hoogte o-ringen waterpomp

• Obbe Schalkwijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2011 14:40 #103036 door Obbe Schalkwijk
hoogte o-ringen waterpomp is gemaakt door Obbe Schalkwijk
Goedenmiddag,

Komend weekend ga ik de waterpomp van mijn amazon vervangen. Heb bij de VOD een waterpomp besteld en hierbij zijn 2 sets o-gingen meegeleverd met twee verschillende hoogtes. (8,5 en 9,5mm)

Mijn vraar is vrij simpel; welke set moet ik gebruiken.

Het betreft een B18 motor met een standaard koppakking (ook VOD). De kop is één maal gevlakt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-05-2011 23:35 #103056 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic hoogte o-ringen waterpomp
Dat is raar, ik heb er ook een gekocht bij VKO eentijdje terug, en zit maar een paar in.
Ik zou de grootste gebruiken, eerst even droog kijken of dit kan en een houtklem met wat vloeibare pakking (blauw locktite) er tussen om geheel waterdicht te monteren/ fixeren

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-05-2011 01:24 #103066 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic hoogte o-ringen waterpomp
Ik denk dat je gelijk hebt, gewoon de 9,5mm ringen gebruiken. Het heeft te maken met de koppaking die je gebruikt. Bij mijn B18B heb ik nog de dunne pakking gezet en dan gebruik je de 8,5 mm ringen. Ik denk dat over het algemeen de dikke pakking word gebruikt, dus de 9,5mm ringen. Het Volvo WB P-20-7 op regel 4 geeft ook aan dat deze ringen hoger moeten zijn.

Groeten, Rob

Bijlagen:

• Obbe Schalkwijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2011 23:00 #103128 door Obbe Schalkwijk
Beantwoord door Obbe Schalkwijk in topic hoogte o-ringen waterpomp
Afgelopen weekend de waterpomp gemonteerd met de hoge o-ringen. Zover ik kan zien geen lekkage!
Bedankt voor de antwoorden

• Martijn Eilander (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2012 07:51 #109796 door Martijn Eilander (GAST)
Beantwoord door Martijn Eilander (GAST) in topic hoogte o-ringen waterpomp
ff wat vragen over de waterpomp vervangen. Kan dit ook met de kop op de plaats? Kon dat uit de boekjes niet helemaal opmaken.
en kun je de pakkingen en die ringen ook los bestellen?
heb namelijk een lager aan het rammelen ergens aan de voorkant. weet niet of het de dynamo is, de waterpomp. en hopelijk niet lager aan het blok ;-)

groet, martijn

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2012 08:16 #109797 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic hoogte o-ringen waterpomp

"Martijn Eilander" schreef:
ff wat vragen over de waterpomp vervangen. Kan dit ook met de kop op de plaats? Kon dat uit de boekjes niet helemaal opmaken.
en kun je de pakkingen en die ringen ook los bestellen?
heb namelijk een lager aan het rammelen ergens aan de voorkant. weet niet of het de dynamo is, de waterpomp. en hopelijk niet lager aan het blok ;-)

groet, martijn

- Ja, er zijn pakkingsetjes voor de waterpomp, incl. de ringen ( volvoonderdelen.com/145/Koelsyst ... -hoog-680/ , of hier bij de shop zoeken op 270665)
Ook kun je de ringetjes/pakking per stuk bestellen. Even in het onderdelenboek kijken welke nummers je dan nodig hebt.

- Ja, de waterpomp kun je vervangen met de kop op z'n plaats. Beetje gepruts, omdat je moet zorgen dat de waterpomp wel strak tegen de onderkant van de kop gedrukt zit, om de boel waterdicht te krijgen. Een lijmklem en vloeibare pakking (zoals hierboven al eerder genoemd) helpt daarbij. Op dit forum is hier ook een foto van te vinden.

- Misschien overbodig te zeggen: als je ook de dynamo verdenkt, zou ik eerst die eens omwisselen voor eentje die zeker goed is. Scheelt een hoop gepruts als je de waterpomp gewoon kunt laten zitten! Volgens mij komen versleten dynamo's vaker voor dan versleten waterpompen.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2012 11:44 #109801 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic hoogte o-ringen waterpomp
of, even laten lopen met de V-snaar eraf, kan geen kwaad, en je weet het direct..
Is je V-snaar zelf nog goed? kan ook best lawaai maken.. kun je weer controleren door met een draaiende motor iets kruipolie / WD 40 op de snaar te spuiten..

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2012 11:47 #109802 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic hoogte o-ringen waterpomp

"Hans Wassink" schreef:
of, even laten lopen met de V-snaar eraf, kan geen kwaad, en je weet het direct..
Is je V-snaar zelf nog goed? kan ook best lawaai maken.. kun je weer controleren door met een draaiende motor iets kruipolie / WD 40 op de snaar te spuiten..

Ja.. maar dan weet je nog steeds niet of het de dynamo of de waterpomp is, want die draaien op dat moment allebei niet meer. Je kunt daarmee alleen bepalen of het geluid uit de motor komt of niet.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2012 12:14 #109804 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic hoogte o-ringen waterpomp
Luisteren met een stethoscoop (of een staaf voor geluidsoverbrenging gebruiken) helpt vaak bij het vinden van de bron zonder demontage van onderdelen (wel opletten met de draaiende delen!).
groeten en succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD