- Berichten: 37
Snelheidsmeter Amazon 1970
- Henk Assen
- Junior lid
Minder
Meer
27-04-2022 11:31 #198727
door Henk Assen
Snelheidsmeter Amazon 1970 is gemaakt door Henk Assen
Heb andere tellerklok/dashboard in mijn Amazon gezet. De oude was niet mooi en de temperatuurmeter was stuk.
Na montage blijkt, dat de teller 20 km/uur meer aangeeft dan de werkelijk gereden snelheid. Is een klok uit een Amazon. Welk jaar weet ik niet.
Alles werkt verder naar behoren.
Links boven tekst : W=0.64.
Wie kent dit probleem en nog belangrijker : wat is de oplossing.
Grt Henk lidnummer 15452.
Na montage blijkt, dat de teller 20 km/uur meer aangeeft dan de werkelijk gereden snelheid. Is een klok uit een Amazon. Welk jaar weet ik niet.
Alles werkt verder naar behoren.
Links boven tekst : W=0.64.
Wie kent dit probleem en nog belangrijker : wat is de oplossing.
Grt Henk lidnummer 15452.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Venema
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 84
28-04-2022 08:37 - 28-04-2022 08:38 #198733
door Jan Venema
Beantwoord door Jan Venema in topic Snelheidsmeter Amazon 1970
Goedemorgen Henk,
Het klopt dat de (rol)meter meestal meer aangeeft aan waarde, wel gunstig dat je dan minder snel een bekeuring krijgt, maar wel om rekening mee te houden.
De rol zou na demontage uit de klok bijgesteld kunnen worden, wellicht dat op een technische avond of bij de Technische Commissie er nog een instructie voor is.
Er heeft ook op dit Forum wel eens een bericht over gestaan.
Wel moet je schaalverdeling bij een B18 of B20 t/m 180 km/u hebben, er zijn ook klokken met schaalverdeling t/m 160 km/u voor de auto's met B16. (zeg maar voor bouwjaar 1962).
Met vriendelijke groet&
Jan Venema
lidnr. 3046
Het klopt dat de (rol)meter meestal meer aangeeft aan waarde, wel gunstig dat je dan minder snel een bekeuring krijgt, maar wel om rekening mee te houden.
De rol zou na demontage uit de klok bijgesteld kunnen worden, wellicht dat op een technische avond of bij de Technische Commissie er nog een instructie voor is.
Er heeft ook op dit Forum wel eens een bericht over gestaan.
Wel moet je schaalverdeling bij een B18 of B20 t/m 180 km/u hebben, er zijn ook klokken met schaalverdeling t/m 160 km/u voor de auto's met B16. (zeg maar voor bouwjaar 1962).
Met vriendelijke groet&
Jan Venema
lidnr. 3046
Laatst bewerkt 28-04-2022 08:38 door Jan Venema.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 334
28-04-2022 21:01 #198740
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Snelheidsmeter Amazon 1970
Dag Henk, wellicht heb je hier iets aan;
www.volvokv.nl/forum/overige/30916-afwij...elheidsmeter?start=0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Mulder
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 86
30-04-2022 18:36 - 30-04-2022 18:40 #198762
door Cor Mulder
Beantwoord door Cor Mulder in topic Snelheidsmeter Amazon 1970
Dag Henk,
Even een aanvulling / tip op het draadje van Rik:
Om de veer te spannen moet je het palletje (linksboven van de rol, in het rode cirkeltje) van je af duwen. Geef hem eerst maar een klein zetje (met een kleine schroevendraaier) om te checken wat dat voor een effect heeft. Daarna wel even de zwarte plaat met de schaalverdeling weer monteren.
Handig is het om samen met iemand als bijrijder de snelheidsmeter correct af te stellen, zonder dat je de klok telkens weer moet in- en uit te bouwen om te checken of de juiste snelheid wordt weergegeven.
Je bijrijder heeft de losse klok (met aangesloten kilometerkabel) op schoot en kijkt welke snelheid wordt aangegeven in vergelijking met je gsm of navigatiesysteem. Afhankelijk van het verschil stel je de veer bij m.b.v. het palletje (van je af = meer spanning, naar je toe = minder spanning). De zwarte plaat moet je wel telkens even demonteren om bij het palletje te kunnen komen.
Zelf heb ik bij mijn snelheidsmeters 90 km per uur als ijkpunt genomen en daarop precies afgesteld. Dan zit je bij 80 km en 100 km per uur ook nog goed. Bij lagere snelheden (bijv. 50 km per uur) zal je snelheidsmeter nu iets te weinig aangeven en bij hogere snelheden (bijv.120 km per uur) iets teveel.
Als het gelukt is de boel weer monteren en inbouwen. Succes met de klus.
Groet, Cor
Even een aanvulling / tip op het draadje van Rik:
Om de veer te spannen moet je het palletje (linksboven van de rol, in het rode cirkeltje) van je af duwen. Geef hem eerst maar een klein zetje (met een kleine schroevendraaier) om te checken wat dat voor een effect heeft. Daarna wel even de zwarte plaat met de schaalverdeling weer monteren.
Handig is het om samen met iemand als bijrijder de snelheidsmeter correct af te stellen, zonder dat je de klok telkens weer moet in- en uit te bouwen om te checken of de juiste snelheid wordt weergegeven.
Je bijrijder heeft de losse klok (met aangesloten kilometerkabel) op schoot en kijkt welke snelheid wordt aangegeven in vergelijking met je gsm of navigatiesysteem. Afhankelijk van het verschil stel je de veer bij m.b.v. het palletje (van je af = meer spanning, naar je toe = minder spanning). De zwarte plaat moet je wel telkens even demonteren om bij het palletje te kunnen komen.
Zelf heb ik bij mijn snelheidsmeters 90 km per uur als ijkpunt genomen en daarop precies afgesteld. Dan zit je bij 80 km en 100 km per uur ook nog goed. Bij lagere snelheden (bijv. 50 km per uur) zal je snelheidsmeter nu iets te weinig aangeven en bij hogere snelheden (bijv.120 km per uur) iets teveel.
Als het gelukt is de boel weer monteren en inbouwen. Succes met de klus.
Groet, Cor
Laatst bewerkt 30-04-2022 18:40 door Cor Mulder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.