- Berichten: 1950
Volvo 164 herstel poging (Rutger)
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
25-02-2022 06:17 #197980
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo 164 herstel poging (Rutger)
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rutger Hage
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 59
20-12-2022 22:18 - 01-01-2023 21:10 #201360
door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Volvo 164 herstel poging (Rutger)
Beste mensen,
Het is zover, verleden week heb ik een tweede B30 blokje erbij gehaald met een automaatbak erbij (die overigens te koop is).
Het plan is als volgt, het tweede blokje gaan we uitelkaar trekken en wat nodig is vervangen.
Naar waarschijnlijkheid komen er overmaats zuigers in en worden de cilinders uitgeboord of gehoond hoe je het wil noemen.
De reden van een tweede blok is omdat de volvo dan nog verplaatsbaar blijft, de reden voor nieuw blok is ook omdat het oude blokje duidelijk geen puf meer heeft. Helaas is de carterdruk zo hoog dat de olie via de ventilatie zo direct het luchtfilter in blaast. De andere helft van de olie gaat rechtstreeks door de uitlaat en verspreid zich over de auto die achter mij rijdt.
Tevens heb ik afgelopen voorjaar de carburateurs op de naald en sproeierbus nieuw gemaakt. Nu heb ik deze sinds kort wel in bezit maar niet de tooling om ze in de carburateurs te plaatsen op de juiste hoogte.
Heeft iemand kennis van het vervangen van zo'n sproeierbuis en bereid om mij daarbij te helpen?
Foto's van blok volgen zaterdag!
Het is zover, verleden week heb ik een tweede B30 blokje erbij gehaald met een automaatbak erbij (die overigens te koop is).
Het plan is als volgt, het tweede blokje gaan we uitelkaar trekken en wat nodig is vervangen.
Naar waarschijnlijkheid komen er overmaats zuigers in en worden de cilinders uitgeboord of gehoond hoe je het wil noemen.
De reden van een tweede blok is omdat de volvo dan nog verplaatsbaar blijft, de reden voor nieuw blok is ook omdat het oude blokje duidelijk geen puf meer heeft. Helaas is de carterdruk zo hoog dat de olie via de ventilatie zo direct het luchtfilter in blaast. De andere helft van de olie gaat rechtstreeks door de uitlaat en verspreid zich over de auto die achter mij rijdt.
Tevens heb ik afgelopen voorjaar de carburateurs op de naald en sproeierbus nieuw gemaakt. Nu heb ik deze sinds kort wel in bezit maar niet de tooling om ze in de carburateurs te plaatsen op de juiste hoogte.
Heeft iemand kennis van het vervangen van zo'n sproeierbuis en bereid om mij daarbij te helpen?
Foto's van blok volgen zaterdag!
Laatst bewerkt 01-01-2023 21:10 door Rutger Hage.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rutger Hage
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 59
08-01-2024 20:28 #1043676
door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Volvo 164 herstel poging (Rutger)
Al een ruim 6 maanden geleden heb ik een oud blok aangeschaft en deze gereviseerd als beste wat ik kon, tezamen met wat hulp.
Cilinderwanden zijn gehoond en passend voor nieuwe overmaat zuiger (0.030), daarbij is er gekozen om de krukas te behouden omdat daar niet mis mee was. Wel is er een lijnboring uitgevoerd zodat de krukas weer goed past. Blok en alle materialen via kameraad die bij een groot vrachtwagen bedrijf werkt die bekend staat om super ..... V8 alles in de wastrommel mogen leggen zodat alles vet vrij en schoon weer inelkaar kon worden gezet.
Kop is gereviseerd en verzien van 3 nieuwe klepzetels en kleppen, overige waren nog goed!
Hieronder de foto's gemaakt ten tijden van!
Cilinderwanden zijn gehoond en passend voor nieuwe overmaat zuiger (0.030), daarbij is er gekozen om de krukas te behouden omdat daar niet mis mee was. Wel is er een lijnboring uitgevoerd zodat de krukas weer goed past. Blok en alle materialen via kameraad die bij een groot vrachtwagen bedrijf werkt die bekend staat om super ..... V8 alles in de wastrommel mogen leggen zodat alles vet vrij en schoon weer inelkaar kon worden gezet.
Kop is gereviseerd en verzien van 3 nieuwe klepzetels en kleppen, overige waren nog goed!
Hieronder de foto's gemaakt ten tijden van!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rutger Hage
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 59
08-01-2024 20:33 - 13-01-2024 09:42 #1043677
door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Volvo 164 herstel poging (Rutger)
Laatst bewerkt 13-01-2024 09:42 door Rutger Hage.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rutger Hage
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 59
08-01-2024 20:35 - 13-01-2024 09:44 #1043678
door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Volvo 164 herstel poging (Rutger)
De laatste foto met het resultaat. Blok is afgesteld, sproeiers en naalden van de strombergs zijn vervangen. Daarbij is er een originele stuurpomp bekrachtigd in gekomen ()bij het blok gekocht voor paar tientjes) Slangen van de stuurpomp opnieuw laten krimpen met nieuwe slang uiteraard. (veel veel veel goedkoper dan een slang kopen op de diverse volvo onderdelen websites).
De versnellingsbak die in de hoek van de schuur lag was ook toe aan een klein beurtje. Het bleek dat al tijdens het stilliggen er een plasje had verzameld. Oftewel nieuwe seals voor en achter en de bak kan ook weer een tijdje mee.
De versnellingsbak die in de hoek van de schuur lag was ook toe aan een klein beurtje. Het bleek dat al tijdens het stilliggen er een plasje had verzameld. Oftewel nieuwe seals voor en achter en de bak kan ook weer een tijdje mee.
Laatst bewerkt 13-01-2024 09:44 door Rutger Hage.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rutger Hage
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 59
08-01-2024 20:49 #1043679
door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Volvo 164 herstel poging (Rutger)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
10-01-2024 16:49 #1043711
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Volvo 164 herstel poging (Rutger)
Knap werk, echt een beauty nu!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.