Heet of koud, geen tussenweg
- Joop van Putten
- Platinum lid
Minder
Meer
30-12-2015 11:26 #156884
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Heet of koud, geen tussenweg is gemaakt door Joop van Putten
In dit jaargetijde valt het me op dat de kachel in mijn Amazon '67 maar twee standen kent: heet of koud. Een tussen weg is er niet. Het verschil is niet meer dan een paar millimeter bij de hendel. Is dit normaal en een bekend fenomeen of kan ik daar nog iets aan veranderen?
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-12-2015 11:35 #156885
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Heet of koud, geen tussenweg
Dat heeft mijn Amazon ook.
Volgens mij is dan de oorzaak dat de voelerdraad van de thermostaat dan niet goed in de radiator in het kachelhuis zit.
Om dat te fixen moet de kachel open. Geen klein klusje dus.
Volgens mij is dan de oorzaak dat de voelerdraad van de thermostaat dan niet goed in de radiator in het kachelhuis zit.
Om dat te fixen moet de kachel open. Geen klein klusje dus.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2280
30-12-2015 11:56 #156888
door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Heet of koud, geen tussenweg
of de voeler is gewoon stuk dan krijg je ook dat effect.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-12-2015 23:20 #156918
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Heet of koud, geen tussenweg
Ja, die gesoldeerde punt van de draad moet tussen de lamellen van de kachel radiator liggen.
Als je goed kijkt zie je dat er een ruimte is tussen de twee delen van de kachel, waar die draad precies door kan lopen.
Heb je de boel toch uit elkaar, reviseer dan gelijk de kachel en de fanmotor, neem een nieuwe klep met koperen draad, het rubber van de klep wil ook wel eens de geest geven.
Als je goed kijkt zie je dat er een ruimte is tussen de twee delen van de kachel, waar die draad precies door kan lopen.
Heb je de boel toch uit elkaar, reviseer dan gelijk de kachel en de fanmotor, neem een nieuwe klep met koperen draad, het rubber van de klep wil ook wel eens de geest geven.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31-12-2015 11:02 #156924
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Heet of koud, geen tussenweg
En de kachel open betekent de hele kachel demonteren of kan een deel blijven zitten? In het eerste geval laat ik de boel zoals het is en in het tweede geval kan ik overwegen om er iets aan te doen
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 317
31-12-2015 13:24 #156925
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Heet of koud, geen tussenweg
geval 1......
in geval van 2 , slangen en bedieningskabels los en via de motorruimte alles er uit (eerst voeler er tussen uit zien te krijgen.....)
in geval van 2 , slangen en bedieningskabels los en via de motorruimte alles er uit (eerst voeler er tussen uit zien te krijgen.....)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 890
01-01-2016 19:37 #156949
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Heet of koud, geen tussenweg
Ik weet niet beter. En ken Amazon sinds 1966.
Raampjes kunnen open.
Raampjes kunnen open.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-01-2016 21:53 #156952
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Heet of koud, geen tussenweg
Zolang de kachel het nog doet ben ik niet van plan hem open te maken onder het motto: If it ain't broken, don't fix it
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Rumen
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 206
21-01-2016 17:27 #157569
door Peter Rumen
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Beantwoord door Peter Rumen in topic Heet of koud, geen tussenweg
Hallo Joop,
Momenteel heb ik mijn motorblok in de revisie en daarom er voor gekozen om de kachelunit maar eens onder handen te nemen. Een likje verf en nieuwe pakkingen kan geen kwaad. Ook bij mij was bij de kleinste beweging van de kachelschuif het direct veel te warm. Ik had het gevoel dat de draad naar de kachelradiator niet op de juiste plaats lag (te koud). Maar dat was niet zo, het capilaire buisje vanaf de kachelkraan was gewoon bij de ingang van het kachelhuis afgebroken en op het uiteinde dicht geknepen. Tja dan registreerd dat buisje ook geen koude en warmte verschillen. Nu ga ik bij een aircoreparateur eens navragen of hij dit kan fixen. Om al weer €139 uit te geven aan een nieuw kachelkraan gaat me iets te snel. Wellicht kan het goedkoper.
Ik heb wat foto's gemaakt van mijn kachel waarin goed te zien is dat de temperatuurvoeler onder de radiateur is geplaats en het capilaire buisje door het zijschot (naad) wordt geleid.
Momenteel heb ik mijn motorblok in de revisie en daarom er voor gekozen om de kachelunit maar eens onder handen te nemen. Een likje verf en nieuwe pakkingen kan geen kwaad. Ook bij mij was bij de kleinste beweging van de kachelschuif het direct veel te warm. Ik had het gevoel dat de draad naar de kachelradiator niet op de juiste plaats lag (te koud). Maar dat was niet zo, het capilaire buisje vanaf de kachelkraan was gewoon bij de ingang van het kachelhuis afgebroken en op het uiteinde dicht geknepen. Tja dan registreerd dat buisje ook geen koude en warmte verschillen. Nu ga ik bij een aircoreparateur eens navragen of hij dit kan fixen. Om al weer €139 uit te geven aan een nieuw kachelkraan gaat me iets te snel. Wellicht kan het goedkoper.
Ik heb wat foto's gemaakt van mijn kachel waarin goed te zien is dat de temperatuurvoeler onder de radiateur is geplaats en het capilaire buisje door het zijschot (naad) wordt geleid.
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-01-2016 19:08 #157570
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Heet of koud, geen tussenweg
Peter, ik hoop dat je het weer goed krijgt, maar ik begin er voorlopig niet aan. Als ik ook mijn motor eruit zou moeten halen is het wat anders maar ik heb nu geen reden om alles open te gooien.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.