- Berichten: 15
Volvo 140 GT dashboard DIY project
- Bram Wassink
- Nieuw lid
Minder
Meer
11-10-2024 10:03 - 11-10-2024 10:57 #1046870
door Bram Wassink
Volvo 140 GT dashboard DIY project is gemaakt door Bram Wassink
Hallo allemaal,
Een hele tijd geleden heb ik ooit eens een onderwerp aangekaart voor het maken van een eigen Volvo 140 GT dashboard. Met dit bericht wil ik laten weten dat het is gelukt en wil je meenemen naar hoe en wat ik gedaan heb om dit voor elkaar te krijgen.
Allereerst, ik was op de Volvo klassieker beurs en zag een Volvo 140 GT dashboard liggen, ik was wel benieuwd en kreeg te horen dat deze voor €800,- van mij kon zijn. Ik als student aan de opleiding Automotive Engineering vond dat net gek zat. Ik zat al langer met het idee van het toevoegen van een toerenteller, alleen vond ik het zonde om deze op mijn dashboard te plaatsen. Nu had de verkoper ook gewone teller bakken liggen, en heb ik er 1 gekocht voor de maatvoering (kostte maar een tientje, dat is meer mijn budget )
Vervolgens heb ik thuis de teller bak opgemeten en in een CAD (online technisch tekenprogramma) gezet om te kijken welke maten klokken ik kon gebruiken om alles te laten passen.
Ik had een aantal eisen:
- Toerenteller
- Snelheidsmeter
- Oliedrukmeter
- Temperatuurmeter
- Tankmeter
- Alle lampjes die er vanouds op zitten, wil ik nu ook hebben
- Ik wil gebruik maken van de bestaande ophangpunten
(Graag had ik ook een olietemperatuurmeter, maar die kon ik niet kwijt helaas.)
Toen was het zoeken naar de juiste tellers. (Geloof me dat er een hoop types zijn) Op EBay heb ik uiteindelijk mijn klokjes gevonden, die bijna overeenkomen met de overbrenging die Volvo ook gebruikt.
(hoeveel RPM je teller aansluiting draait op de versnellingsbak is handig om zo goed als overeen te laten komen!)
Aan de achterkant van een Volvo teller staat W 0.64 dit betekent dat hij 0.64 keer draait per m > of 640 per km. Deze omwenteling kan per fabrikant verschillen je hebt bijvoorbeeld ook 800, 660, 760. als je een mijlenklok hebt (net als ik) dan moet je zoeken naar een overbrenging van 1000, 1020, 1040, 1060. dit is namelijk in mijlen, een snelle rekensom: 1020 / 1.6 = 637.5 wat bijna gelijk is aan de snelheidsmeter van Volvo.
Type klokjes:
- Toerenteller: MGB Big Bumper, Smiths 80mm
- Snelheidsmeter: MGB Big Bumper, Smiths 80mm
- Oliedrukmeter: Jaguar XJ6, 52mm
- Temperatuurmeter: Jaguar XJ6, 52mm
- Tankmeter: Jaguar XJ6, 52mm
Belangrijk:
Ik had in het begin een M41 versnellingsbak met fysieke teller. Nu op dit moment rijd ik met een M47 en een 164 achteras (1:3.79) en heb ik een elektrische teller opnemer van Huke Basart.
Lampjes:Via aliexpress, Led lampjes met figuurtjes en kleuren als vanouds.
Dashboard:Toen alle afmetingen bekend waren van de klokken ben ik gaan tekenen en daar kwam het volgende ontwerp uit:
De gaten links- en rechtsonder zijn voor het dimmen van de dashboard verlichting en rechts voor het resetten van de dagteller.
Rekening houden met de originele bevestiging waar die witte (moeren) het dasboard vast houden.
Wat ik gedaan heb is er een versmalling gemaakt zoals het origineel ook zit.
Omdat het dashboard niet in zijn geheel in de 3D printer kan (max print = 250x250x250 mm) heb ik op school de bovenste laag laser gesneden van 4mm MDF. Zo is de finish erg glad en netjes.
Zwart tulpenhouten fineer: MDF is dan wel mooi glad maar is niet de look die ik zocht 😊via marktplaats een aantal stroken houtfineer gekocht (had ik nog nooit gedaan, zo kon ik mooi oefenen) deze heb ik vervolgens geplakt op het MDF.
Vervolgens was dit het eindresultaat.
Elektrisch:Het elektrische werk achter het dashboard heb ik zo gemaakt dat ik als ik ooit terug wil het ook zo weer kan terug klikken. Ik heb een moderne spanningsregelaar geplaatst, voor de LED-lampjes. Ik heb hier foto’s van maar niet op mijn huidige telefoon.
Wat zou ik anders doen voor een volgende keer? De lampjes testen van tevoren, alle lampjes werken fantastisch maar het blauwe LED-lampje van het grootlicht is te fel waardoor het vervelend is tijdens het rijden in het donker. (Oplossing is een weerstandje ervoor plaatsen, of het vervangen van het lampje voor een gloeilampje, alleen heb ik nog geen mooie oplossing daarvoor gevonden.
Knipperlicht: Ik zou voor 2 lampjes gaan met de knipperlichten, 1 voor links en 1 voor rechts, of een Diode plaatsen tussen de aansluitingen van de knipperlichten. Wat bij mij gebeurde was dat als ik mijn linker knipperlicht aanzette deze door het LED-lampje ook mijn rechter knipperlicht aanzet.
3D print: de techniek van 3D printen gaat tegenwoordig heel erg hard. Het probleem van toen was dat het geprinte dashboard er niet mooi recht uit gekomen is en een beetje krom trok. Als ik het weer opnieuw zou doen dan werd de teller bak geprint en werd er geen gebruik gemaakt van MDF met houtfineer. De print technieken zijn zo goed dat je ook textuur kan printen, waardoor het aardig op het origineel gaat lijken. (Ik print zelf met een BambuLAB P1P en eigenlijk alles wat eruit komt is enorm netjes.)
Elektra: Ik zei eerder dat ik de kabelboom zo heb gelaten waardoor ik een oude teller er met weinig moeite in kan zetten, voor als ik ooit terug wil. Door de oude stekker te gebruiken (ik had geen mannetjes dus heb dit creatief opgelost) had ik in het begin dat sommige stekkers uit elkaar vielen en dat mijn klok of lampje het plots niet meer deed. Ik zou iets meer tijd steken in een stukje kabelboom (0.5m ofzo) waardoor als je de teller bak eruit haalt je ruimte hebt en je de teller makkelijk en eenvoudig kan loskoppelen.
Een hele tijd geleden heb ik ooit eens een onderwerp aangekaart voor het maken van een eigen Volvo 140 GT dashboard. Met dit bericht wil ik laten weten dat het is gelukt en wil je meenemen naar hoe en wat ik gedaan heb om dit voor elkaar te krijgen.
Allereerst, ik was op de Volvo klassieker beurs en zag een Volvo 140 GT dashboard liggen, ik was wel benieuwd en kreeg te horen dat deze voor €800,- van mij kon zijn. Ik als student aan de opleiding Automotive Engineering vond dat net gek zat. Ik zat al langer met het idee van het toevoegen van een toerenteller, alleen vond ik het zonde om deze op mijn dashboard te plaatsen. Nu had de verkoper ook gewone teller bakken liggen, en heb ik er 1 gekocht voor de maatvoering (kostte maar een tientje, dat is meer mijn budget )
Vervolgens heb ik thuis de teller bak opgemeten en in een CAD (online technisch tekenprogramma) gezet om te kijken welke maten klokken ik kon gebruiken om alles te laten passen.
Ik had een aantal eisen:
- Toerenteller
- Snelheidsmeter
- Oliedrukmeter
- Temperatuurmeter
- Tankmeter
- Alle lampjes die er vanouds op zitten, wil ik nu ook hebben
- Ik wil gebruik maken van de bestaande ophangpunten
(Graag had ik ook een olietemperatuurmeter, maar die kon ik niet kwijt helaas.)
Toen was het zoeken naar de juiste tellers. (Geloof me dat er een hoop types zijn) Op EBay heb ik uiteindelijk mijn klokjes gevonden, die bijna overeenkomen met de overbrenging die Volvo ook gebruikt.
(hoeveel RPM je teller aansluiting draait op de versnellingsbak is handig om zo goed als overeen te laten komen!)
Aan de achterkant van een Volvo teller staat W 0.64 dit betekent dat hij 0.64 keer draait per m > of 640 per km. Deze omwenteling kan per fabrikant verschillen je hebt bijvoorbeeld ook 800, 660, 760. als je een mijlenklok hebt (net als ik) dan moet je zoeken naar een overbrenging van 1000, 1020, 1040, 1060. dit is namelijk in mijlen, een snelle rekensom: 1020 / 1.6 = 637.5 wat bijna gelijk is aan de snelheidsmeter van Volvo.
Type klokjes:
- Toerenteller: MGB Big Bumper, Smiths 80mm
- Snelheidsmeter: MGB Big Bumper, Smiths 80mm
- Oliedrukmeter: Jaguar XJ6, 52mm
- Temperatuurmeter: Jaguar XJ6, 52mm
- Tankmeter: Jaguar XJ6, 52mm
Belangrijk:
Ik had in het begin een M41 versnellingsbak met fysieke teller. Nu op dit moment rijd ik met een M47 en een 164 achteras (1:3.79) en heb ik een elektrische teller opnemer van Huke Basart.
Lampjes:Via aliexpress, Led lampjes met figuurtjes en kleuren als vanouds.
Dashboard:Toen alle afmetingen bekend waren van de klokken ben ik gaan tekenen en daar kwam het volgende ontwerp uit:
De gaten links- en rechtsonder zijn voor het dimmen van de dashboard verlichting en rechts voor het resetten van de dagteller.
Rekening houden met de originele bevestiging waar die witte (moeren) het dasboard vast houden.
Wat ik gedaan heb is er een versmalling gemaakt zoals het origineel ook zit.
Omdat het dashboard niet in zijn geheel in de 3D printer kan (max print = 250x250x250 mm) heb ik op school de bovenste laag laser gesneden van 4mm MDF. Zo is de finish erg glad en netjes.
Zwart tulpenhouten fineer: MDF is dan wel mooi glad maar is niet de look die ik zocht 😊via marktplaats een aantal stroken houtfineer gekocht (had ik nog nooit gedaan, zo kon ik mooi oefenen) deze heb ik vervolgens geplakt op het MDF.
Vervolgens was dit het eindresultaat.
Elektrisch:Het elektrische werk achter het dashboard heb ik zo gemaakt dat ik als ik ooit terug wil het ook zo weer kan terug klikken. Ik heb een moderne spanningsregelaar geplaatst, voor de LED-lampjes. Ik heb hier foto’s van maar niet op mijn huidige telefoon.
Wat zou ik anders doen voor een volgende keer? De lampjes testen van tevoren, alle lampjes werken fantastisch maar het blauwe LED-lampje van het grootlicht is te fel waardoor het vervelend is tijdens het rijden in het donker. (Oplossing is een weerstandje ervoor plaatsen, of het vervangen van het lampje voor een gloeilampje, alleen heb ik nog geen mooie oplossing daarvoor gevonden.
Knipperlicht: Ik zou voor 2 lampjes gaan met de knipperlichten, 1 voor links en 1 voor rechts, of een Diode plaatsen tussen de aansluitingen van de knipperlichten. Wat bij mij gebeurde was dat als ik mijn linker knipperlicht aanzette deze door het LED-lampje ook mijn rechter knipperlicht aanzet.
3D print: de techniek van 3D printen gaat tegenwoordig heel erg hard. Het probleem van toen was dat het geprinte dashboard er niet mooi recht uit gekomen is en een beetje krom trok. Als ik het weer opnieuw zou doen dan werd de teller bak geprint en werd er geen gebruik gemaakt van MDF met houtfineer. De print technieken zijn zo goed dat je ook textuur kan printen, waardoor het aardig op het origineel gaat lijken. (Ik print zelf met een BambuLAB P1P en eigenlijk alles wat eruit komt is enorm netjes.)
Elektra: Ik zei eerder dat ik de kabelboom zo heb gelaten waardoor ik een oude teller er met weinig moeite in kan zetten, voor als ik ooit terug wil. Door de oude stekker te gebruiken (ik had geen mannetjes dus heb dit creatief opgelost) had ik in het begin dat sommige stekkers uit elkaar vielen en dat mijn klok of lampje het plots niet meer deed. Ik zou iets meer tijd steken in een stukje kabelboom (0.5m ofzo) waardoor als je de teller bak eruit haalt je ruimte hebt en je de teller makkelijk en eenvoudig kan loskoppelen.
Laatst bewerkt 11-10-2024 10:57 door Bram Wassink.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
11-10-2024 12:34 #1046871
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Volvo 140 GT dashboard DIY project
Hallo Bram,
mooi gemaakt en zeker ook een mooi bericht. Blijkbaar wilde je weer een MPH teller, of was er geen KM/H teller die erbij paste?
Met 3D kunststofdraadprinters heb je bij wat ik normaal zie steeds de stapjes van de opgesmolten kunststofdraad, is dat bij jou niet zo?
De genoemde prijs voor een GT tellerblok is in mijn ogen erg hoog, bij mij had je voor dat geld een (veel zeldzamer) origineel GT stuur voor een 140 bij het tellerblok gehad.
groeten,
Rudi
mooi gemaakt en zeker ook een mooi bericht. Blijkbaar wilde je weer een MPH teller, of was er geen KM/H teller die erbij paste?
Met 3D kunststofdraadprinters heb je bij wat ik normaal zie steeds de stapjes van de opgesmolten kunststofdraad, is dat bij jou niet zo?
De genoemde prijs voor een GT tellerblok is in mijn ogen erg hoog, bij mij had je voor dat geld een (veel zeldzamer) origineel GT stuur voor een 140 bij het tellerblok gehad.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bram Wassink
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 15
11-10-2024 13:33 #1046874
door Bram Wassink
Beantwoord door Bram Wassink in topic Volvo 140 GT dashboard DIY project
Hallo Rudi,
Ik had liever een teller met KMH maar deze zijn een stuk zeldzamer dan de MPH. Gelukkig zitten de snelheden van 50,100 & 150 er wel op. scheelt weer boetes
Ja klopt, ook bij mij wordt er per laagje geprint. Met mijn huidige printer zijn die stapjes zeer verfijnd en zie je het haast niet. (3Bambulab P1P)
De prijs is voor mij inderdaad te gek, Een GT stuur ken ik inderdaad niet. Even via internet gekeken maar dat is ook zo'n 3-spaaks stuur dacht ik?
Ik had liever een teller met KMH maar deze zijn een stuk zeldzamer dan de MPH. Gelukkig zitten de snelheden van 50,100 & 150 er wel op. scheelt weer boetes
Ja klopt, ook bij mij wordt er per laagje geprint. Met mijn huidige printer zijn die stapjes zeer verfijnd en zie je het haast niet. (3Bambulab P1P)
De prijs is voor mij inderdaad te gek, Een GT stuur ken ik inderdaad niet. Even via internet gekeken maar dat is ook zo'n 3-spaaks stuur dacht ik?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
11-10-2024 14:02 #1046876
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Volvo 140 GT dashboard DIY project
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.