistof.

wat mij betreft kan dit draadje op slot.

Bedankt voor uw hulp!

• René Minnebo
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2011 22:23 #106762 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic spoelen b20
En zo zie je maar dat spoelen toch aan te raden is voordat men honderden euro's uit geeft aan tropenradiator en kenlowefan.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2011 23:17 #106763 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic spoelen b20
Dit soort zaken staat gewoon in de onderhouds papieren van de Amazon....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2011 10:46 #106774 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic spoelen b20
Mooi dat het geholpen heeft! Toch vraag ik me af in hoeverre het echt helpt. De temperaturen afgelopen week zijn anders dan de weken ervoor natuurlijk..

• R.P. Leuvenink
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Meer
13-10-2011 22:46 #106819 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic spoelen b20
nou daar kan ik vrij duidelijk over zijn: behalve bij extreem heet weer fluctueerde de temperatuur nooit zo veel.
dus ik ben, hoewel ik verwachtte dat het niet zou helpen (omdat er weinig rommel uit kwam) er toch een duidelijk verschil te zien is.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD