koelwater aftappen (volvo 142)

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2004 22:42 #53992 door
Dag!

De vorige eigenaar van mijn Volvo heeft, vlak voor hij hem aan mij verkocht, nog een mooie nagelnieuwe radiator laten monteren. Dat is fijn, alleen had hij kort DAARvoor al een nieuwe thermostaat aangebracht omdat het koelwater iets te warm naar zijn zin werd. U raadt het al: dat het koelwater met de nieuwe thermostaat én de nieuwe radiator samen ineens niet meer wàrm genoeg wordt (zeker nu!) heeft hij niet meer meegemaakt. En voor mijn LPG is dat toch wel belangrijk (voor mijn voeten ook trouwens).

Nu overweeg ik dus om de thermostaat weer te vervangen door de originele, maar ik heb van mijn vorige auto (u weet, een Manta '73) slechte ervaringen met het aftappen van koelwater (het garagepad van mijn schoonvader heeft die slechte ervaring ook).

Ik las, dat een Volvo een aftapkraantje schijnt te hebben. Geniaal! Maar... waar zit dat dan? En ben ik anders toch aangewezen op het loskoppelen van die vermaledijde onderste koelslang?

En by the way, heeft een Volvo-thermostaathuis (wat een kleintje trouwens!) geen pakking? Het lijkt net alsof er bij mij niks tussen zit...

Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2004 23:54 #71872 door
Beantwoord door in topic koelwater aftappen (volvo 142)
je hoeft helemaal niks af te tappen om de thermostaat te vervangen, die zit gewoon boven in onder het thermostaathuis dat inderdaad geen pakking heeft.
Het rubber rondom de thermostaat dicht als het goed is alles afdoende af.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2004 00:14 #71871 door
Beantwoord door in topic koelwater aftappen (volvo 142)
Niet?

Dat maakt het erg eenvoudig natuurlijk, al snap ik het niet helemaal. Staat de bovenste slang dan niet vol water? (Heeft dat te maken met dat mooie koelvloeistofreservoir wat mijn Mantaatje ook al niet had?)

En dan die pakkingsloze thermostaat. Schitterend in zijn eenvoud. Je vraagt je af hoe Opel het zo moeilijk kon doen (en dan nog altijd lek ook *#^*&^!!!)

Heeft e.e.a. ook verband met het feit, dat ik uit het forum ook wel begrepen heb, dat bij Volvo's nogal eens een andere thermostaat wordt aangebracht in de winter? (vandaar de eenvoudigere opzet wellicht?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2004 02:56 #71870 door
Beantwoord door in topic koelwater aftappen (volvo 142)
Nee hoor ,Spitfire heeft hem ook bovenaan zitten.Tís en blijft een ding dat je toch regelmatig moet vervangen (althans in die tijd vaker dan nu ;-))
Radiator en/of ondermotor blok hebben vaak een kraantje gemonteerd zitten ,maar dat is vaak afhankelijk van de uitvoering.
P.s. om je thermostaat zit toch wel een rubber ring hoop ik?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2004 07:01 #71869 door
Beantwoord door in topic koelwater aftappen (volvo 142)
Boven op thermostaathuis zit een slang met een knik, gevuld met koelwater;
vooraleer thermostaat te vervangen moet dus eerst het water uit die slang.
Meestal gebeurt dit dmv aftapkraan: zit achteraan motor rechts, ter hoogte
van oliefilter, het kan ook een plug zijn (dan wordt het moeilijk, nl wat
water aflaten via onderste slang). Verwijder eerst het deksel vd radiator,
laat +-1.5 liter water af, zo komt waterpeil onder thermostaat te staan,
maak spanring van slang aan radiator los (en zorg dat de slang wat los komt
te zitten), verwijder de bouten vh thermostaathuis, hef het huis+de daaraan
hangende slang omhoog tot het geheel 90 graden kan gedraaid worden,
verwijder de thermostaat en vervang door andere (plaats de gummi
afdichtingsring desnoods rond de nieuwe th). Montage in omgekeerde
volgorde. Zaakje duurt 20min (heb het gisteren nog gedaan). Verdere
ervaringen: precies bij warm zomerweer kan de oude th nodig zijn om temp
onder controle te houden, gooi deze dus niet weg (zie ook eens of hij,
zoals bij mij (maar is wel eenheel oude uitvoering), niet regelbaar is dmv
een centraal asje dat dmv schroevedraaier op of neer kan gevezen worden,
erg handig!); bij LPG zorgt een koelere motor voor een betere vulling vd
cilinders.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2004 23:10 #71868 door
Beantwoord door in topic koelwater aftappen (volvo 142)
Dank voor deze uitgebreide beschrijving.

Je slotopmerking vind ik interessant. Ik kende alleen het gegeven, dat warmer koelwater voor betere verdamping zorgt (of eigenlijk: dat de kou-onttrekkende verdamping het koelwater als bron gebruikt zodat de verdamper niet bevriest, maar goed) maar dat daarentegen de motor wat kouder zou moeten zijn, dat is nieuw. Maar toch: volgens mij moet koelwater na een flinke rit toch van een zodanige temperatuur zijn, dat aanraking van de koelslangen leidt tot een stevige krachtterm en niet tot een gevoel van behaaglijkheid. Overigens heb ik het idee (maar dat zit misschien tussen de oren) dat mijn auto aan het eind van een lange rit iets beter gaat rijden, wellicht omdat hij pas dan doorwarm wordt? Er is maar 1 manier... give it a try!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-12-2004 06:19 #71867 door
Beantwoord door in topic koelwater aftappen (volvo 142)
Die betere LPG vulling vd cilinders bij koelere motor las ik ooit in 1
artikel over LPG in autos. Dit leek mij als volgt aannemelijk: hoe lager de
temp van gas (dat verder opwarmt terwijl het in de cilinders stroomt), hoe
groter de dichtheid (of, hoe minder "ijl"), waardoor ook de hoeveelheid LPG
(in gram, niet in liter) in de cilinders toeneemt en hoe meer energie bij
verbranding vrijkomt. Ik nam verder aan dat het uiteindelijk allemaal om
kleine, nauwelijks voelbare, verschillen gaat; ging er dus niet te diep op
in. Uiteraard is het ook zo dat de verdamper liever iets warmer koelwater
zal hebben. Dat een auto beter rijdt wanneer helemaal warm, komt doordat
dan alles minder stroef staat: vet in wiellagers, olie in versnellingsbak,
in achterbrug, in motor: bij start is bvb. oliedruk v motor 4.5 kg, bij vrieskou blijft dit 4 kg, bij warm zomerweer of bij langere rit bij normale temp zakt dit tot 3 a 3.5kg, en heb ook ik de indruk van beter te rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD