Hoe kachelkraan vervangen ?

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2007 15:06 #50823 door Ton van Schilt (GAST)
Hoe kachelkraan vervangen ? is gemaakt door Ton van Schilt (GAST)
Ik ben er nu achter dat mijn kachelkraan lek is .

<span style="font-weight: bold;">Vervangen</span>
Hoe moet ik hem vervangen (als ik een andere heb)?
Als ik wil rijden kan ik de slangen doorverbinden dat heb ik inmiddels op dit forum gelezen.

<span style="font-weight: bold;">Koperen draad</span>
Ik zag dat de koperen draad die aan de thermostaat (?) vast zit was doorgeknipt en met isolatie tape aan elkaar geplakt, daarom werd hij NOOIT echt goed warm denk ik. Waarom niet gesoldeerd of met een kroonsteentje gedaan.

<span style="font-weight: bold;">Proefrit</span>
Ik heb de in en uitgaande leiding inmiddels doorverbonden en de temperatuur meter doet nu weer normaal, ook geen koelvloeistof meer bij de bestuurdersstoel.
Dit alles na een proefrit van 12 km.

<span style="font-weight: bold;">Prijs</span>
Zijn die kachelkranen goed te verkrijgen? Duur?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2007 22:14 #87142 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Hoe kachelkraan vervangen ?
<p>Een nieuwe kachelkraan is zo rond de &euro;110-120. Denk om de pakking, die heb je ook nodig. Voor de rest is het recht toe recht aan monteren, hij zit op een rot plek maar met wat geduld is het goed te doen. Je moet liggend op je rug werken en dan is het handig om een veiligheidsbril optezetten anders komt er geheid stof en vuil in je ogen! De koperen leiding hoort eigenlijk voor de kachelradiateur geplaatst te worden. Is heel veel werk en niet echt nodig. Laat deze leiding maar ongemonteerd. Zorg wel dat je heel voorzichtig met deze leiding omgaat, geen scherpe knikken of bochten. Deze termokoppeling is hol en gevuld met ether, je breekt hem snel, een kroonsteentje of isolatietape werkt dus niet ter reparatie. Werk hem weg zodat hij niet kan beschadigen door lomp voetenwerk. Succes!</p>

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2007 22:40 #87141 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic Hoe kachelkraan vervangen ?
Peter, dank voor je reactie.

Hij roept wel weer meer vragen op.

Wat moet ik me bij een thermokoppel voorstellen? wat is de functie daarvan precies, ik meende dat het de thermostaat van de kachel was. Waarom hoort die voor de kachel radiateur te zitten, wat is daar de reden van.

De pakking is ook los te verkrijgen?

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-10-2007 04:57 #87140 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Hoe kachelkraan vervangen ?
Het thermokoppel bedient de thermostaat. Je stelt de kachelschuif in op een bepaalde stand. Die correspondeert met een temperatuur. Wordt het kouder dan krimpt de vloeistof in het koppel en wordt daardoor de klep geopend en wordt het warmer. Andersom zet de vloeistof uit als het te warm wordt en drukt dan de klep wat dicht.

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-10-2007 07:27 #87139 door Ton van Schilt (GAST)
Dank vor jullie reqacties.

Als dat thermokoppel kapot is zoals bij mij het geval was kan dat dan kloppen dat ik mn in de winter de kachel niet genoeg warmte vond afgeven.

De plek waar hij zit lijkt me ook belangrijk zit het koppel nl op een relatief warme plek dan zal hij eerder afsluiten toch, of heb ik het mis?

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-10-2007 07:46 #87138 door Peter Grapendaal (GAST)
<p>Kan kloppen dat je kachel minder warmte heeft afgegeven, met een kapotte TK. Hoeft niet</p><p>In theorie klopt je verhaal, maar in de praktijk zet je gewoon de kraan verder open als het te koud is. Erg goed werkt dit systeem nl niet, meestal heeft maar het 2 standen: te koud of te warm!</p>

• Ronald Menges
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-11-2007 09:08 #87137 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Hoe kachelkraan vervangen ?
<p>Beste Ton,</p><p>Ik zou er toch voor pleiten om het thermokoppel door het gaatje van het kachelhuis te frummelen. Anders zit je vooral op lange afstanden constant te spelen met de kachelschuif omdat het te warm of te koud is. Met het thermokoppel op de juiste plaats blijft de temperatuur gelijkmatig.</p>

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2007 09:20 #87136 door Ton van Schilt (GAST)
Ik heb de kachelkraan inmiddels in huis.
Ik zal zien dat ik erdaags tijd vind om hem te moneteren en hem in de kachel te prutsen.

Nog bruikbare tips daarbij:

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2007 09:45 #87135 door Peter Grapendaal (GAST)
Om het tk op de juiste plek te krijgen moet het hele kachelhuis eruit. Dan kan je hem bevestigen aan speciale clips die op de kachelradiateur zitten. Het tk komt daarmee in een L vorm voorop de kachelradiateur te zitten. Door het gaatje heen prutsen zal niet gaan, grote kans op beschadiging van het tk, waarschijnlijk zit er nog een gedeelte in van een oude tk die het gaatje verstopt. In mijn ES heb ik het op de juiste manier gemonteerd en nog heb ik maar 2 standen: te koud of te warm. Die rotklus had ik me dus beter kunnen besparen!

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2007 23:11 #87134 door Ton van Schilt (GAST)
Van de week heb ik hem vervangen, maar gezien de temperatuur heb ik hem nog niet "uit' hoeven zetten.
lekker warm nu..

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD