Klemmen stoelbanden Amazon eenvoudig monteren

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2024 10:13 - 22-11-2024 10:20 #1047260 door Hansw
Sinds ik de witte, zeer stugge, stoelbanden heb voor onze Amazons zijn er al een aantal stalen veertjes geknapt. 
De eerste vervangen verrijkt je woordenschat omdat er echt geen rek in de witte band zit. 

Ik heb er een heel eenvoudig tooltje voor gemaakt waardoor het nu ruimschoots binnen een minuut gebeurd is.

Ik heb een stukje zeskant gepakt van ongeveer 8 mm en daar in de lengte een sleufje in geslepen met de slijptol waar het veertje bijna helemaal in past.   

De eerste versie was een sleufje in een stukje rond maar als je hem later onder spanning gaat zetten om te monteren draait het veertje  makkelijk weg waardoor hij er niet meer makkelijk in past. Het zeskant zorgt ervoor dat het staafje niet draait.

Vervolgens plak je het veertje vast met een stukje schilderstape
​​​​

Als je nu het veertje op de goede plek legt en (het liefst) met twee bandenlepels, die je achter de stoelrails haakt, de band op spanning trekt draai je het veertje er zo in. Uiteraard gaat het het meest eenvoudig als je de nieuw te monteren veer op een makkelijke plek in de stoelband haakt dus niet aan de zijkant ( die veertjes hebben ook een iets andere vorm trouwens).
​​​. 

Meest lastig is nog om met één hand de bandenlepel en in mijn geval een schroevendraaier wat onder spanning te trekken. 

In eerdere gevallen zette ik elke lus van de stoelband vast met een griptang om maar
​​​​ zoveel mogelijk ruimte te creëren, maar dat is in dit geval niet nodig. 

Misschien helpt bovenstaande je als je ook zo'n veertje afgebroken hebt en je je afvraagt hoe je een nieuwe gemonteerd krijgt

Als zeskant had ik een oude stang van een snelgriptang, maar een lange imbus sleutel kan natuurlijk ook.  Die kun je daarna gewoon weer gebruiken.

Hans
Laatst bewerkt 22-11-2024 10:20 door Hansw. Reden: Aanvulling

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Remco Mak
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-01-2025 22:50 #1047662 door Remco Mak
Beantwoord door Remco Mak in topic Klemmen stoelbanden Amazon eenvoudig monteren
Ik heb het met twee lijmtangen gedaan die je om en om vast zet zodat je de band telkens strakker kon trekken en dan de lijmtang weer kon verplaatsen en weer verder net zolang tot dat de laatste klem paste 
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD