- Berichten: 77
Even voorstellen
- Marco Wuyts
- Senior lid
Minder
Meer
24-02-2024 17:45 - 24-02-2024 17:46 #1044159
door Marco Wuyts
Even voorstellen is gemaakt door Marco Wuyts
De Amazon is altijd in mijn achterhoofd blijven hangen en regelmatig keek ik wel eens of er eentje te koop stond. Het bleef bij kijken en dromen omdat er altijd wel dringendere dingen waren in het leven van een vader met 2 kids en een drukke job.
Bijna 40 jaar geleden ging ik met mijn broer wel eens mee naar een Custom-meeting. Daar heb ik voor het eerste de Amazon gezien. Hij was wat verbouwd (de wagen; niet mijn broer) en je zag duidelijk dat er wat Amerikaanse invloeden in het design zaten. Hij was echter niet zo groot en overdadig als een Cadillac. Ik vond het in ieder geval een hele mooie en toegankelijke wagen.
Mijn broer had later ook zelf een camionette om aan te sleutelen. Er werd aan geslepen en gelast ; brede velgen ; ophogen ; nieuw laagje verf ; … . Het was toen om één of andere reden heel vanzelfsprekend dat de oldtimer-hobby ook wilde zeggen dat je ineens garagist moest worden.
Dat zijn “Van” nooit echt is afgeraakt en een rijdend project bleef was niet zo bemoedigend en hielp niet om er zelf ooit mee te starten.
Vanaf 2021 ben ik af en toe terug naar oldtimer meetings geweest en in 2022 heb ik de beurs in Rosmalen ontdekt. Op de parking heb ik nog noooooit zoveel Amazon’s bij elkaar gezien; dat heeft wel een grote indruk nagelaten.
Eerlijk gezegd was het in het begin schrikken om op oldtimer-meetings zoveel wagens uit mijn jeugd tegen te komen. Ik wil daarmee zeker niemand beledigen maar het beeld dat ik had van een oldtimer was op dat moment natuurlijk bijna 40 jaar oud : Kevers, DS’en , Cadillac’s en de Traction Avant.
Jep, mijn neefje van 17 beaamt dat wagens uit mijn jeugd zoals de Golf GTI en de Astra GSI classics zijn geworden !! Confronterend ; want dan ben je zelf eigenlijk een oldtimer geworden.
Ondertussen ben ik er natuurlijk wel aan gewend. Zo kan ik bijvoorbeeld de eenvoud van een dashboard van een 140 Serie wel appreciëren. Het eindeloos kunnen vormgeven van kunststof moet voor de ontwerpers nogal een impact hebben gehad.
Een gele 850 T-5R met die 5 spaak was voor mij vroeger een droomwagen en loopt ook richting 30 jaar ; DTM deed er nog een heerlijk schepje bovenop. Deze wagen is eigenlijk een zegen voor mijn gemoedsrust. Aan zulke wagens durf je als gewone liefhebber zonder de juiste kennis immers niet meer zelf te sleutelen. Daarmee ben ik dus verlost van het idee dat je bij de aanschaf van een oldtimer ook ineens garagist moet worden.
Eens de 50 gepasseerd word je je toch ineens bewust dat deze mijlpaal voor veel mensen het startschot is om dingen niet meer uit te stellen. Omdat de mens nu eenmaal een kuddedier is, hebben we neiging om te volgen.
Op mijn 21 heb ik een motor gehad. Heel leuk ; ik was lid van een vereniging; heb op het circuit gereden ; heb meer knee-sliders versleten dan banden ; ik ben naar meetings geweest ; eindeloze ritten gedaan ;… . Kortom ik heb de hobby wel “beleefd”.
Een gepensioneerde medemens uit mijn omgeving zegt te pas en de onpas : “had ik vroeger maar een motor gehad”. Wel, ik heb het wel gedaan; het was leuk ; ik heb een pak leuke herinneringen ; maar ik hoef het niet meer terug.
Om te verhinderen dat ik op mijn 80 jaar een gelijkaardige uitspraak doe “had ik vroeger maar een Amazon gehad” ben ik tijdens deze zomer op zoek gegaan.
Uiteindelijk heb ik alles wat ik wilde teruggevonden in een 2-deurs die helemaal op het einde van 1968 in Gent is geassembleerd. Daardoor is het een modeljaar 1969 (S-versie). De kleur “99”-hemelsblauw is blijkbaar slechts de laatste 2 jaar in de catalogus gekomen.
Origineel is het een 122S maar de dubbele carburator op de B20 is ingewisseld voor een enkele. Op zich lijkt me dat niet zo erg en misschien wel makkelijker om af te stellen. Ik ga ervan uit dat de motor wel eens is vervangen zoals bij zovelen ; het is in ieder geval een B20 dus daar zijn we blij mee.
Mechanisch is de wagen nagelopen en werden onder andere de remmen grotendeels vernieuwd. Verduurde rubbers rondom werden vervangen ; nieuwe bussen ; een set nieuwe koplampen werd gemonteerd en er werden ook achteraan veiligheidsgordels bijgeplaatst.
Het interieur werd aangepakt door de zetels terug op te bouwen en te voorzien van een nieuwe bekleding. De kopsteunen zaten er al op. Omdat we toch bezig waren werden ook de deurpanelen ; het dashboarddekje ; en de tapijten vervangen. Een blauw interieur had in mijn zoektocht de voorkeur maar achteraf gezien gaat het zwarte interieur mooi samen met het zwarte dashboard. Zo was deze wagen ook uit de fabriek gerold dus heb ik niet getwijfeld om dit terug in de originele staat te brengen. Omdat het toch iets origineler oogt werden er ook nieuwe spatlappen gehangen. Inmiddels heb ik ook de banden vervangen voor verse exemplaren; de oude waren meer dan 10 jaar oud en vervormd.
Speciaal voor de Amazon hebben we een carport/garage bijgezet zodat hij droog staat.
De plannen zijn nu om in de zomer toertjes te maken en overal in het land en net over de grens de horeca te gaan sponsoren. We wonen in het noorden van België bij Turnhout dus zitten we ook dikwijls over de grens. (de Ikea in Breda is voor ons dichter dan Antwerpen haha) Ik ben daarom lid geworden en ga de activiteiten net over grens ook in het oog houden !
Bijna 40 jaar geleden ging ik met mijn broer wel eens mee naar een Custom-meeting. Daar heb ik voor het eerste de Amazon gezien. Hij was wat verbouwd (de wagen; niet mijn broer) en je zag duidelijk dat er wat Amerikaanse invloeden in het design zaten. Hij was echter niet zo groot en overdadig als een Cadillac. Ik vond het in ieder geval een hele mooie en toegankelijke wagen.
Mijn broer had later ook zelf een camionette om aan te sleutelen. Er werd aan geslepen en gelast ; brede velgen ; ophogen ; nieuw laagje verf ; … . Het was toen om één of andere reden heel vanzelfsprekend dat de oldtimer-hobby ook wilde zeggen dat je ineens garagist moest worden.
Dat zijn “Van” nooit echt is afgeraakt en een rijdend project bleef was niet zo bemoedigend en hielp niet om er zelf ooit mee te starten.
Vanaf 2021 ben ik af en toe terug naar oldtimer meetings geweest en in 2022 heb ik de beurs in Rosmalen ontdekt. Op de parking heb ik nog noooooit zoveel Amazon’s bij elkaar gezien; dat heeft wel een grote indruk nagelaten.
Eerlijk gezegd was het in het begin schrikken om op oldtimer-meetings zoveel wagens uit mijn jeugd tegen te komen. Ik wil daarmee zeker niemand beledigen maar het beeld dat ik had van een oldtimer was op dat moment natuurlijk bijna 40 jaar oud : Kevers, DS’en , Cadillac’s en de Traction Avant.
Jep, mijn neefje van 17 beaamt dat wagens uit mijn jeugd zoals de Golf GTI en de Astra GSI classics zijn geworden !! Confronterend ; want dan ben je zelf eigenlijk een oldtimer geworden.
Ondertussen ben ik er natuurlijk wel aan gewend. Zo kan ik bijvoorbeeld de eenvoud van een dashboard van een 140 Serie wel appreciëren. Het eindeloos kunnen vormgeven van kunststof moet voor de ontwerpers nogal een impact hebben gehad.
Een gele 850 T-5R met die 5 spaak was voor mij vroeger een droomwagen en loopt ook richting 30 jaar ; DTM deed er nog een heerlijk schepje bovenop. Deze wagen is eigenlijk een zegen voor mijn gemoedsrust. Aan zulke wagens durf je als gewone liefhebber zonder de juiste kennis immers niet meer zelf te sleutelen. Daarmee ben ik dus verlost van het idee dat je bij de aanschaf van een oldtimer ook ineens garagist moet worden.
Eens de 50 gepasseerd word je je toch ineens bewust dat deze mijlpaal voor veel mensen het startschot is om dingen niet meer uit te stellen. Omdat de mens nu eenmaal een kuddedier is, hebben we neiging om te volgen.
Op mijn 21 heb ik een motor gehad. Heel leuk ; ik was lid van een vereniging; heb op het circuit gereden ; heb meer knee-sliders versleten dan banden ; ik ben naar meetings geweest ; eindeloze ritten gedaan ;… . Kortom ik heb de hobby wel “beleefd”.
Een gepensioneerde medemens uit mijn omgeving zegt te pas en de onpas : “had ik vroeger maar een motor gehad”. Wel, ik heb het wel gedaan; het was leuk ; ik heb een pak leuke herinneringen ; maar ik hoef het niet meer terug.
Om te verhinderen dat ik op mijn 80 jaar een gelijkaardige uitspraak doe “had ik vroeger maar een Amazon gehad” ben ik tijdens deze zomer op zoek gegaan.
Uiteindelijk heb ik alles wat ik wilde teruggevonden in een 2-deurs die helemaal op het einde van 1968 in Gent is geassembleerd. Daardoor is het een modeljaar 1969 (S-versie). De kleur “99”-hemelsblauw is blijkbaar slechts de laatste 2 jaar in de catalogus gekomen.
Origineel is het een 122S maar de dubbele carburator op de B20 is ingewisseld voor een enkele. Op zich lijkt me dat niet zo erg en misschien wel makkelijker om af te stellen. Ik ga ervan uit dat de motor wel eens is vervangen zoals bij zovelen ; het is in ieder geval een B20 dus daar zijn we blij mee.
Mechanisch is de wagen nagelopen en werden onder andere de remmen grotendeels vernieuwd. Verduurde rubbers rondom werden vervangen ; nieuwe bussen ; een set nieuwe koplampen werd gemonteerd en er werden ook achteraan veiligheidsgordels bijgeplaatst.
Het interieur werd aangepakt door de zetels terug op te bouwen en te voorzien van een nieuwe bekleding. De kopsteunen zaten er al op. Omdat we toch bezig waren werden ook de deurpanelen ; het dashboarddekje ; en de tapijten vervangen. Een blauw interieur had in mijn zoektocht de voorkeur maar achteraf gezien gaat het zwarte interieur mooi samen met het zwarte dashboard. Zo was deze wagen ook uit de fabriek gerold dus heb ik niet getwijfeld om dit terug in de originele staat te brengen. Omdat het toch iets origineler oogt werden er ook nieuwe spatlappen gehangen. Inmiddels heb ik ook de banden vervangen voor verse exemplaren; de oude waren meer dan 10 jaar oud en vervormd.
Speciaal voor de Amazon hebben we een carport/garage bijgezet zodat hij droog staat.
De plannen zijn nu om in de zomer toertjes te maken en overal in het land en net over de grens de horeca te gaan sponsoren. We wonen in het noorden van België bij Turnhout dus zitten we ook dikwijls over de grens. (de Ikea in Breda is voor ons dichter dan Antwerpen haha) Ik ben daarom lid geworden en ga de activiteiten net over grens ook in het oog houden !
Laatst bewerkt 24-02-2024 17:46 door Marco Wuyts.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 251
24-02-2024 20:33 #1044162
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Even voorstellen
Hoi Marco, welkom op het forum. De Amazon van het modeljaar 1969 die je gekozen hebt vindt ikzelf de veiligste amazon die er gebouwd is. Je hebt er een mooi verhaal van gemaakt hoe je tot de aankoop van de Amazon overging. We zijn gek op foto's als je nog een paar wilt plaatsen van interieur en motorruimte. Gr. Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-02-2024 20:41 #1044163
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Even voorstellen
Mooie auto Marco, veel plezier ermee en welkom bij de club!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 547
25-02-2024 11:40 #1044173
door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Even voorstellen
Welkom Marco! Mooi verhaal, bedankt daarvoor; mooie auto ook! Net als Albert vind ik dit een heel fraaie en veilige uitvoering: gescheiden remsysteem, bekrachtiging, alternater, enz. Proficiat!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 335
25-02-2024 11:45 - 25-02-2024 11:47 #1044174
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Even voorstellen
Echt één van de mooiste kleuren vind ik. Ik twijfel wel even of de strip op de motorkap en de strips op de dakgoten standaard nog op dit bouwjaar horen.
Laatst bewerkt 25-02-2024 11:47 door Rik Tuin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1900
25-02-2024 20:24 #1044181
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Even voorstellen
De neusstrip en de sierstrips op de dakgoot horen er niet op!
groet, Niek de Boer.
groet, Niek de Boer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25-02-2024 20:48 #1044182
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Even voorstellen
Het zal best, maar ik vindt ze leuk!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
27-02-2024 17:05 #1044196
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Even voorstellen
Mooi verhaal en Amazon Marco, veel (rij) plezier ermee!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.