- Berichten: 21
Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug
- Johan Dekker (GAST)
- Junior lid
Minder
Meer
22-02-2013 11:11 #123745
door Johan Dekker (GAST)
Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug is gemaakt door Johan Dekker (GAST)
Hallo,
Ik ben druk bezig met het kachelsysteem van mijn katterug.
Bij de aankoop was er geen originele kachelmotor gemonteerd.
Op de VKB heb ik een mooie kachelmotor op de kop getikt.
In de bijlage een foto van eenzelfde aanjager.
Maar hoe moet deze aangesloten? (3 aansluitingen)
Is er in deze aanjager een ingebouwde weestand aanwezig?
Er komen 2 draden vanaf het dashboard naar de kachtelmotor,
en 1 aansluiting zal een aardedraad moeten worden.
Maar moet er nog een losse kachelweestand tussen, of is dit niet nodig?
Hopelijk kan iemand mij helpen.
gr.
Johan
Ik ben druk bezig met het kachelsysteem van mijn katterug.
Bij de aankoop was er geen originele kachelmotor gemonteerd.
Op de VKB heb ik een mooie kachelmotor op de kop getikt.
In de bijlage een foto van eenzelfde aanjager.
Maar hoe moet deze aangesloten? (3 aansluitingen)
Is er in deze aanjager een ingebouwde weestand aanwezig?
Er komen 2 draden vanaf het dashboard naar de kachtelmotor,
en 1 aansluiting zal een aardedraad moeten worden.
Maar moet er nog een losse kachelweestand tussen, of is dit niet nodig?
Hopelijk kan iemand mij helpen.
gr.
Johan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 625
22-02-2013 12:28 #123748
door Leo Foederer
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leo Foederer in topic Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug
Er hoort een weerstand te zitten. Ik dacht dat de weerstand aan/in (afhankelijk van jaargang) de schakelaar zit.
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1208
22-02-2013 12:47 #123749
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug
Op de foto is te zien dat je motor drie aansluitingen heeft.
In dat geval is er eentje voor de massa en de twee anderen komen van je schakelaar af. De weerstand zit dan dus in de motor.
Zal vanavond mijn motorkap eens open trekken om te zien hoe het zit.
PS. van welk jaar is jouw auto?
In dat geval is er eentje voor de massa en de twee anderen komen van je schakelaar af. De weerstand zit dan dus in de motor.
Zal vanavond mijn motorkap eens open trekken om te zien hoe het zit.
PS. van welk jaar is jouw auto?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Dekker (GAST)
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 21
22-02-2013 12:50 #123750
door Johan Dekker (GAST)
Beantwoord door Johan Dekker (GAST) in topic Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug
Bedankt voor de reactie.
Dus moet er waarschijnlijk toch een weerstand ertussen.
Ik kan helaas nergens een duidelijk electrisch schema vinden.
Het schema uit de vraagbaak van Olyslager heb ik wel gezien,
maar daar zie ik ook geen duidelijke weerstand in terug, dus
ik dacht misschien in de kachelmotor zelf ingebouwd, maar
dat kan dus niet?
Ik heb een PV544C uit 1961.
Dus moet er waarschijnlijk toch een weerstand ertussen.
Ik kan helaas nergens een duidelijk electrisch schema vinden.
Het schema uit de vraagbaak van Olyslager heb ik wel gezien,
maar daar zie ik ook geen duidelijke weerstand in terug, dus
ik dacht misschien in de kachelmotor zelf ingebouwd, maar
dat kan dus niet?
Ik heb een PV544C uit 1961.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Dekker (GAST)
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 21
22-02-2013 12:52 #123751
door Johan Dekker (GAST)
Beantwoord door Johan Dekker (GAST) in topic Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug
Ik zie nu de 2e reactie pas.
Het zou heel fijn zijn als je vanavond even onder de motorkap wilt kijken.
Mijn auto is een PV544C uit 1961.
Het zou mij erg helpen!
Het zou heel fijn zijn als je vanavond even onder de motorkap wilt kijken.
Mijn auto is een PV544C uit 1961.
Het zou mij erg helpen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1208
22-02-2013 21:30 #123770
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug
Hoi Johan,
Net even bij mijn auto geweest die nog in een diepe winterslaap zit......
In mijn Kattenrug (1962) zit een aanjagermotor waar een kabel uitkomt met een driepolige stekker:
ZWART = massa
ROOD = Volle snelheid
GRIJS = halve snelheid
Rode en grijze draad komen vanaf de schakelaar
Als ik met de universeelmeter meet zie ik het volgende:
Tussen ZWART & ROOD ~4 Ohm
Tussen ZWART & GRIJS ~5,5 Ohm
Tussen GRIJS & ROOD ~ 1,5 Ohm (is dus de voorschakelweerstand)
Als jij inderdaad een motor hebt met drie AMP lippen zoals op de foto, dan zou je volgens mij vergelijkbare waarden moeten meten.
Succes, en als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Net even bij mijn auto geweest die nog in een diepe winterslaap zit......
In mijn Kattenrug (1962) zit een aanjagermotor waar een kabel uitkomt met een driepolige stekker:
ZWART = massa
ROOD = Volle snelheid
GRIJS = halve snelheid
Rode en grijze draad komen vanaf de schakelaar
Als ik met de universeelmeter meet zie ik het volgende:
Tussen ZWART & ROOD ~4 Ohm
Tussen ZWART & GRIJS ~5,5 Ohm
Tussen GRIJS & ROOD ~ 1,5 Ohm (is dus de voorschakelweerstand)
Als jij inderdaad een motor hebt met drie AMP lippen zoals op de foto, dan zou je volgens mij vergelijkbare waarden moeten meten.
Succes, en als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Dekker (GAST)
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 21
23-02-2013 09:48 #123785
door Johan Dekker (GAST)
Beantwoord door Johan Dekker (GAST) in topic Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug
Goedemorgen,
Nu is het mij helemaal duidelijk.
Ik heb de lipjes doorgemeten en ik ben er uit.
Links volle kracht, midden aarde, rechts halve kracht.
Bedankt voor de moeite en de info!
Nu is het mij helemaal duidelijk.
Ik heb de lipjes doorgemeten en ik ben er uit.
Links volle kracht, midden aarde, rechts halve kracht.
Bedankt voor de moeite en de info!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.