- Berichten: 32
Waar is dit voor?
- Bart Prins
- Junior lid
Minder
Meer
20-05-2021 19:43 #194108
door Bart Prins
Waar is dit voor? is gemaakt door Bart Prins
Hallo,
Kan iemand mij vertellen waarvoor het koperen of messing buisje met spiraal dient die aan de verwarming controle klep zit?
Zie ook de foto's
groetjes
Bart Prins
Kan iemand mij vertellen waarvoor het koperen of messing buisje met spiraal dient die aan de verwarming controle klep zit?
Zie ook de foto's
groetjes
Bart Prins
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 800
20-05-2021 20:50 #194111
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Waar is dit voor?
Dit is een thermostaat regelaar voor de kachelkraan. Houdt de ingestelde temperatuur constant.
Zit origineel in het kachelhuis tegen de kachelradiateur.
gr. Cor
Zit origineel in het kachelhuis tegen de kachelradiateur.
gr. Cor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Prins
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 32
20-05-2021 20:57 #194112
door Bart Prins
Beantwoord door Bart Prins in topic Waar is dit voor?
Dan is het duidelijk, bedankt
Bart
Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-05-2021 21:47 #194114
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Waar is dit voor?
En voorzichtig ermee, want hij is vloeistof gevuld....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
22-05-2021 17:12 #194128
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Waar is dit voor?
Als je een duidelijke uitleg wilt over je thermostatisch geregelde kachelkraan, lees dan dit artikel.
Ik heb zelf overigens de afsluitende rubbers vervangen. Was een leuk klusje.
www.sw-em.com/Heater_Control_Valve.htm
Ik heb zelf overigens de afsluitende rubbers vervangen. Was een leuk klusje.
www.sw-em.com/Heater_Control_Valve.htm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
22-05-2021 17:19 - 22-05-2021 17:20 #194129
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Waar is dit voor?
Door je kachelkraan naar warm te schuiven, zet je spanning op het veertje in deze klep. De spiraal van koper is met ether gevuld, en dat zet uit als het warm wordt. DAn wordt de opengezette klep tegen de veerdruk in weer gesloten. als vervolgens de ether weer iets afkoelt, wordt de klep weer geopend.
Iderdaad zeer modern voor die tijd. Het is overigens in bijna alle oude amerikanen toegepast.
Het rubberen klepje gaar vaak door ouderdom lekken. Een blik onder je schutbord zegt genoeg.
De hele klep kost tussen de € 150,00 en € 240,00 nieuw. Het rubben afdichtingsklepje koste mij € 12,00.
Via een bedrijf wat amerikaanse Cheffy's repareert en restaureert aangeschaft.
De handleiding hoe de vervanging uitgevoerd moet worden zit bij het setje.
Iderdaad zeer modern voor die tijd. Het is overigens in bijna alle oude amerikanen toegepast.
Het rubberen klepje gaar vaak door ouderdom lekken. Een blik onder je schutbord zegt genoeg.
De hele klep kost tussen de € 150,00 en € 240,00 nieuw. Het rubben afdichtingsklepje koste mij € 12,00.
Via een bedrijf wat amerikaanse Cheffy's repareert en restaureert aangeschaft.
De handleiding hoe de vervanging uitgevoerd moet worden zit bij het setje.
Laatst bewerkt 22-05-2021 17:20 door Simon Nijenhuis. Reden: spellings fout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-05-2021 09:16 #194142
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Waar is dit voor?
Ik kan me voorstellen dat je denkt 'waar heb ik dit voor nodig', welnu als je de slangen doorlust heb je geen verwarming en in het NL klimaat is dat een no go.
Met de drie schuiven van de kachel bediening kun je nu de temperatuur goed constant houden, zonder is het óf te warm óf te koud en dat wil je ook niet.
De tip hoort dus in de kachelradiator en loopt aan de re zijkant naar buiten, daar zit een kleine groeve.
Het beste is om gelijk de kachel te demonteren en te spuiten, is ff werk maar is een centraal item in je vooronder...en mag een eyecatcher zijn
Wees voorzichtig met montage, de alcohol houdende draad is goed te buigen maar voorzichtig.
Er is een alternatief, maar ook prijzig en doet afbreuk aan originaliteit, beter is om de bestaande te restaureren, wees heel voorzichtig met het ombuigen van de clips en het rubbertje is in het VKO verkrijgbaar.
Succes
Met de drie schuiven van de kachel bediening kun je nu de temperatuur goed constant houden, zonder is het óf te warm óf te koud en dat wil je ook niet.
De tip hoort dus in de kachelradiator en loopt aan de re zijkant naar buiten, daar zit een kleine groeve.
Het beste is om gelijk de kachel te demonteren en te spuiten, is ff werk maar is een centraal item in je vooronder...en mag een eyecatcher zijn
Wees voorzichtig met montage, de alcohol houdende draad is goed te buigen maar voorzichtig.
Er is een alternatief, maar ook prijzig en doet afbreuk aan originaliteit, beter is om de bestaande te restaureren, wees heel voorzichtig met het ombuigen van de clips en het rubbertje is in het VKO verkrijgbaar.
Succes
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.