voorstellen door Anno met 940 Estate

  • Anno Huidekoper (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2024 15:43 - 02-09-2024 15:48 #1046518 door Anno Huidekoper (GAST)
voorstellen door Anno met 940 Estate is gemaakt door Anno Huidekoper (GAST)

Bijlage niet gevonden

 

Bijlage niet gevonden

  (Diep) vorige eeuw bezat ik achter elkaar een 245 GLT, een 745 GLE en een 855 10V. Na wat andere transport middelen te hebben gehad bezit ik sinds kort een 945 LPT uit 1996. 
Mijn 245 GLT stuurde redelijk strak, wellicht door de verzwaarde veren achter. De 745 GLE was een dweilenbak. Na plaatsen van verlaagde veren, Bilsteins en een IPD stabilisator stuurde deze Volvo zeldzaam strak. De vullingen klapperden uit je gebit en het was niet moeilijk dwars door een bocht te gaan. De 855 stuurde gewoon zompig. 

Mijn huidige 940 estate is voorzien van nieuwe standaard veren en schokbrekers. Rijdt comfortabel en deint niet na. Edoch, zelfs bij stilstand gaat deze overhellen bij een beetje zijwind. Indien je met gewone snelheid een bocht neemt dan laat het zich raden hoe sterk het zaakje overhelt. Op mijn doe lijstje staat om hier wat aan te gaan doen. 
 
Laatst bewerkt 02-09-2024 15:48 door Anno Huidekoper (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2024 10:40 #1046520 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic voorstellen door Anno met 940 Estate
Hallo Anno, welkom hier!
Als klassieke Volvo liefhebber kan ik toch wel zegen dat de 940 de beste Volvo met achterwiel aandrijving is die ze gemaakt hebben. Ik rijdt elke dag met mijn 940 station Sports Edition uit 1997. Deze versie heeft een iets verlaagde voorkant en dat helpt de bochten enorm. Verder moet je de juiste dempers achter hebben, dan is dat gewiebel weg hoor. Prijzig, maar de moeite waard. Veel eigenaars veranderen naar een opstelling met gewone dempers en dan krijg je wat jij beschrijft. Ik heb trouwens wel met een MBC de turbo "wat" opgehoogd, van 0.35 naar 0.8 Bar, dan kun je een hoop moderne auto's nog verrassen.
 

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anno Huidekoper (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2024 10:59 #1046521 door Anno Huidekoper (GAST)
Beantwoord door Anno Huidekoper (GAST) in topic voorstellen door Anno met 940 Estate
Dag Tom,
Dank voor reactie. Ik ben nog in onderzoeksfase hoe e.e.a. te verbeteren. Het overhellen in bochten stoort mij. De huidige stabilisatiestang voor bedraagt 22mm en achter 16mm. Er is een stabilisatiestang achter leverbaar met een dikte van 23mm. Ik lees daar tegenstrijdige verhalen over. 

Hoe dik zijn de stabi's op jouw 945? Welke dempers heb jij achter?

Groet,
Anno

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2024 12:09 #1046522 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic voorstellen door Anno met 940 Estate
Ik zal de stabilisator stangen van de week eens meten, maar meer dikte achter geeft gauw uitbreek gedrag. Ik heb de originele load-adjusters, die eronder horen. Zoals gezegd, ze zijn prijzig, maar dik de moeite waard.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-09-2024 14:40 #1046523 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic voorstellen door Anno met 940 Estate
Omdat alle Volvo's met starre achteras en achterwiel aandrijving een geweldig bochten gedrag bezitten komt ook door de vierwiel besturing. De achteras zoekt altijd de buitenkant van de bocht op. Met mijn Volvo amazon Combi is het een genot om bochten aan te snijden, altijd een beetje onderstuur, en een beetje kracht houden op het stuur rijdt de Amazon als vanzelf door een bocht. Gr. Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn van der Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
03-09-2024 19:50 #1046526 door Stijn van der Linde
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic voorstellen door Anno met 940 Estate
Welkom Anno en een mooie wagen! Fijn dat je dat je de weg terug naar Volvo hebt weten te vinden ;-). Grapje natuurlijk! Ik zie dat je gastlid bent. Dat is natuurlijk prima, maar je kunt overwegen om echt lid te worden. Er zijn genoeg voordelen. Ik noem er een paar:uitgebreide onderdelenshop, met ook onderdelen voor de 900-serie. Je kan er eens rondkijken , maar om te bestellen moet je lid zijn;
  • je wordt lid van (een van de) grootste en leukste autoklassieke vereniging van Nederland (merk-gebonden);
  • je kunt meedoen met activiteiten (kijk eens in de agenda );
  • je ontvangt het VKM ( magazine ); en
  • je kunt de Technische Commissie raadplegen. Ook bijvoorbeeld voor een voordelige taxatie, alhoewel ik niet weet of dat al nodig is voor een 900-serie.
Denk er eens overna zou ik zeggen.

Nogmaal welkom en houd ons op de hoogte. Dat is altijd leuk!

Dan even iets anders:

Omdat alle Volvo's met starre achteras en achterwiel aandrijving een geweldig bochten gedrag bezitten komt ook door de vierwiel besturing. De achteras zoekt altijd de buitenkant van de bocht op. Met mijn Volvo amazon Combi is het een genot om bochten aan te snijden, altijd een beetje onderstuur, en een beetje kracht houden op het stuur rijdt de Amazon als vanzelf door een bocht. Gr. Albert
Albert, we hebben het hier over een 940. Alleen al het feit dat hij een stabilisatorstang heeft, maakt dat de auto van Anno nogal anders dan een Amazon. Graag bij het onderwerp blijven!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anno Huidekoper (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2024 20:11 #1046527 door Anno Huidekoper (GAST)
Beantwoord door Anno Huidekoper (GAST) in topic voorstellen door Anno met 940 Estate
Dag Stijn,

Toen ik rondreed in een 745 was ik lid van de V700 club. Ik was zelfs een redelijk actief lid. Kopij aanleveren voor het Factor 700 clubblad en meedoen aan slipcursus en dagje circuit Lelystad. Dat leverde nog een beker op. Ik heb begrepen dat de V700 Vereniging opgaat in deze vereniging. Als het goed is komen er dan hier meer leden met een 700 of 900 Volvo waardoor het lidmaatschap voor mij interessanter wordt. Of de transitie wordt een grote 'shake-out'? 

 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn van der Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
03-09-2024 20:36 #1046528 door Stijn van der Linde
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic voorstellen door Anno met 940 Estate
Ik weet helaas niet hoe het staat met de gesprekken tussen VKV en de V700-vereniging. Ook als de vereniging in de VKV opgaat, weet ik niet of alle leden dit forum gaan vinden. We gaan het zien!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD