P1800S stoel revisie

• Rolf Ludeke
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-01-2025 11:36 - 12-01-2025 13:13 #1047810 door Rolf Ludeke
P1800S stoel revisie is gemaakt door Rolf Ludeke
Hallo allemaal, ik ben bezig met de stoelen van mijn P1800S uit 1967. Nu zijn drie dingen mij niet helemaal duidelijk. De lederen hoezen die er af komen zijn nog in goede staat dus die ga ik gewoon weer gebruiken. Nu zit er aan de hoes voor de zitting achter een flap met 2 drukknopen die achter op het stoelframe passen. Voor zit de flap er niet maar wel 2 drukknoppen op het frame. Hoort die flap er voor eigenlijk ook te zitten?
De veer die de stoel weer helpt om naar voren te komen ontbreekt bij de mijne maar de 2 bevestigingsbeugels die erbij horen zitten wel op de stoel rails. Waar moet  de veer aan de voorkant bevestigd worden?
De kogels in de rails verschilden nogal qua aantal, varierend van 1 tot 4 per vak noem ik het maar even. Per rail 4 vakken. Weet iemand hoeveel kogels er per rail in horen te zitten?

Alvast weer bedankt voor het meedenken, groeten Rolf
Laatst bewerkt 12-01-2025 13:13 door Rolf Ludeke.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-01-2025 23:58 #1047812 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic P1800S stoel revisie
Hallo Rolf,
- zitkussen: voren horen twee korte riempjes aan het kussen te zitten met elk een drukknopdeel dat op het deel op het frame past. Vooral als het leer oud en hard wordt scheuren deze riempjes vaak af.
- veer: zie onderdelenboek, zover ik weet zit de andere kant op de vloer vast (bij mij mist dit allemaal, dus ik kan niet even kijken)
- kogeltjes rail: als ik het mij van de laatste railrestauratie goed herinner zijn het telkens / per vak 3 kogeltjes (van 8 mm diameter, heb eens een zakje ervan ervoor gekocht), meestal is echter het probleem dat de rail versleten is (en dan gerestaureerd moet worden) waardoor de kogeltjes eruit vallen.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Rolf Ludeke
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-01-2025 08:38 #1047813 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic P1800S stoel revisie
Hoi Rudi, dank je wel. De rails waren best krom, denk dat de kogels daarom verdwenen zijn. Ga er 3 plaatsen. En 2 riempjes aan de voorkant gaat ook lukken. :)

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-01-2025 13:52 #1047816 door Rudi
Vaak is de rail niet alleen verbogen maar ook versleten, waardoor de kogeltjes er uiteindelijk zijdelings uitgedrukt kunnen worden, zeker beweegt de rail dan niet meer mooi (uiteindelijk kan het bovenste raildeel dan los komen van het onderste en zit de stoel dan dus niet meer goed vast, onlangs nog iemand daarmee getroffen)
Meer kogeltjes kan theoretisch om de druk te verdelen en zodoende de slijtage te verminderen, maar kogeltjes meer beperkt de bewegingsruimte die de rail naar voren en achteren verschoven kan worden.

• Rolf Ludeke
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-01-2025 18:34 #1047817 door Rolf Ludeke
De rail zelf ziet er nog redelijk uit, ga er gewoon 3 kogels per deel in doen. Wil de bewegingsvrijheid wel houden. Ik denk dat de rails sowieso niet meer nieuw te krijgen zijn?

• Rolf Ludeke
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-01-2025 18:17 #1047828 door Rolf Ludeke
Kleine aanvulling , vandaag de rails in elkaar gezet maar met drie kogels kon de rail niet in de achterste stand, achter 1 kogeltje minder en dan lukt het wel.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-01-2025 18:28 #1047830 door Rudi
Hallo Rolf,
bedankt voor de aanvulling. Bedoel je dat met 2 kogeltjes achteren de rail een kogeldiameter (8mm) verder naar achteren kan?
groeten,
Rudi

• Rolf Ludeke
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-01-2025 18:37 #1047831 door Rolf Ludeke
Hoi Rudi, ja dat klopt. Hij wou net niet in de achterste stand klikken. Scheelde een halve cm ofzo. Met 1 kogel minder aan de achterkant in beide rails wel 😊

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD