- Berichten: 307
verschil in toeren met en zonder Overdrive
- Peter de Bruijn
- Elite lid
Minder
Meer
31-07-2023 20:09 - 31-07-2023 20:10 #204016
door Peter de Bruijn
verschil in toeren met en zonder Overdrive is gemaakt door Peter de Bruijn
Voor de geinteresseerden !
Net terug van een 2600 km lange mooie trip door Europa met de Amazon 122 S met dubbele Stromberg Carbs.
Voor diegene die het gewoon willen weten of van plan zijn om een overdrive in te bouwen.
Gemeten bij een snelheid van 100 echte km p.uur. middels de Top Tom, de amazon week ongeveer 10 % af, 110 op de teller.
Zonder overdrive draaide de motor 4000 toeren, met overdrive SLECHTS 3050 toeren, wat een enorm verschil !
En het geluid was ook een heel stuk minder,dat hij zoveel minder toeren maakte verbaasde mij positief.
Het verbruik, met veel snelweg km. was ruim 1 op 13, binnendoor met een paar mooie passen 1 op 10 ook niet slecht.
vriendelijk groet
Peter de Bruijn
Net terug van een 2600 km lange mooie trip door Europa met de Amazon 122 S met dubbele Stromberg Carbs.
Voor diegene die het gewoon willen weten of van plan zijn om een overdrive in te bouwen.
Gemeten bij een snelheid van 100 echte km p.uur. middels de Top Tom, de amazon week ongeveer 10 % af, 110 op de teller.
Zonder overdrive draaide de motor 4000 toeren, met overdrive SLECHTS 3050 toeren, wat een enorm verschil !
En het geluid was ook een heel stuk minder,dat hij zoveel minder toeren maakte verbaasde mij positief.
Het verbruik, met veel snelweg km. was ruim 1 op 13, binnendoor met een paar mooie passen 1 op 10 ook niet slecht.
vriendelijk groet
Peter de Bruijn
Laatst bewerkt 31-07-2023 20:10 door Peter de Bruijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-08-2023 11:34 #204029
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic verschil in toeren met en zonder Overdrive
Dat is mooi, vermoed dat het een D-type is omdat deze meer reductie geeft. Ik deel je ervaring en gebruiken kun je hem al vanaf 70-80 km/u en scheelt enorm in geluid en toeren.
Jammer dat de onderdelen zo schaars worden met name voor de D-type, de annulus en de planeten tandwielen, maar ik ben er weer een aan het reviseren uit goede onderdelen van diverse D-types.
Ook de M41 voor de D-type zoek ik...
Heb je nog ergens een D-type liggen, LAAT HET ME WETEN, dan kan ik weer iemand gelukkig maken
Jammer dat de onderdelen zo schaars worden met name voor de D-type, de annulus en de planeten tandwielen, maar ik ben er weer een aan het reviseren uit goede onderdelen van diverse D-types.
Ook de M41 voor de D-type zoek ik...
Heb je nog ergens een D-type liggen, LAAT HET ME WETEN, dan kan ik weer iemand gelukkig maken
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Menno Ras
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 3
03-08-2023 15:51 #204063
door Menno Ras
Beantwoord door Menno Ras in topic verschil in toeren met en zonder Overdrive
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Vansteenkiste
- Premium lid
- 1800S van 24/03/1967
Minder
Meer
- Berichten: 103
21-08-2023 13:02 #204320
door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic verschil in toeren met en zonder Overdrive
In bijlage een documentje van LdN over de ratio's van hun overdrive bij kmu en mpg snelheden.
Dit betreft géén M41 versnellingsbak overigens.
Groet, Wouter
Dit betreft géén M41 versnellingsbak overigens.
Groet, Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 285
21-08-2023 14:20 - 21-08-2023 14:25 #204323
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic verschil in toeren met en zonder Overdrive
Een overdrive heeft alleen maar voordelen: minder toeren = minder slijtage= minder verbruik = minder lawaai = minder vermoeiend tijdens het rijden.
Zo te horen worden de slijtage-onderdelen voor een overdrive best zeldzaam. Is reproductie een optie? of het inbouwen van een modernere 5 bak (met misschien veel aanpassingen)? of langere overbrenging op de wielen?
Het laatste heb ik bij mijn Saab laten doen, langere primaire overbrenging heette dat, nu veel rustiger op de autobaan en 2 liter minder verbruik op 100 km.
Ik ben niet zo technisch, maar misschien bestaan er ook soortgelijke mogelijkheden bij oude Volvo's?
9 jaar geleden heb ik een tweedehands overdrive laten inbouwen bij mijn toenmalige Amazon. Deze gaf toen nogal snel de geest, vond ik, mogelijk heb ik toen gewoon pech gehad.
Met werkende overdrive had ik bij de Amazon wel de neiging om regelmatig 130 te rijden, na een paar noodstops die bijna slecht afliepen ben ik op een PV zonder overdrive overgeschakeld, en houd mij aan max 100-110 km/u
Zo te horen worden de slijtage-onderdelen voor een overdrive best zeldzaam. Is reproductie een optie? of het inbouwen van een modernere 5 bak (met misschien veel aanpassingen)? of langere overbrenging op de wielen?
Het laatste heb ik bij mijn Saab laten doen, langere primaire overbrenging heette dat, nu veel rustiger op de autobaan en 2 liter minder verbruik op 100 km.
Ik ben niet zo technisch, maar misschien bestaan er ook soortgelijke mogelijkheden bij oude Volvo's?
9 jaar geleden heb ik een tweedehands overdrive laten inbouwen bij mijn toenmalige Amazon. Deze gaf toen nogal snel de geest, vond ik, mogelijk heb ik toen gewoon pech gehad.
Met werkende overdrive had ik bij de Amazon wel de neiging om regelmatig 130 te rijden, na een paar noodstops die bijna slecht afliepen ben ik op een PV zonder overdrive overgeschakeld, en houd mij aan max 100-110 km/u
Laatst bewerkt 21-08-2023 14:25 door P. Hanot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.