temperatuur & koelsysteem

  • haitze weistra
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2011 19:29 #105154 door haitze weistra
temperatuur & koelsysteem is gemaakt door haitze weistra
Sinds kort ben ik in het bezit van een Amazone uit ´68 met een B18a motor. De temperatuuur van de motor, loopt bij het rijden erg snel op (bijna tot het eind van de meter). Dit is een meter met groen & witte vakken. Bij vol aanzetten verwarming loopt meter tijdelijk terug, maar even later weer op. Als de motor uit is, staat de meter nog een behoorlijke tijd bijna helemaal rechts. Als ik vervolgens de motor stationair laat draaien en extra toeren bijgeef, loopt de meter iets terug.
Koelstof in radiateur is tot nok gevuld en borrelt niet als dop eraf is
Olie op oliepeilstok zag er volgens mij normaal uit.
Zal op korte termijn iig geval het koelsysteem eens doorspoelen, lees op het forum dat er viezigheid wel eens een oorzaak zou kunnen zijn. Enig idee, wat nog andere oozaken kunnen zijn? Kan ik op deze manier (voor zover zo te beoordelen) nog een paar honderd kilometer doorrijden, of is dat een behoorlijk risico?

alvast bedankt,

Haitze Weistra

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-08-2011 19:56 #105155 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic temperatuur & koelsysteem
Hallo Haitze,
Op dit forum is al ontzettend veel geschreven over het koelsysteem van de Amazon; een van de wijstste reacties die ik ooit gelezen heb is: "Als Volvo geen temperetuurmeter had geplaatst waren er veel minder koelingsproblemen geweest!"

Heb vorige week zelf een nieuwe radiateur geplaatst, oude was zo lek als een zeef en meteen een nieuwe thermostaat (82 graden). Blok is nog niet zo lang geleden gereviseerd dus dat moet ook in orde zijn. Als ik normaal rijd dan staat de wijzer bijna aan het einde van het meest rechtse groene vlak en bij sationair bijna in het witte vlak.
Met andere woorden; dat die wijzer zo ver naar rechts staat is normaal voor een Amazon.
Het is ook normaal dat de wijzer terugloopt als je de verwarming aanzet; de uitstroom naar de verwarming zit achteraan op het blok waar de temperatuurvoeler zit.
En het is oook normaal dat de wijzer verder naar rechts loopt als de motor wordt uitgezet, na een snelle rit op de snelweg ben ik de wijzer soms helemaal kwijt.

Ik rijdt zo al meer als 20 jaar rond, ook mijn andere auto's vertonen een soortgelijk gedrag dus als ik jou was zou ik mij geen zorgen maken en gewoon vrolijk doortuffen.
Eigenlijk is er maar een remedie om de temperatuur omlaag te brengen en dat is een koudere thermostaat monteren. Voor tropengebruik werd dacht ik een 75 graden thermostaat aanbevolen, maar met een kouder blok gaat in prinipe je rendement omlaag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-08-2011 20:23 #105157 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic temperatuur & koelsysteem
Han,
Ik ben blij met je reactie. Haitze hopelijk ook.
Laatst stond ik in een file en verdween mijn wijzer ook helemaal naar rechts. Nu begrijp ik dat ik me voor niets zorgen maakte.
Ik dacht dat er een verkeerde meter in zat, een meter van een B18 bij een B20. Bij mijn kattenrug blijft de meter keurig in het midden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • haitze weistra
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2011 20:39 #105158 door haitze weistra
Beantwoord door haitze weistra in topic temperatuur & koelsysteem
Ik ben inderdaad ook blij met de reaktie. Geeft toch wat meer rust als je aan het rijden bent.

Bedankt.

Haitze

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-08-2011 16:02 #105174 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic temperatuur & koelsysteem
Bergmans schrijft:"" bij mijn katterug blijft de meter keurig in het midden.""

En zo hoort het nmm onder normale omstandigheden ook!

Als je een b20 meter eens goed vergelijkt met een b18 meter zul je zien dat 100 graden bij een b18 meter verder naar rechts is dan bij een b20 meter .Wannneer de meters in de auto zitten,moet er van onderen af tegen aankijken.Je ziet dan boven de schaal verdeling ook cijfertjes staan.Een b 20 meter heeft een rood vakje rechts .Een b18 meter heeft alleen maar groene en witte vakjes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mischa Bart (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-08-2011 11:06 #105420 door Mischa Bart (GAST)
Beantwoord door Mischa Bart (GAST) in topic temperatuur & koelsysteem
Ik heb ook de meter met de drie groene vlakjes in het midden en rechts daarvan nog een wit vlak. Ook bij mij staat de wijzer tijdens normaal rijden in het meest rechtse groene vakje en loopt bij file- en stadsverkeer het rechtse witte vlak in.

Als je van onder af naar de meter kijkt zie je waar 60, 80 en 100 graden zitten. 100 graden zit erg ver rechts, ergens boven het meest rechtse vlak. Ik heb een keer de temperatuurvoeler van de meter in een bak kokend water gehangen en toen kwam de meter inderdaad aan het begin van het meest rechtse witte vakje, dus dat klopt wel.

De voeler zit aan de achterzijde boven in de kop van het blok gemonteerd (bij de 4e cylinder). Daar komt de temperatuur dus soms boven de 100 graden. In de radiator is het dan maar 80 à 90 graden.

Ik ervaar geen verschijnselen van een kokende motor. Koelsysteemonderdelen zijn allemaal goed en het koelwater blijft op peil en vrij netjes blauw.

Toch komt de temperatuur achter in het blok dus boven de 100 graden. Valt dat nog wel binnen het normale Amazon gedrag?

Amazon Combi 1966 B18A: <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=18215 ">viewtopic.php?f=38&t=18215

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-08-2011 13:32 #105429 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic temperatuur & koelsysteem
Lees het topic eerst even goed door, zie tweede reactie:

"J.A.C. Misdom" schreef:
Heb vorige week zelf een nieuwe radiateur geplaatst, oude was zo lek als een zeef en meteen een nieuwe thermostaat (82 graden). Blok is nog niet zo lang geleden gereviseerd dus dat moet ook in orde zijn. Als ik normaal rijd dan staat de wijzer bijna aan het einde van het meest rechtse groene vlak en bij sationair bijna in het witte vlak.
Met andere woorden; dat die wijzer zo ver naar rechts staat is normaal voor een Amazon.
Het is ook normaal dat de wijzer terugloopt als je de verwarming aanzet; de uitstroom naar de verwarming zit achteraan op het blok waar de temperatuurvoeler zit.
En het is oook normaal dat de wijzer verder naar rechts loopt als de motor wordt uitgezet, na een snelle rit op de snelweg ben ik de wijzer soms helemaal kwijt.


'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mischa Bart (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-08-2011 15:17 #105432 door Mischa Bart (GAST)
Beantwoord door Mischa Bart (GAST) in topic temperatuur & koelsysteem
Ik had het hele topic gelezen, maar wilde aanvullend hierop nog ingaan op wat dit betekent voor de hoogte van de koelwatertemperatuur in het motorblok. Als de wijzer wat verder het rechtse witte vakje in gaat, dan zit je boven de 100 graden. Ik dacht dat dit bij een open koelsysteem niet de bedoeling is.

Amazon Combi 1966 B18A: <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=18215 ">viewtopic.php?f=38&t=18215

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stam
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-08-2011 23:01 #105437 door Stam
Beantwoord door Stam in topic temperatuur & koelsysteem
Mijn gedachte over een 'open' systeem was dat het niet echt open is, maar dat het pas open is als de temperatuur te hoog is. Aan de dop op de radiateur zit een veer met een afsluiter, deze gaat (dacht ik) pas 'open' zodra de druk (dus de temperatuur) te hoog word. Het zou zo kunnen zijn dat dat pas gebeurd als je bij zeg 120 graden C bent (water onder druk heeft een hoger kookpunt).
Maar dit heb ik ooit zelf eens bedacht toen ik boven een kokende b18 stond met een open systeem, dus als ik het mis heb hoor ik graag hoe het precies zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-08-2011 13:51 #105447 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic temperatuur & koelsysteem
Hr Stam, U heeft het bij het rechte eind, de veer in de radiateurdop heeft twee functie,s nl het koelsysteem beveiligen tegen overdruk en het koelsysteem op een hogere druk te houden dan de buitenluchtdruk waardoor het kookpunt van het koelwater boven de 100 graden komt te liggen, hoeveel graden dat is weet ik niet uit mijn hoofd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD