hoogte o-ringen waterpomp
- Obbe Schalkwijk
- Nieuw lid
Komend weekend ga ik de waterpomp van mijn amazon vervangen. Heb bij de VOD een waterpomp besteld en hierbij zijn 2 sets o-gingen meegeleverd met twee verschillende hoogtes. (8,5 en 9,5mm)
Mijn vraar is vrij simpel; welke set moet ik gebruiken.
Het betreft een B18 motor met een standaard koppakking (ook VOD). De kop is één maal gevlakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik zou de grootste gebruiken, eerst even droog kijken of dit kan en een houtklem met wat vloeibare pakking (blauw locktite) er tussen om geheel waterdicht te monteren/ fixeren
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Rob Baeten
- Platinum lid
Groeten, Rob
- Obbe Schalkwijk
- Nieuw lid
Bedankt voor de antwoorden
- Martijn Eilander (GAST)
- Nieuw lid
en kun je de pakkingen en die ringen ook los bestellen?
heb namelijk een lager aan het rammelen ergens aan de voorkant. weet niet of het de dynamo is, de waterpomp. en hopelijk niet lager aan het blok
groet, martijn
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
"Martijn Eilander" schreef:
ff wat vragen over de waterpomp vervangen. Kan dit ook met de kop op de plaats? Kon dat uit de boekjes niet helemaal opmaken.
en kun je de pakkingen en die ringen ook los bestellen?
heb namelijk een lager aan het rammelen ergens aan de voorkant. weet niet of het de dynamo is, de waterpomp. en hopelijk niet lager aan het blok
groet, martijn
- Ja, er zijn pakkingsetjes voor de waterpomp, incl. de ringen ( volvoonderdelen.com/145/Koelsyst ... -hoog-680/ , of hier bij de shop zoeken op 270665)
Ook kun je de ringetjes/pakking per stuk bestellen. Even in het onderdelenboek kijken welke nummers je dan nodig hebt.
- Ja, de waterpomp kun je vervangen met de kop op z'n plaats. Beetje gepruts, omdat je moet zorgen dat de waterpomp wel strak tegen de onderkant van de kop gedrukt zit, om de boel waterdicht te krijgen. Een lijmklem en vloeibare pakking (zoals hierboven al eerder genoemd) helpt daarbij. Op dit forum is hier ook een foto van te vinden.
- Misschien overbodig te zeggen: als je ook de dynamo verdenkt, zou ik eerst die eens omwisselen voor eentje die zeker goed is. Scheelt een hoop gepruts als je de waterpomp gewoon kunt laten zitten! Volgens mij komen versleten dynamo's vaker voor dan versleten waterpompen.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Hansw
- Platinum lid
Is je V-snaar zelf nog goed? kan ook best lawaai maken.. kun je weer controleren door met een draaiende motor iets kruipolie / WD 40 op de snaar te spuiten..
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
"Hans Wassink" schreef:
of, even laten lopen met de V-snaar eraf, kan geen kwaad, en je weet het direct..
Is je V-snaar zelf nog goed? kan ook best lawaai maken.. kun je weer controleren door met een draaiende motor iets kruipolie / WD 40 op de snaar te spuiten..
Ja.. maar dan weet je nog steeds niet of het de dynamo of de waterpomp is, want die draaien op dat moment allebei niet meer. Je kunt daarmee alleen bepalen of het geluid uit de motor komt of niet.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Rudi
- Platinum lid
groeten en succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.