driepuntsgordel midden achter

• Paul Franse
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2009 19:44 #49640 door Paul Franse
driepuntsgordel midden achter is gemaakt door Paul Franse
<p>Hallo,</p><p>we zitten met het volgende probleem nu onze 3 kinderen wat groter worden (4 jaar en ouder). We rijden een 145 met twee rolgordels en &eacute;&eacute;n heupgordel achterin. In het midden zit een autostoeltje met eigen 5-puntsgordel. De volgende categorie autostoeltjes heeft geen eigen gordels meer en wordt bevestigd middels de driepuntsgordel van de auto. Nu resten ons diverse opties:</p><p>1 een van onze drie kinderen thuislaten, maar dat wordt vast een drama</p><p>2 een van de kinderen op de passagiersstoel en een volwassene achterin in de heupgordel, dit heeft niet onze voorkeur</p><p>3 doorzoeken naar een geschikt autostoeltje met een eigen gordelsysteem goedgekeurd voor gebruik met heupgordel</p><p>4 een driepuntsgordel (laten) plaatsen in het midden achter</p><p>5 een moderne auto kopen die hier wel van voorzien is, dit heeft ook niet onze voorkeur</p><p>Wie denkt hiervoor een oplossing te hebben? Bestaat er een autostoeltje voor optie 3? Is het technisch en qua keuringseisen mogelijk optie 4 uit te voeren, bijvoorbeeld met een bank uit een late 245? Heeft iemand een ander goed idee? Alle reacties zijn welkom, maar een oplossing nog het meest.....</p><p>Groet,</p><p>Paul Franse</p><p> </p>

Life is what you make it!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2009 21:50 #92396 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic driepuntsgordel midden achter
<p>Vorige week zo'n probleem opgelost in mijn broers 145 (MY1971), met behulp van een complete achtergordel installatie van een 245 (willekeurig bouwjaar), stangen, rolmechaniek, sluitingen, bouten, alles. Alle benodigde boutgaten zijn aanwezig, voor UNF bouten, net als in de 245. Meest nog redelijk roestvrij want er zit een keurig dopje in.</p><p>De middelste plek is simpel, een heupgordel. Voor de buitenste plekken las je de stangen in je 145, op dezelfde plek, onder dezelfde hoek, als in de 245. Twee gaten boren, steek de stang er van onder naar boven in, twee lasjes erop. Het rolmechaniek past op dezelfde plek als waar-ie in de 245 zit, &eacute;&eacute;n gat is zelfs als geboord. En het functioneert precies zo als in de 245, superstrak.</p><p>Dan koop je op Marktplaats een paar van deze kekke blauwe Volvo kinderzitjes, ben je helemaal in stijl. link.marktplaats.nl/260412158

• Paul Franse
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2009 22:04 #92395 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic driepuntsgordel midden achter
<p>Hallo Marc,</p><p>bedankt voor je reactie. Uit jouw verhaal begrijp ik dat je je broers 145 voorzien hebt van gordels achterin, maar dat is mijn probleem niet, want die zitten er allemaal al in. Het probleem is de heupgordel in het midden waar gaan autostoeltje bevestigd mag worden. Dit zou een driepuntsgordel moeten worden, en de vraag is of dat mogelijk is.</p><p>Groet,</p><p>Paul Franse</p><p> </p>

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2009 22:46 #92394 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic driepuntsgordel midden achter
<p>Ah, verkeerd gelezen. Wil je iets voor de veiligheid of iets om aan de wet te voldoen?</p><p> www.autokinderzitjes.nl/wat_zegt_de_wet </p><p>Volgens mij mag je gewoon een stoelverhoger zonder leuning (zo'n plak piepschuim met handvaten) achter een heupgordel steken.</p>

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-06-2009 16:51 #92393 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic driepuntsgordel midden achter
<p>Inderdaad, heb je dan drie kinderstoeltjes achterin?</p><p>Ik denk dat je een sedan versie hebt? dan zou je een (vaste) driepuntsgordel kunnen nemen en de bovenste bevestiging in de stalen hoedenplank met een extra steun of achterin de bankleuning of zelfs op de bodem achterin kunnen maken.</p><p>Kijk maar eens hoe gordels in een rallyauto zitten. Dan zie je wat ik bedoel. Even googelen voor plaatjes.</p><p>Het stoeltje blijft toch permanent in de auto zitten?</p><p>Ik reed vroeger altijd met kinderstoeltjes voor heupgordels, er was niets anders, maar ik wilde w&eacute;l kinderstoeltjes toen. Bij een ongeval zou het stoeltje dan weliswaar naar voren kantelen wat dus niet optimaal is, maar het kind bleef w&eacute;l op z'n plek.</p><p>Anders optie 3 toch? De meeste moderne auto's hebben de middelste rolautomaat in de achterbankleuning zitten.</p><p>succes.</p>

Amazon Combi '66

• Paul Franse
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-06-2009 21:54 #92392 door Paul Franse
<p>ik heb inderdaad drie kinderstoeltjes achterin, om precies te zijn een zitverhoger rechts achter voor de oudste en twee identieke stoeltjes (met eigen vijfpuntsgordels) midden en linksachter voor de tweeling. De zitverhoger mag (volgens de fabrikant) alleen maar met een driepuntsgordel worden gebruikt en kan dus (nog) niet in het midden. De tweeling groeit langzaam uit de kinderstoeltjes, en zal dus ook naar een zitverhoger moeten, en daar ontstaat ons probleem. Het betreft overigens een 145, een combi dus. Weet iemand nog een oplossing?</p><p>Groet,</p><p>Paul Franse</p><p> </p>

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-06-2009 18:52 #92391 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic driepuntsgordel midden achter
Ik heb net een in de V50 gekeken: daar verdwijnt de gordel ergens in de rugleuning. De oprolautomaat zal daar ook wel ergens zitten. In mij amazone combi is de achterkant van de zitting een stalen plaat. Als dit bij de 145 ook zo is zou je er een ophangpunt in kunnen maken voor een gordel. Ik denk dat er wel een versterking in gelast zal moeten worden. Bij een oprolautomaat moet je om het type denken: sommige werken alleen wanneer ze verticaal zijn gemonteerd. Onder een hoek, zoals bij een achterbank het geval zal zijn, werken sommige types niet. Verder zit er dan, als je de achterbank neerklapt, een obstakel in de vorm van een oprolautomaat met beugel. Je zou ook een vaste driepuntsgordel kunnen nemen, dat vereenvoudigd de zaak.

• Paul Franse
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-07-2009 22:34 #92390 door Paul Franse
<p>Ik heb inmiddels een tijdelijke oplossing; ik heb een autostoeltje R&ouml;mer Vario kunnen bemachtigen. Dit is een soort tafeltje met een zachte opstaande rand, dat over de beentjes heengezet wordt en dat het kind steunt tegen de romp. Het is goedgekeurd voor gebruik met een tweepuntsgordel. Het zit niet meer in het leverpakket van R&ouml;mer, maar ik heb een tweedehandse kunnen bemachtigen. Het is dus toch optie 3 geworden, binnenkort gaan we het uitproberen.</p><p>Het officieel achteraf inbouwen van een driepuntsgordel middenachter in een auto waarin dit af-fabriek geen optie was loopt nogal in de papieren qua aanpassingen en keuring etc. Heeft iemand dit in het verleden ooit gedaan of laten doen?</p><p>Groet,</p><p>Paul Franse</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD