- Berichten: 12
Hoera, een katterug!
- Floris van den Berg
- Nieuw lid
Minder
Meer
12-08-2020 20:57 - 12-08-2020 21:00 #189692
door Floris van den Berg
Hoera, een katterug! is gemaakt door Floris van den Berg
Dag liefhebbers van ouderwetse degelijkheid en schoonheid!
De katterug is van jongs af aan een van mijn droomauto's geweest en nu ik toch een 'nieuwe' auto nodig had, de knoop maar eens doorgehakt en na wat sparen en zoeken iets gevonden wat binnen mijn (beperkte) budget past, hoezee! En nu ben ik dus de trotse bezitter van een mooie 544 met B18 motor in de prachtige beige lak/rood interieur combi! Ze heeft hier en daar haar plekjes, deukjes en wat kleine mankementjes, maar is nog helemaal origineel. En o wat een genot om in rond te rijden!
Ze zal dagelijks gebruikt gaan worden, zo'n 10K per jaar, dus er zal vast wel eens iets stuk gaan, maar ik ben gelukkig niet heel onhandig. Jaren geleden al eens een Opel Manta A gehad, waar ik alle reparaties zelf aan uitvoerde en ik hoop dit weer een beetje op te pakken met deze nieuwe schoonheid.
Groeten, Floris
De katterug is van jongs af aan een van mijn droomauto's geweest en nu ik toch een 'nieuwe' auto nodig had, de knoop maar eens doorgehakt en na wat sparen en zoeken iets gevonden wat binnen mijn (beperkte) budget past, hoezee! En nu ben ik dus de trotse bezitter van een mooie 544 met B18 motor in de prachtige beige lak/rood interieur combi! Ze heeft hier en daar haar plekjes, deukjes en wat kleine mankementjes, maar is nog helemaal origineel. En o wat een genot om in rond te rijden!
Ze zal dagelijks gebruikt gaan worden, zo'n 10K per jaar, dus er zal vast wel eens iets stuk gaan, maar ik ben gelukkig niet heel onhandig. Jaren geleden al eens een Opel Manta A gehad, waar ik alle reparaties zelf aan uitvoerde en ik hoop dit weer een beetje op te pakken met deze nieuwe schoonheid.
Groeten, Floris
Laatst bewerkt 12-08-2020 21:00 door Floris van den Berg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1356
13-08-2020 11:26 #189698
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Hoera, een katterug!
Hè Floris, welkom en een mooie auto! Ik wens je veel plezier en veilige kilometers.
Groeten Hans.
Groeten Hans.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Koen Sollie
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 104
14-08-2020 12:24 #189701
door Koen Sollie
Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
Beantwoord door Koen Sollie in topic Hoera, een katterug!
Hallo Floris,
Mooie auto, gefeliciteerd!
Welkom en heel veel plezier er mee.
Groet, Koen
Mooie auto, gefeliciteerd!
Welkom en heel veel plezier er mee.
Groet, Koen
Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris van den Berg
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 12
11-09-2020 21:17 #190070
door Floris van den Berg
Beantwoord door Floris van den Berg in topic Hoera, een katterug!
Bedankt Hans en Koen, dat plezier zit helemaal goed!
Vandaag (gelukkig vlak bij huis) het eerste probleem(pje) tegengekomen, van het ene op het andere moment een enorm kabaal/geratel in de cardantunnel... Heel langzaam en voorzichtig naar huis gereden en toen ik geparkeerd was vond ik 2 meter voor mijn auto een van de moerplaatjes van de voorste verbinding met de cardanas. Probleem meteen duidelijk dus, een bout losgeraakt waardoor het moerplaatje bij iedere omwenteling tegen de binnenkant van de tunnel sloeg. Borgplaatje en een van de bouten waren zo gevonden, waarna ik naar de plek waar het euvel begon ben gefietst en daar zowaar het andere boutje op straat terugvond, over mazzel gesproken!
Inmiddels zit de boel alweer in elkaar, maar dit had eigenlijk niet mogen gebeuren, normaal worden de bouten door de omgebogen lipjes van het borgplaatje op hun plaats gehouden. Ik vermoed dus dat men aan de as heeft gewerkt en verzuimd heeft de borging te vernieuwen, waardoor de boel los kon trillen... Voor nu heb ik het maar even opgelost door onder beide bouten een kartelring te zetten en de boel goed aan te draaien. Zo kan ik morgen tenminste naar mijn werk, maar zou dit goed genoeg zijn voor langere termijn? Of toch beter nieuwe borgplaatjes monteren?
Groet, Floris
Vandaag (gelukkig vlak bij huis) het eerste probleem(pje) tegengekomen, van het ene op het andere moment een enorm kabaal/geratel in de cardantunnel... Heel langzaam en voorzichtig naar huis gereden en toen ik geparkeerd was vond ik 2 meter voor mijn auto een van de moerplaatjes van de voorste verbinding met de cardanas. Probleem meteen duidelijk dus, een bout losgeraakt waardoor het moerplaatje bij iedere omwenteling tegen de binnenkant van de tunnel sloeg. Borgplaatje en een van de bouten waren zo gevonden, waarna ik naar de plek waar het euvel begon ben gefietst en daar zowaar het andere boutje op straat terugvond, over mazzel gesproken!
Inmiddels zit de boel alweer in elkaar, maar dit had eigenlijk niet mogen gebeuren, normaal worden de bouten door de omgebogen lipjes van het borgplaatje op hun plaats gehouden. Ik vermoed dus dat men aan de as heeft gewerkt en verzuimd heeft de borging te vernieuwen, waardoor de boel los kon trillen... Voor nu heb ik het maar even opgelost door onder beide bouten een kartelring te zetten en de boel goed aan te draaien. Zo kan ik morgen tenminste naar mijn werk, maar zou dit goed genoeg zijn voor langere termijn? Of toch beter nieuwe borgplaatjes monteren?
Groet, Floris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 285
13-09-2020 09:51 #190080
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Hoera, een katterug!
Dag Floris,
Wat een leuke aanschaf, zo een 544
Als je de 544 dagelijks wil gebruiken, zou ik persoonlijk toch eerder het accent leggen op roestpreventie (roest rust niet),
anders weet je over niet al te lange tijd niet meer waar je eerst moet beginnen met de (terug)instandhouding van dit voertuig.
Ik heb zelf een 544 die ik niet gebruik in de winter, maar roesten doen ze hoe dan ook, ook na een antiroestbehandeling en ook in de garage.
Behalve wat extra zorg die ze nodig hebben, zijn het hele prettige en betrouwbare klassiekers.
Veel plezier ermee.
Peter
Wat een leuke aanschaf, zo een 544
Als je de 544 dagelijks wil gebruiken, zou ik persoonlijk toch eerder het accent leggen op roestpreventie (roest rust niet),
anders weet je over niet al te lange tijd niet meer waar je eerst moet beginnen met de (terug)instandhouding van dit voertuig.
Ik heb zelf een 544 die ik niet gebruik in de winter, maar roesten doen ze hoe dan ook, ook na een antiroestbehandeling en ook in de garage.
Behalve wat extra zorg die ze nodig hebben, zijn het hele prettige en betrouwbare klassiekers.
Veel plezier ermee.
Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1208
13-09-2020 12:48 #190086
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Hoera, een katterug!
De boutjes van de cardan is inderdaad een probleem, althans de montage daarvan. Bij een Amazon kun je er redelijk goed bij maar bij een Kattenrug is er aan de versnellingsbakzijde eigenlijk net iets te weinig ruimte.
Bij mij liggen die borgplaatjes al lang bij het oud ijzer, zijn gewoon ondingen. Standaard worden er tegenwoordig borgmoeren geleverd. Officieel moet je die bij elke montage vervangen. Bij mij schiet dat er soms (lees bijna altijd) bij in. Als je bouten op de juiste manier vastdraait dan is er geen probleem, althans bij mij gaat dat al meer als 30 jaar goed en met de diverse oldtimers wordt meer als 20.000km per jaar gereden.
Een paar jaar geleden was ik te gast op een lezing van een architect van Vanderlande. Dat vertelde dat zijn bedrijf tandringen etc heeft afgezworen. Als je een bout met het juiste moment aandraait dan zit er net voldoende rek op de bouten (niet overrekken!) om te voorkomen dat ze loslopen.
Tja, inzichten veranderen in de loop der tijd......
Bij mij liggen die borgplaatjes al lang bij het oud ijzer, zijn gewoon ondingen. Standaard worden er tegenwoordig borgmoeren geleverd. Officieel moet je die bij elke montage vervangen. Bij mij schiet dat er soms (lees bijna altijd) bij in. Als je bouten op de juiste manier vastdraait dan is er geen probleem, althans bij mij gaat dat al meer als 30 jaar goed en met de diverse oldtimers wordt meer als 20.000km per jaar gereden.
Een paar jaar geleden was ik te gast op een lezing van een architect van Vanderlande. Dat vertelde dat zijn bedrijf tandringen etc heeft afgezworen. Als je een bout met het juiste moment aandraait dan zit er net voldoende rek op de bouten (niet overrekken!) om te voorkomen dat ze loslopen.
Tja, inzichten veranderen in de loop der tijd......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris van den Berg
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 12
26-09-2020 20:04 - 26-09-2020 20:17 #190211
door Floris van den Berg
Beantwoord door Floris van den Berg in topic Hoera, een katterug!
Roestpreventie is inderdaad wel een dingetje bij oude auto's. Op dit moment valt het allemaal nog hard mee en ik vind het geen probleem om zelf een jaarlijkse inspectie te doen om de plekjes op tijd bij te werken. Ik wil deze herfst nog een carport neerzetten waar de wind goed onderdoor kan waaien en verder zal ze dagelijks 'droog' gereden worden, ook in de winter (tenzij er gestrooid is natuurlijk, dan mag ze thuis blijven). Aandachtspuntje is wel de rechter deur, als ik na een hoosbui rem hoor ik het water onderin klotsen, maar na 5 keer remmen lijkt het er uit te zijn... Binnenkort even kijken of ik de afdichting van de ruit kan verbeteren, of anders een extra afwateringsgaatje boren en van binnen tectyleren.
Inmiddels weer 300 km verder en geen problemen met de cardanas meer gehad, de kartelringen lijken hun werk dus te doen. Borgmoeren lijkt mij op termijn inderdaad wel betrouwbaarder, de volgende keer dat ik er onder lig kan ik die wel monteren, had ze op dat moment alleen niet met de juiste spoedgang liggen. Qua ruimte is het inderdaad wat krapjes, maar met een kant hoog op bokjes en een korte steeksleutel was het redelijk te doen. Juiste aanhaalmoment is altijd belangrijk, dat doet al een hoop, maar een borging voor de zekerheid kan nooit kwaad. Van beroep ben ik fietsenmaker, dus heb zelf al een vrij goed gevoel voor juist aanhalen en sinds mijn vorige oldtimer behoort een momentsleutel al tot het standaard gereedschap. Van deze specifieke boutjes heb ik echter het aanhaalmoment nog niet kunnen vinden, dus deze keer maar op gevoel gedaan.
Na een lekke band deze week nu eerst maar eens op zoek naar een binnenbandje. Bij de KwikFit lachten ze me nog net niet uit, binnenbandjes deden ze al jaren niet meer... Dan maandag maar eens bij Euromaster langs gaan, die werken ook veel met vrachtauto's en aanhangwagens dus wellicht maak ik daar meer kans.
Groet, Floris
Inmiddels weer 300 km verder en geen problemen met de cardanas meer gehad, de kartelringen lijken hun werk dus te doen. Borgmoeren lijkt mij op termijn inderdaad wel betrouwbaarder, de volgende keer dat ik er onder lig kan ik die wel monteren, had ze op dat moment alleen niet met de juiste spoedgang liggen. Qua ruimte is het inderdaad wat krapjes, maar met een kant hoog op bokjes en een korte steeksleutel was het redelijk te doen. Juiste aanhaalmoment is altijd belangrijk, dat doet al een hoop, maar een borging voor de zekerheid kan nooit kwaad. Van beroep ben ik fietsenmaker, dus heb zelf al een vrij goed gevoel voor juist aanhalen en sinds mijn vorige oldtimer behoort een momentsleutel al tot het standaard gereedschap. Van deze specifieke boutjes heb ik echter het aanhaalmoment nog niet kunnen vinden, dus deze keer maar op gevoel gedaan.
Na een lekke band deze week nu eerst maar eens op zoek naar een binnenbandje. Bij de KwikFit lachten ze me nog net niet uit, binnenbandjes deden ze al jaren niet meer... Dan maandag maar eens bij Euromaster langs gaan, die werken ook veel met vrachtauto's en aanhangwagens dus wellicht maak ik daar meer kans.
Groet, Floris
Laatst bewerkt 26-09-2020 20:17 door Floris van den Berg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 335
27-09-2020 12:05 #190214
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Hoera, een katterug!
Dag Floris, ik heb onder mijn Katterug, zo te zien, dezelfde velgen. Daar heb ik geen binnenbanden in. Vorig jaar vijf nieuwe Vredesteins laten monteren, dus tubeless, tot dusver geen enkel probleem. Lopen niet leeg. Groet, Rik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 387
27-09-2020 12:30 #190215
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Hoera, een katterug!
Floris en Rik, deze velgen zijn niet geschikt voor tubeless banden, hier moet altijd een binnenband in. Het zelfs gevaarlijk om zonder binnenband te rijden.
Een goede bandenboer zal ook nooit een tubeless band op deze velgen monteren, zij kunnen ook gewoon een binnenband bestellen, geen probleem.
Een goede bandenboer zal ook nooit een tubeless band op deze velgen monteren, zij kunnen ook gewoon een binnenband bestellen, geen probleem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris van den Berg
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 12
27-09-2020 17:07 - 27-09-2020 17:10 #190216
door Floris van den Berg
Beantwoord door Floris van den Berg in topic Hoera, een katterug!
Over het gebruik van tubeless banden op dergelijke velgen lees ik gemengde verhalen, maar zonder de extra rand om de band op zijn plek te houden ga ik de gok niet nemen. Ik wil gewoon niet het risico lopen dat de band bij een scherpe bocht van de velg rolt, met alle gevolgen van dien...
Daarbij zijn al mijn banden niet uitgedroogd en hebben nog een uitstekend profiel, dus wil ze ook niet alle 4 vervangen als er voor een paar tientjes een nieuw binnenbandje in gezet kan worden.
Dus bedankt voor de tip Rik, maar nee, ik ga liever eerst even langs Euromaster. Als die het ook niet hebben, bestel ik er desnoods zelf een om bij mijn vertrouwde garage te laten monteren.
Groet, Floris
Daarbij zijn al mijn banden niet uitgedroogd en hebben nog een uitstekend profiel, dus wil ze ook niet alle 4 vervangen als er voor een paar tientjes een nieuw binnenbandje in gezet kan worden.
Dus bedankt voor de tip Rik, maar nee, ik ga liever eerst even langs Euromaster. Als die het ook niet hebben, bestel ik er desnoods zelf een om bij mijn vertrouwde garage te laten monteren.
Groet, Floris
Laatst bewerkt 27-09-2020 17:10 door Floris van den Berg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.