- Berichten: 2
temperatuur & koelsysteem
- haitze weistra
- Nieuw lid
Koelstof in radiateur is tot nok gevuld en borrelt niet als dop eraf is
Olie op oliepeilstok zag er volgens mij normaal uit.
Zal op korte termijn iig geval het koelsysteem eens doorspoelen, lees op het forum dat er viezigheid wel eens een oorzaak zou kunnen zijn. Enig idee, wat nog andere oozaken kunnen zijn? Kan ik op deze manier (voor zover zo te beoordelen) nog een paar honderd kilometer doorrijden, of is dat een behoorlijk risico?
alvast bedankt,
Haitze Weistra
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
- Berichten: 1207
Op dit forum is al ontzettend veel geschreven over het koelsysteem van de Amazon; een van de wijstste reacties die ik ooit gelezen heb is: "Als Volvo geen temperetuurmeter had geplaatst waren er veel minder koelingsproblemen geweest!"
Heb vorige week zelf een nieuwe radiateur geplaatst, oude was zo lek als een zeef en meteen een nieuwe thermostaat (82 graden). Blok is nog niet zo lang geleden gereviseerd dus dat moet ook in orde zijn. Als ik normaal rijd dan staat de wijzer bijna aan het einde van het meest rechtse groene vlak en bij sationair bijna in het witte vlak.
Met andere woorden; dat die wijzer zo ver naar rechts staat is normaal voor een Amazon.
Het is ook normaal dat de wijzer terugloopt als je de verwarming aanzet; de uitstroom naar de verwarming zit achteraan op het blok waar de temperatuurvoeler zit.
En het is oook normaal dat de wijzer verder naar rechts loopt als de motor wordt uitgezet, na een snelle rit op de snelweg ben ik de wijzer soms helemaal kwijt.
Ik rijdt zo al meer als 20 jaar rond, ook mijn andere auto's vertonen een soortgelijk gedrag dus als ik jou was zou ik mij geen zorgen maken en gewoon vrolijk doortuffen.
Eigenlijk is er maar een remedie om de temperatuur omlaag te brengen en dat is een koudere thermostaat monteren. Voor tropengebruik werd dacht ik een 75 graden thermostaat aanbevolen, maar met een kouder blok gaat in prinipe je rendement omlaag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
- Berichten: 339
Ik ben blij met je reactie. Haitze hopelijk ook.
Laatst stond ik in een file en verdween mijn wijzer ook helemaal naar rechts. Nu begrijp ik dat ik me voor niets zorgen maakte.
Ik dacht dat er een verkeerde meter in zat, een meter van een B18 bij een B20. Bij mijn kattenrug blijft de meter keurig in het midden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- haitze weistra
- Nieuw lid
- Berichten: 2
Bedankt.
Haitze
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
- Berichten: 1900
En zo hoort het nmm onder normale omstandigheden ook!
Als je een b20 meter eens goed vergelijkt met een b18 meter zul je zien dat 100 graden bij een b18 meter verder naar rechts is dan bij een b20 meter .Wannneer de meters in de auto zitten,moet er van onderen af tegen aankijken.Je ziet dan boven de schaal verdeling ook cijfertjes staan.Een b 20 meter heeft een rood vakje rechts .Een b18 meter heeft alleen maar groene en witte vakjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mischa Bart (GAST)
- Junior lid
- Berichten: 20
Als je van onder af naar de meter kijkt zie je waar 60, 80 en 100 graden zitten. 100 graden zit erg ver rechts, ergens boven het meest rechtse vlak. Ik heb een keer de temperatuurvoeler van de meter in een bak kokend water gehangen en toen kwam de meter inderdaad aan het begin van het meest rechtse witte vakje, dus dat klopt wel.
De voeler zit aan de achterzijde boven in de kop van het blok gemonteerd (bij de 4e cylinder). Daar komt de temperatuur dus soms boven de 100 graden. In de radiator is het dan maar 80 à 90 graden.
Ik ervaar geen verschijnselen van een kokende motor. Koelsysteemonderdelen zijn allemaal goed en het koelwater blijft op peil en vrij netjes blauw.
Toch komt de temperatuur achter in het blok dus boven de 100 graden. Valt dat nog wel binnen het normale Amazon gedrag?
Amazon Combi 1966 B18A: <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=18215 ">viewtopic.php?f=38&t=18215
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
- Berichten: 534
"J.A.C. Misdom" schreef:
Heb vorige week zelf een nieuwe radiateur geplaatst, oude was zo lek als een zeef en meteen een nieuwe thermostaat (82 graden). Blok is nog niet zo lang geleden gereviseerd dus dat moet ook in orde zijn. Als ik normaal rijd dan staat de wijzer bijna aan het einde van het meest rechtse groene vlak en bij sationair bijna in het witte vlak.
Met andere woorden; dat die wijzer zo ver naar rechts staat is normaal voor een Amazon.
Het is ook normaal dat de wijzer terugloopt als je de verwarming aanzet; de uitstroom naar de verwarming zit achteraan op het blok waar de temperatuurvoeler zit.
En het is oook normaal dat de wijzer verder naar rechts loopt als de motor wordt uitgezet, na een snelle rit op de snelweg ben ik de wijzer soms helemaal kwijt.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mischa Bart (GAST)
- Junior lid
- Berichten: 20
Amazon Combi 1966 B18A: <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=18215 ">viewtopic.php?f=38&t=18215
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stam
- Junior lid
- Berichten: 35
Maar dit heb ik ooit zelf eens bedacht toen ik boven een kokende b18 stond met een open systeem, dus als ik het mis heb hoor ik graag hoe het precies zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
- Berichten: 387
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.