- Berichten: 62
Kachel rubber slangen aansluiting
- Carlo Kooltjes
- Senior lid
Minder
Meer
25-08-2013 22:09 #131355
door Carlo Kooltjes
Kachel rubber slangen aansluiting is gemaakt door Carlo Kooltjes
Heeeeeee.....Help!!!
Hoe zit het ook al weer????
Die slangen van de verwarming en termostaat van de kachel.
Na een revesie van het motorblok en carberateur van een B20 twijvel ik aan de aansluiting van de rubberen slangen van de kachel, omdat ik de kachelkraan aanzet de temperatuur erg hoog wordt en als ik de kachelkraan laag zet dan komt er steets wat warmte uit!!!
Zoeken naar schema,s van de kachel ben ik niet tegen gekomen.
Wat ik nu heb aangesloten is
Vanuit de voorkant van de auto
De termostaat voorste pijp gaat naar de kop
De termostaat achterste pijp gaat naar de ijzeren pijp van de waterepomp
De slang die uit het schot komt zit aan de slang die naar e verdamper gaat van de LPG
Is dit goed???
Twijvel hier over.
Hoor graag van jullie wat er eventueel fout zit.
MVG Carlo
Hoe zit het ook al weer????
Die slangen van de verwarming en termostaat van de kachel.
Na een revesie van het motorblok en carberateur van een B20 twijvel ik aan de aansluiting van de rubberen slangen van de kachel, omdat ik de kachelkraan aanzet de temperatuur erg hoog wordt en als ik de kachelkraan laag zet dan komt er steets wat warmte uit!!!
Zoeken naar schema,s van de kachel ben ik niet tegen gekomen.
Wat ik nu heb aangesloten is
Vanuit de voorkant van de auto
De termostaat voorste pijp gaat naar de kop
De termostaat achterste pijp gaat naar de ijzeren pijp van de waterepomp
De slang die uit het schot komt zit aan de slang die naar e verdamper gaat van de LPG
Is dit goed???
Twijvel hier over.
Hoor graag van jullie wat er eventueel fout zit.
MVG Carlo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 13041-dummy
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 101
26-08-2013 17:23 #131380
door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Kachel rubber slangen aansluiting
Hallo Carlo.
Kijk eens naar de kabel welke de klep bedient.
Als deze te los zit kan de klep niet volledig sluiten.
Hans
Kijk eens naar de kabel welke de klep bedient.
Als deze te los zit kan de klep niet volledig sluiten.
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Carlo Kooltjes
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 62
26-08-2013 18:13 #131381
door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic Kachel rubber slangen aansluiting
Dankje Hans
Maar ik heb voorheen nog geen problemen met de kachel gehad en ben eerst aan het zoeken wat ik los heb gehad.
Weet jij hoe die slangen zitten?
Groet Carlo
Maar ik heb voorheen nog geen problemen met de kachel gehad en ben eerst aan het zoeken wat ik los heb gehad.
Weet jij hoe die slangen zitten?
Groet Carlo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Carlo Kooltjes
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 62
26-08-2013 18:59 #131384
door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic Kachel rubber slangen aansluiting
Oke heb een schema gevonden maar toch nog vragen?
Bij mij zit in de 145 de B20 met de LPG verdamper op de kop aangesloten vlak bij de waterpomp, welke is dat op dit schema?
De kachel pijpen welke van de twee is de bovenste op het schutbort in de auto?
En welke pijpen zijn die van de termostaatkraan welke gaat naar de waterpomp de voorste of de achterste( als je voor de auto staat)?
Of maakt het allemaal niet uit?
Gr Carlo
Bij mij zit in de 145 de B20 met de LPG verdamper op de kop aangesloten vlak bij de waterpomp, welke is dat op dit schema?
De kachel pijpen welke van de twee is de bovenste op het schutbort in de auto?
En welke pijpen zijn die van de termostaatkraan welke gaat naar de waterpomp de voorste of de achterste( als je voor de auto staat)?
Of maakt het allemaal niet uit?
Gr Carlo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 504
26-08-2013 22:31 #131404
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Kachel rubber slangen aansluiting
Carlo,
Eerst even schema zonder LPG :
Bij mij zit het precies andersom aangesloten dan op het schema in jouw laatste reactie, m.a.w. :
a) aanvoer :
- slang van aansluitpijpje achterzijde kop naar onderste aansluiting kachelthermostaat
- slang van bovenste aansluiting kachel thermostaat naar bovenste aansluiting kachel
b) retour :
- slang van onderste aansluiting kachel naar retourpijp (pijpje dat onder het spruitstuk doorloopt naar voorzijde motor en uitkomt op de waterpomp)
LPG aansluiting :
Hiervoor zijn 2 manieren (afhankeljk van waar de LPG verdamper is geïnstalleerd) :
1) via 2 T-stukken op aanvoer en afvoer slang kachel (zoals in jouw schema)
2) via 1 T-stuk in aanvoer en aparte retour :
- aanvoer via T-stuk in kachel aanvoerslang (zie a) hierboven : T-stuk in slang van achterzijde kop naar onderste aansluiting kachel thermostaat),
- retour via aparte slang die naar voorzijde motor loopt en aansluit op een pijpje aan de zijkant van de kop vlak onder de (motor-)thermostaat, een stukje boven de kachel retourpijp aansluiting op de waterpomp.
Uit jouw info leid ik af dat het bij jou volgens methode 2) gedaan is ....
Eerst even schema zonder LPG :
Bij mij zit het precies andersom aangesloten dan op het schema in jouw laatste reactie, m.a.w. :
a) aanvoer :
- slang van aansluitpijpje achterzijde kop naar onderste aansluiting kachelthermostaat
- slang van bovenste aansluiting kachel thermostaat naar bovenste aansluiting kachel
b) retour :
- slang van onderste aansluiting kachel naar retourpijp (pijpje dat onder het spruitstuk doorloopt naar voorzijde motor en uitkomt op de waterpomp)
LPG aansluiting :
Hiervoor zijn 2 manieren (afhankeljk van waar de LPG verdamper is geïnstalleerd) :
1) via 2 T-stukken op aanvoer en afvoer slang kachel (zoals in jouw schema)
2) via 1 T-stuk in aanvoer en aparte retour :
- aanvoer via T-stuk in kachel aanvoerslang (zie a) hierboven : T-stuk in slang van achterzijde kop naar onderste aansluiting kachel thermostaat),
- retour via aparte slang die naar voorzijde motor loopt en aansluit op een pijpje aan de zijkant van de kop vlak onder de (motor-)thermostaat, een stukje boven de kachel retourpijp aansluiting op de waterpomp.
Uit jouw info leid ik af dat het bij jou volgens methode 2) gedaan is ....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Carlo Kooltjes
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 62
03-10-2013 22:01 #132650
door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic Kachel rubber slangen aansluiting
Daar is ti weer!!!
Kom er toch niet uit.
Heb regelmatig een bevroren verdamper, en ook mijn kachel is matig warm.
Wie kan mij nu helpen om de juiste aansluiting te realiseren??
Ben al in de boeken gedoeken maar ook hier is wijnig over te vinden.
Wie kan mij echt helpen.
CArlo
Kom er toch niet uit.
Heb regelmatig een bevroren verdamper, en ook mijn kachel is matig warm.
Wie kan mij nu helpen om de juiste aansluiting te realiseren??
Ben al in de boeken gedoeken maar ook hier is wijnig over te vinden.
Wie kan mij echt helpen.
CArlo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 504
04-10-2013 10:02 #132657
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Kachel rubber slangen aansluiting
Carlo,
Als je de aansluitingen gemaakt hebt zoals aangegeven, ligt het in ieder geval niet daaraan !
Je meldt dat de kachel matig warm wordt : dat betekent dat er in ieder geval wat warm koelwater doorheen komt. Dan moet er ook warm koelwater richting de verdamper kunnen gaan (moet je kunnen voelen aan de slangen).
Het meest voor de hand liggend is één of meerdere luchtbellen : die kunnen de circulatie ernstig verstoren in de 'neven-' circuits, dwz de kachel- en LPG verdamper circuits. De kachel zit relatief hoog t.o.v. het motorblok; de LPG verdamper vaak ook en dan hoopt de lucht zich daar op.
Omdat in jouw geval de verdamper - tenminste zoals ik eerder begrepen meen te hebben - een aparte retour heeft (gescheiden van de kachel), is de kans groot dat zodra er in dit gedeelte een luchtbel komt er geen / nauwelijks koelwater door de verdamper stroomt, en dat kan inderdaad tot bevriezing leiden.
V.w.b. de kachel zou ook nog aan de werking van de kachelthermostaat gedacht kunnen worden.
V.w.b. de LPG verdamper zou het ook nog kunnen dat die vol met bagger zit, maar omdat je meldt dat er zowel met de verdamper als de kachel problemen zijn ga ik er vanuit dat het vrijwel zeker lucht is, en die moet er eerst uit voordat je eventueel verder gaat zoeken !
Als je de aansluitingen gemaakt hebt zoals aangegeven, ligt het in ieder geval niet daaraan !
Je meldt dat de kachel matig warm wordt : dat betekent dat er in ieder geval wat warm koelwater doorheen komt. Dan moet er ook warm koelwater richting de verdamper kunnen gaan (moet je kunnen voelen aan de slangen).
Het meest voor de hand liggend is één of meerdere luchtbellen : die kunnen de circulatie ernstig verstoren in de 'neven-' circuits, dwz de kachel- en LPG verdamper circuits. De kachel zit relatief hoog t.o.v. het motorblok; de LPG verdamper vaak ook en dan hoopt de lucht zich daar op.
Omdat in jouw geval de verdamper - tenminste zoals ik eerder begrepen meen te hebben - een aparte retour heeft (gescheiden van de kachel), is de kans groot dat zodra er in dit gedeelte een luchtbel komt er geen / nauwelijks koelwater door de verdamper stroomt, en dat kan inderdaad tot bevriezing leiden.
V.w.b. de kachel zou ook nog aan de werking van de kachelthermostaat gedacht kunnen worden.
V.w.b. de LPG verdamper zou het ook nog kunnen dat die vol met bagger zit, maar omdat je meldt dat er zowel met de verdamper als de kachel problemen zijn ga ik er vanuit dat het vrijwel zeker lucht is, en die moet er eerst uit voordat je eventueel verder gaat zoeken !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 430
05-10-2013 10:43 #132679
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it ... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Kachel rubber slangen aansluiting
Beste Rob,
Het is met dit soort dingen altijd erg makkelijk zolang het in elkaar zit en dat het werkt. Ik heb naast deze foto maar een tip... buiten dat je misschien in het juiste onderdelenboek of de Haynes kan opzoeken hoe het moet.... Maak foto's, vanuit iedere hoek en zo duidelijk mogelijk, zo kan je altijd terug naar de originele situatie terugkijken... als je maar een slang losmaakt is er niks aan de hand maar bij twee slangen wordt het al snel lastiger... foto's maken scheelt later een hoop zorgen en is het beste gereedschap wat je maar onder en in je auto kunt gebruiken.
Ik hoop dat je wat aan mijn foto hebt, hij moest natuurlijk verkeind worden om op de site te plaatsen, stuur me anders ff via een mailtje naar activiteitencoordinator@volvokv.nl dan zal ik je de originele foto sturen.
Succes,
Ruud
Het is met dit soort dingen altijd erg makkelijk zolang het in elkaar zit en dat het werkt. Ik heb naast deze foto maar een tip... buiten dat je misschien in het juiste onderdelenboek of de Haynes kan opzoeken hoe het moet.... Maak foto's, vanuit iedere hoek en zo duidelijk mogelijk, zo kan je altijd terug naar de originele situatie terugkijken... als je maar een slang losmaakt is er niks aan de hand maar bij twee slangen wordt het al snel lastiger... foto's maken scheelt later een hoop zorgen en is het beste gereedschap wat je maar onder en in je auto kunt gebruiken.
Ik hoop dat je wat aan mijn foto hebt, hij moest natuurlijk verkeind worden om op de site te plaatsen, stuur me anders ff via een mailtje naar activiteitencoordinator@volvokv.nl dan zal ik je de originele foto sturen.
Succes,
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it ... I think it likes it...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Carlo Kooltjes
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 62
08-10-2013 11:06 #132790
door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic Kachel rubber slangen aansluiting
Bedankt Rob,
Twee dingen zou het nog kunnen zijn.
De termosstaat is vorig jaar vervangen die is nieuw.
Lucht is er een van of de gasverdamper vuil, hoe is dat shoon te maken en waar moet aan denken?? Of door een LPG specialist laten doen.
Bedankt Ruud voor de foto,s,
Je hebt gelijk om de boeken erbij te pakken maar daar wordt niets over ervaring verteld toch?
Foto is prima zo en kan er wat mee.
Vraag voor de termostaat is daar nog een" in of uitgang "of maakt dit niet uit.
Ja ik heb wat foto,s van het probleem.
Twee dingen zou het nog kunnen zijn.
De termosstaat is vorig jaar vervangen die is nieuw.
Lucht is er een van of de gasverdamper vuil, hoe is dat shoon te maken en waar moet aan denken?? Of door een LPG specialist laten doen.
Bedankt Ruud voor de foto,s,
Je hebt gelijk om de boeken erbij te pakken maar daar wordt niets over ervaring verteld toch?
Foto is prima zo en kan er wat mee.
Vraag voor de termostaat is daar nog een" in of uitgang "of maakt dit niet uit.
Ja ik heb wat foto,s van het probleem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 47
08-10-2013 12:26 #132791
door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Kachel rubber slangen aansluiting
Hallo Carlo,
Nog een tip: als ik aan het koelsysteem gewerkt heb vul ik het altijd via de bovenste slang naar de verdamper welke ik loskoppel van het T stuk tot daar koelvloeistof uitloopt en duw hem er dan weer vlug op, nooit luchtbellen gehad! Succes.
Nog een tip: als ik aan het koelsysteem gewerkt heb vul ik het altijd via de bovenste slang naar de verdamper welke ik loskoppel van het T stuk tot daar koelvloeistof uitloopt en duw hem er dan weer vlug op, nooit luchtbellen gehad! Succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.