- Berichten: 249
(extra) Koeling - dikke radiateur of kenlowe fan?
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
Minder
Meer
25-04-2007 19:05 #51296
door Vincent Kroese (GAST)
(extra) Koeling - dikke radiateur of kenlowe fan? is gemaakt door Vincent Kroese (GAST)
Mijn Amazon wordt nu het weer warmer wordt erg heet, zo heet dat ik me soms zorgen maak en ondanks de hitte maar even de verwarming aan gooi om wat koeling naar de motor te brengen. Omdat ik in de nabije toekomst overweeg ook naar Noorwegen te gaan in de Amazon wil ik het koelsysteem gewoon perfect op orde hebben, en overweeg ik extra maatregelen te nemen om dit te realiseren. Na een beetje rondvragen en -kijken kom ik eigenlijk bij twee goede opties uit:
- Een Kenlowe fan voor de radiator
- Een gereviseerde extra dikke radiator
Ik begreep al dat een groot voordeel van de Kenlowe fan is dat de auto er een stuk stiller van wordt (ivm het wegvallen van de huidige propellor), nadeel is misschien dat het afdoet aan de originaliteit van de auto, maar dat is voor mij nu even wat minder relevant. Kan iemand mij vertellen wat het meeste rendement oplevert, het beste werkt? Hierbij mag voor het gemak uiteraard even uitgegaan worden van een goed afgestelde auto met een normaal functionerend koelsysteem, echter wel op LPG, waar dagelijks in gereden wordt. Op dit moment, met warme dagen, komt de temperatuurmeter van mijn Amazon vaak in het midden van het laatste witte vakje te staan (metertje = wit-groen-groen-groen-wit).
Een andere vraag over de Kenlowe fan, ik begreep dat dit een blazende fan is die tussen de grill en de radiator zou komen, leuk natuurlijk dat 'ie daardoor minder opvalt maar is dit wel net zo effectief als een zuigende fan aan de andere kant van de radiator??
Qua prijs lijkt het overigens ongeveer op hetzelfde neer te komen, alleen bij een fan zou je natuurlijk ook nog voor een sloopexemplaar van bijv een Citroen kunnen gaan, maar dit ben ik sowieso niet van plan.
Alvast bedankt voor eventuele reacties!
- Een Kenlowe fan voor de radiator
- Een gereviseerde extra dikke radiator
Ik begreep al dat een groot voordeel van de Kenlowe fan is dat de auto er een stuk stiller van wordt (ivm het wegvallen van de huidige propellor), nadeel is misschien dat het afdoet aan de originaliteit van de auto, maar dat is voor mij nu even wat minder relevant. Kan iemand mij vertellen wat het meeste rendement oplevert, het beste werkt? Hierbij mag voor het gemak uiteraard even uitgegaan worden van een goed afgestelde auto met een normaal functionerend koelsysteem, echter wel op LPG, waar dagelijks in gereden wordt. Op dit moment, met warme dagen, komt de temperatuurmeter van mijn Amazon vaak in het midden van het laatste witte vakje te staan (metertje = wit-groen-groen-groen-wit).
Een andere vraag over de Kenlowe fan, ik begreep dat dit een blazende fan is die tussen de grill en de radiator zou komen, leuk natuurlijk dat 'ie daardoor minder opvalt maar is dit wel net zo effectief als een zuigende fan aan de andere kant van de radiator??
Qua prijs lijkt het overigens ongeveer op hetzelfde neer te komen, alleen bij een fan zou je natuurlijk ook nog voor een sloopexemplaar van bijv een Citroen kunnen gaan, maar dit ben ik sowieso niet van plan.
Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eugen Wulff
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 489
25-04-2007 21:01 #85037
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic (extra) Koeling - dikke radiateur of kenlowe fan?
Vincent, probeer voordat je overweegt een fan/nieuwe radiateur te plaatsen eens achter de oorzaak van het probleem te komen. Op het forum is hier al heel wat over te vinden. Vervuild koelsysteem, kapotte thermostaat/radiateur of omdat bij het rijden op gas meer warmte vrijkomt. Als je radiateur verstopt zit heeft het plaatsen van een fan niet zoveel zin... Ook kan het zijn dat je tempmeter gewoon verkeerd aangeeft en lijkt er een probleem te zijn wat er eigenlijk niet is. Kijk eerst of de lamellen van je radiateur nog stevig zijn(anders moet je die zowiezo binnenkort vervangen) en spoel het hele systeem goed door, en kijk je thermostaat na (pannetje heet water) Is het probleem nog niet opgelost probeer dan de temperatuur op een andere manier dan met de tempmeter te meten. Als het goed is moeten de rijwind en de fan op de motor de boel koel genoeg kunnen houden.
succes!
succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
Minder
Meer
- Berichten: 249
25-04-2007 21:31 #85036
door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic (extra) Koeling - dikke radiateur of kenlowe fan?
Eugen,
Dat was sowieso mijn plan ja, vind het alleen wel fijn om al voorbereid te zijn mocht het onverhoopt allemaal toch niet helpen en extra maatregelen noodzakelijk zijn. Overigens eerst maar eens mijn accu vervangen, heeft het helaas begeven ;(
Dat was sowieso mijn plan ja, vind het alleen wel fijn om al voorbereid te zijn mocht het onverhoopt allemaal toch niet helpen en extra maatregelen noodzakelijk zijn. Overigens eerst maar eens mijn accu vervangen, heeft het helaas begeven ;(
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees van der Heiden (GAST)
- Verbannen
Minder
Meer
- Berichten: 100
25-04-2007 21:35 #85035
door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic (extra) Koeling - dikke radiateur of kenlowe fan?
<p>Eugen heeft hele belangrijke tips! Koelproblemen oplossen met een andere fan is symtoom bestrijding.</p><p>Als je dan toch nog te kort komt (bijv bij het trekken van een caravan in de Alpen oid). Dan nog wat tips. Een electrische fan verbeterd vooral het koelend vermogen als de motor langzaam draait. Dus in de stad, in de file, kruipend een bergpas op. Kom je koeiling te kort op de snelweg bij vol vermogen, dan helpt zo'n ding niet. Dan zou je het eerder in een beter koelblok moeten zoeken. </p><p>En het heeft geen zin om te filosoferen over een zuigende of blazende fan. Er is toch geen plaats voor een zuiger.</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 387
27-04-2007 15:19 #85034
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic (extra) Koeling - dikke radiateur of kenlowe fan?
<p>In de eerste plaats meten de temp meters erg grof en zit de sensor op de wamste plaats van de motor, dus in jouw geval hoef je niet ongerust te zijn dat de motor te warm wordt, toen ik mijn amazone kocht in 1975 was de auto 6 jaar oud met kilometerstand van 75000, deze had daar ook last van, maar de motor is nooit te heet geworden, en wordt dat nu nog niet.</p><p>Wel is het verstandig om het sysyteem een keer grondig schoon te maken.</p><p>Bij wijze van proef zou je tijdens je vakantie er gewoon schoon leiding water in het systeem kunnen doen. Het is namelijk zou dat koelvloeistof minder warmte opneemt dan schoon water, de motoren zijn ook ontwikkeld voor een koelsysteem met schoon water. Het is interesant of deze proef merkbare resultaten opleverd. Ik wacht af.</p><p>ps: wel weer voor de winter vullen met koelvloeistaf</p><p>Kees Vos Bennekom</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
29-04-2007 22:34 #85033
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic (extra) Koeling - dikke radiateur of kenlowe fan?
<p>Toen ik net een revisiemotor in m'n ama had gezet, én overstapte op LPG liep de meter met warm weer ook het rood in. Dus, verwarming aan en raampjes open, en dat tussen al dat moderne blik (en plastic) dat rondreed met de raampjes dicht en de airco aan... maar ja, dat zijn zo de geneugten van een klassieker. Al snel gekozen voor een dikkere, 3-laags, radiator; werkt perfect! Meter altijd netjes in het midden, onafhankelijk van buitentemperatuur of belasting; van Noordkaap tot Sahara. Ik denk dat dit ook voor jou de juiste keuze is want, zoals Eugen ook al opmerkte, als de koelproblemen door je huidige radiator veroorzaakt worden (verstopt, versleten) dan helpt een extra fan ook niet. Enne, maakt de originele fan nou echt zo veel herrie? Valt toch ook wel mee denk ik, bovendien, als-t-ie stiller wordt met een electrische fan dan ga je weer allerlei andere geluiden horen die je miscchien wel helemaal niet wil horen! Ik zou dus de 3-laags radiator adviseren.</p>
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 364
14-02-2008 13:17 #85032
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic (extra) Koeling - dikke radiateur of kenlowe fan?
<p>Ik raad af om er schoon leidingwater in te doen want dan krijg je kalk in je systeem als je schoon water wilt doe er dan gedemineraliseerd water in .</p><p>Alfriedel.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 464
15-02-2008 22:46 #85031
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic (extra) Koeling - dikke radiateur of kenlowe fan?
<p>Vincent, LPG geeft een hogere temperatuur dan benzine dat is een gegeven. Een dikkere radiateur is aanbevolen. </p><p>Een extra elektrische fan geeft wat meer zekerheid. Een fan een Citroen BX (15 euro op de sloop) past gewoon heel goed. </p><p>Kijk anders even met 'zoeken' op dit forum.</p><p>gr marcel</p>
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.