- Berichten: 34
Vraag over koeling/thermostaat/koelcirquit
- Gijs Wilbrink (GAST)
- Verbannen
Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen? Zat er wat lucht in het systeem waardoor er geen vloeistof door bovenste radiatorslang liep? En waardoor thermostaat niet open ging? Of kan het komen doordat hij een tijdje (2 mnd ongeveer) niet gelopen heeft? In principe zou hij stationair lopend ook met een dicht thermostaat niet zo heet mogen worden toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Laatst de Volvo (144, '71, B20a) weer eens gestart, na een tijd stilstand... Hij startte natuurlijk direct (toch leuk). Maar na een tijdje stationair lopen liep de temperatuur in het rood en begon de radiator een klein beetje te roken. Dit kwam volgens mij voornamelijk doordat er wat koelvloeistof langs de radiatordop lekte. Het expansievat stond ook onder lichte druk, dus daar liep ook iets vloeistof uit toen de motor niet meer liep. De bovenste radiatorslang was tijdens het draaien van (warme) motor ook koud. Hier even naar gekeken en wat in de radiatorslang geknepen. Er ontstonden wel wat bubbels in het expansievat. Toen we later weer startten, bleef temperatuur wel gewoon netjes in het midden staan.
Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen? Zat er wat lucht in het systeem waardoor er geen vloeistof door bovenste radiatorslang liep? En waardoor thermostaat niet open ging? Of kan het komen doordat hij een tijdje (2 mnd ongeveer) niet gelopen heeft? In principe zou hij stationair lopend ook met een dicht thermostaat niet zo heet mogen worden toch?
Vervang je thermostaat maar want die kleeft en gaat daarom niet goed open. Ook bij stationair draaien moet de thermostaat open gaan want anders zal je in de file altijd met een koel probleem hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het systeem goed ontluchten, ik heb al eerder een beschrijving gegeven hoe je dat het beste doet.
Hier voor jou nog een keer:
het expansietankje losmaken van z'n houder en hoger houden dan de radiateur. Dat doe je als de motor loopt, de verwarming op maximaal verwarmen staat en de thermostaat open is. Dat kun je controleren: als de bovenste radiateurslang behoorlijk heet is, is-ie open!
Dan met lopende motor het vaatje bijvullen en af en toe een keer gasgeven en in de bovenste slang knijpen.
Uiteindelijk is het goed als je je vaatje half gevuld terugzet. Vanaf nu weet je zeker dat als er snel iets veranderd aan je koelvloeistof hoeveelheid, het ergens verdwijnt. Als je klaar bent, goed controleren op lekkages.
Succes!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Inderdaad belangrijk, en daarna controleren of je verwarmingselement in de kachel niet lek is....maar dat ruik je binnen ook wel!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Nou, René, volgens mij heeft er gewoon lucht onder de thermostaat gezeten, waardoor hij in eerste instantie niet open ging. Na enig wachten en weer starten bleef de temperatuur toch wél oké?
Het systeem goed ontluchten, ik heb al eerder een beschrijving gegeven hoe je dat het beste doet.
Als je goed leest heeft ie niets met het koelsysteem gedaan, auto heeft lang stilgestaan. Doordat hij in de slang kneep is mogelijk een drukverschil ontstaan waardoor de thermostaat wel open ging, toen bleef daarna de motor wel mooi temperatuur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Als de auto lang heeft stilgestaan kan er een luchtbel onder de thermostaat zijn gevormd als het systeem al niet goed was ontlucht.
Is het niet véél makkelijker om eerst mijn suggestie uit te voeren, voordat je dingen gaat vervangen dan, René?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Ja, sorry, mogelijk, maar niet waarschijnlijk.
Als de auto lang heeft stilgestaan kan er een luchtbel onder de thermostaat zijn gevormd als het systeem al niet goed was ontlucht.
Is het niet véél makkelijker om eerst mijn suggestie uit te voeren, voordat je dingen gaat vervangen dan, René?
Tuurlijk is jou suggestie makkelijker, maar persoonlijk zou ik dan ook daarna direkt kiezen voor vervanging van de thermostaat dat kost hoogstens 15 euro. Een warm gelopen blok kost meer. Er zijn al aanwijzingen dat het niet goed zat met de koeling dus voorkomen is beter dan............. maar ieder moet doen wat hij of zij goed dunkt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gijs Wilbrink (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 34
De thermostaat heb ik vlak voordat hij een tijd stilstond nog vervangen. Dit is dus zo goed als nieuw. Vorige werkte niet goed meer en motor werd nooit echt warm in de kou. destijds ook nog gereden met nieuwe thermostaat en temperatuur stond altijd keurig in het midden.
Ik zal de ontluchtingstip nog maar eens gaan doen voor de volledigheid. De kachel open had ik inderdaad ook gedaan. Er is verder nergens iets lek of kapot bij de binnen of buitenradiator.
Lucht in het systeem klink dus het meest voor de hand liggend. Zeker omdat bovenste radiatorslang eerst koud was, terwijl motor al op temperatuur was (was dus oplopende en 10 min later in het rood toen ik het zag). Later met wat knijpen, verwarming aanzetten, en opnieuw starten werd de bovenste slang wel warm. En moter bleef netjes op temperatuur, ook met wat extra gas geven met warme motor...
Goed om dit te weten voor de volgende keer! Thnx voor de tips!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
De thermostaat heb ik vlak voordat hij een tijd stilstond nog vervangen. Dit is dus zo goed als nieuw. Vorige werkte niet goed meer en motor werd nooit echt warm in de kou. destijds ook nog gereden met nieuwe thermostaat en temperatuur stond altijd keurig in het midden.
Dus is er toch aan het koelsysteem geknutseld, dit kon ik uit je eerste omschrijving niet opmaken dus daarom was mijn eerste vermoeden een oude thermostaat die zijn beste tijd had gehad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.