Mijn Volvo-leven.
- Kees Roskam
- Junior lid
- Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Mijn Volvo-leven begon in 1978. Ik rijdt dus nu al 45 jaar Volvo. (Wat gaat de tijd en het leven toch snel, pfff). Mijn huidige 240 is pas mijn derde Volvo en hopelijk ook mijn laatste, zolang het nog mag van de milieufreaken. Zoals gezegd begon ik in 1978 met Volvo rijden met een toen 10 jaar oude (of jonge) groene 142 automaat op LPG. Ik heb deze maar vier jaar gehad omdat de automaat de geest ging geven en de B18 motor ook wel flink moe was geworden. Geen ideale combinatie meer om een caravan mee te trekken. Technisch in orde maken zou te veel geld kosten wat ik simpelweg niet had en het onderhoud van mijn gezin voor ging. Ik kon de 142 aan een andere liefhebber voor een leuk bedrag kwijt en hoefde maar heel weinig bij te leggen voor zijn opvolger, een 8-jarige donkerblauwe 144 uit 1974. Met de dikke bumpers. Deze prachtige auto hebben we 12 jaar gehad. Dit keer was de techniek geen probleem, maar het plaatwerk. Deze 144 is uit de tijd dat Volvo het slechte gerecyclede staal gebruikte en zelfs een Volvo al in de folder begon te roesten. Het werd op den duur dweilen met de kraan open, ook omdat plaatwerken en roest wegwerken niet echt aan mij besteed is. Achteraf gezien had ik misschien een hoop kunnen voorkomen als ik hem meteen een goede ML-beurt had laten geven. Maar ja, met weinig geld en een gezin moet je keuzes maken. Aangezien ik technisch wél alles zelf kon doen bleven die kosten in ieder geval laag.
Maar de 144 mocht toch 20 jaar worden bij ons en werd toen opgevolgd door onze huidige 240 uit 1983. Hij was toen 11 jaar, ingeruild bij een Volvodealer en in een hele goede staat. Ik wilde deze nu toch zo lang mogelijk bij ons zien te houden. En dat is dus inmiddels al bijna 30 jaar. Toen hij 25 jaar werd en (even) belastingvrij, heb ik er LPG in laten bouwen. Toen dat allemaal goed ging heb ik eigenlijk nooit meer op benzine gereden. Ook toen er weer MRB betaald moest worden heb ik de LPG laten zitten, al legde ik er daar zelfs per maand geld op toe. Maar de motor draaide er vooral koud gewoon beter op en is beter voor de korte ritjes. Dit jaar is hij 40 geworden en weer belastingvrij dus. Maar 40 jaar in weer en wind staan en rijden eist toch zijn tol en voor zijn 40e verjaardag heeft hij begin dit jaar als kado een professionele grondige opknapbeurt gekregen. Hij ziet er weer als nieuw en herboren uit. Op naar de volgende 40 jaar, al zal ik dat dan zelf niet meer meemaken, maar waarschijnlijk wel onze kleinzoon die hem alvast "gereserveerd" heeft. Leuk hè.
Gek genoeg heb ik nog steeds heimwee naar de eerste 142 al hebben we hem maar 4 jaar gehad. Helaas bestaat hij niet meer.
Zoals jullie merken spreek ik van "hem" als ik het over mijn Volvo's heb want ik zie aan de 140 en 240 niets vrouwelijks met hun vierkante vorm en met het Volvo-logo wat het "ijzerteken" is en ook lijkt op het mannensymbool. Het zou eerder een belediging van de vrouw zijn, hahaha.
Nou, dit was "in het kort" mijn Volvo-verhaal. Voor de geïnteresseerden is een uitgebreidere versie van mijn Volvo-leven te zien op mijn homepage: Mijn Volvo-leven vanaf 1978
Hartelijke Volvo-groet, Kees.
Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
- Berichten: 94
Met mooie Volvo’s en herinneringen.
Jouw 240 lijkt veel op de mijne ( of andersom):
ook bj 1983, zelfde kleur, zelfde velgen.
Ook origineel Nederlands geleverd in april 1983, dus onlangs belastingvrij geworden.
Waarschijnlijk dezelfde de B23 aan boord, alleen rijdt de mijne (nog) niet op lpg.
Veel plezier nog met jouw 240!
groet,
Kogelman
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dank je Pascal, jouw 240 ziet er ook prachtig en als nieuw uit! Jij hebt een echte GL, de mijne is een DL met een hoge neus die ik er zelf op gezet heb. Bij mij zit er daarom een B19-A motor in. En de kleur is bij iets lichter met kleurnummer 139.Ook jij nog veel (belastingvrij) plezier met je Volvo's.
Groetjes, Kees.
Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Haar lievelingskleur is blauw, dus oké! Maar zij zag de mail het eerst, met de tekst "gefeliciteerd, je hebt gewonnen"!
Oh, en ook een heel leuk blog van jou! Mijn eerste Volvo was een 142 uit 1972, gekocht in 1979 of 1980..
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
- Berichten: 94
Dank je Pascal, jouw 240 ziet er ook prachtig en als nieuw uit! Jij hebt een echte GL, de mijne is een DL met een hoge neus die ik er zelf op gezet heb. Bij mij zit er daarom een B19-A motor in. En de kleur is bij iets lichter met kleurnummer 139.Ook jij nog veel (belastingvrij) plezier met je Volvo's.
Groetjes, Kees.
Inderdaad mijn lakkleur is: 200-2 .
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.