motor temperatuur

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2006 13:10 #52089 door
motor temperatuur is gemaakt door
Nu er met dit weer diverse vragen komen over de temperatuur van onze Volvo oltimers wil ik er graag ook nog een aan toevoegen.
Mijn 145 met B20a blok uit '71 op gas heeft al jaren het "probleem" dat de temp meter vrolijk meegaat met de buitentemp.
Dwz als het vriest staat de meter helemaal links in het groene vlak en wordt het warmer (tropisch) dan staat hij helemaal rechts in het groen vlak.
Heb al diverse thermostaten geprobeerd en tegen woordig zet ik in de zomer er een 72gr versie in om hem niet in het rode vlak te laten komen.
Ook diverse radiatoren geprobeerd echter zonder resultaat.
Waar komt dit grote verschil vandaan want mijn 164 blijft de meter zomer of winter op dezelfde plaats staan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2006 14:36 #81376 door
Beantwoord door in topic motor temperatuur
Metertje of voeler defekt? Ik heb eens een bosch metertje met een andere voeler gemonteerd om te controleren. Gewoon bij de automaterialenzaak te koop.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2006 16:53 #81375 door
Beantwoord door in topic motor temperatuur
Nee, heb voor beiden al een andere geplaatst maar dit fenomeen blijft hetzelfde.
Heb wel het ventilatorblad van de waterpomp weggehaald en een elektrische aangesloten maar deze slaat bijna nooit aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2006 17:09 #81374 door
Beantwoord door in topic motor temperatuur
John,<br>
Doet het probleem zich ook voor als je de kachel aanzet?<br>
Als het probleem dan opgelost is dan heb ik een mogelijke verklaring voor dit fenomeen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2006 19:02 #81373 door
Beantwoord door in topic motor temperatuur
Als ik in de winter de kachel aanzet loopt de meter nog iets verder terug, weet niet hoe dit in de zomer is.
Is op het moment ook niet echt het weer om je kachel eens lekker aan te zetten in je auto.
Maar wat was anders je verklaring Han????

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2006 20:50 #81372 door
Beantwoord door in topic motor temperatuur
<p class=MsoNormal>John,</p>

<p class=MsoNormal>De waterpomp zit aan de voorzijde van het blok. Hier wordt
“koud” water vanuit de radiateur de cilinderkop ingepompt. Het warme water gaat
via de thermostaat weer terug de radiateur in. Deze uitstroom opening zit dus
ook aan de voorzijde van het blok.<br>
Om ervoor te zorgen dat het water zich goed door de cilinderkop en motorblok
verdeelt zit er een buis in de cilinderkop met 4 uitstroomopeningen. De
waterpomp perst het “koude” water via deze pijp de kop in. De
uitstroomopeningen zitten ter hoogte van de bougies.<br>
Zit er een probleem in deze pijp dan is de verdeling over de kop niet goed en
zal de achterzijde dus (veel) warmer worden dan de voorzijde. En aangezien de
temperatuurmeter op de achterzijde van het blok zit zien we dus grote
temperatuurschommelingen afhankelijk van de doorstroming (lees toerental van de
waterpomp).</p>

<p class=MsoNormal>De kachel zit op een uitstroomopening aan de achterzijde van
de kop aangesloten. Als je de kachel aanzet dan is er dus een betere
doorstroming van koelwater in de kop en zien we dat de temperatuurmeter daalt.</p>

<p class=MsoNormal><![if !supportEmptyParas]> <![endif]><o:p></o:p></p>

<p class=MsoNormal>Ik heb zelf een jaar of 10 geleden een temperatuurprobleem
met een revisiemotor gehad. </p>

<p class=MsoNormal>Thermostaat ging keurig bij 85C open, met een gekalibreerde
sensor achter in de kop heb ik temperaturen van boven de 100C gemeten, dus
bijna 20C verschil! Alleen met de verwarming aan bleef de temperatuurmeter
stabiel staan en was het temperatuursverschil ongeveer 5C. Met de kachel uit
verdween de wijzer zowat uit beeld. Na lang zoek kwam ik er achter dat een van
de uitstroomopeningen van de pijp in de kop verstopt zat. Er zat een prop
vloeibare pakking in de uitstroomopening boven cilinder 4. Na deze prop
verwijderd te hebben was mijn temperatuurprobleem over!</p>

<p class=MsoNormal><![if !supportEmptyParas]> <![endif]><o:p></o:p></p>

<p class=MsoNormal>Als je een dergelijke inspectie wilt uitvoeren is het niet
noodzakelijk om de kop te demonteren. De uitstroompijp zit achter de bovenste
vriesdop van de kop. Als je die dop eruit haalt kun je met een heel klein
lampje de uitstroompijp van binnen bekijken. Zorg wel dat je een nieuwe
vriesdop op voorraad hebt.</p>

<p class=MsoNormal><![if !supportEmptyParas]> <![endif]><o:p></o:p></p>

<p class=MsoNormal>Ik heb ook wel eens verhalen gehoord dat de uitstroompijp los
in de kop ligt; dan heb je dus soortgelijke problemen.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-07-2006 10:00 #81371 door
Beantwoord door in topic motor temperatuur
Ik heb zelf net een Amazon (uit '68, model '69) en de het temperatuurmetertje blijft mooi constant in het midden staan (in het groen). Alleen op het moment dat ik de motor na een flinke rit uitzet dan loopt de temperatuur op en gaat het metertje langzaam ver naar rechts (in het wit, mijn metertje heeft geen rood rechts). Als ik dan start en de motor stationair laat lopen komt 'ie weer mooi in het midden te staan.
<br><br>Klopt dit allemaal, of moet ik me zorgen maken? En kan het geen kwaad dat de temperatuur oploopt op het moment dat de motor uitstaat?<br><br>
Waarschijnlijk klink ik erg als een leek op autogebied, maar dat ben ik ook dus dat maakt deze vraag vast wel weer gerechtvaardigd toch?
<br><br>
Groet, Vincent
<br><br>
NB: Kan iemand ook vertellen wat de beste tijd is om de koelvloeistof bij te vullen? (koude motor, warme motor?) Ik weet alleen dat je nooit de dop open moet doen bij overkookte motor en dat bijvullen bij helemaal koude motor tot max. ook niet ideaal is, maar wat is dan wel aan te raden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-07-2006 11:17 #81370 door
Beantwoord door in topic motor temperatuur
Koelwatermetertjes zijn over het algemeen niet zo nauwkeurig. Ik heb het gevoel dat men zich meer zorgen maakt dan nodig. Mijn Amazon geeft in de winter ook minder aan dan in de zomer. Gewoon omdat het kouder is in de winter, je hebt immers de kachel aan.
Ook bij mij loopt de temp op bij afzetten motor. Deden ze 40 jaar geleden ook al.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-07-2006 15:10 #81369 door
Beantwoord door in topic motor temperatuur
Bij een warme motor zou ik je ook niet aanraden om de radiateur of expansievat open te draaien, Vincent. Je riskeert een hele hete douche. Bijvullen als de motor koud is. Radiateur hoort nokvol te zijn, expansievat tussen min en max. Knijp ook altijd even in de slangen met expansievat open, zo laat je evt. luchtbellen in het systeem ontsnappen. Nog mooier is om daarbij het expansievat boven je hoofd te houden of aan de geopende motorkap te hangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-07-2006 16:11 #81368 door
Beantwoord door in topic motor temperatuur
Michiel: bedankt voor de tip. Maar vul je de radiateur apart bij? (ik ging er eigenlijk vanuit dat dit automatisch ook volliep op het moment dat het expansievat vol gegoten werd..?)
<br><br>
Expansievat boven je hoofd houden? Is dat gewoon een kwestie van enkele beugeltjes los draaien?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD