- Berichten: 4
Voorstellen en tips voor een 144?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Begin dit jaar heb ik me aangemeld als lid van de VKV. Als jongere uit de Achterhoek kom ik niet zo heel veel in aanraking met de echte oude Volvo's, al helemaal niet die in het bezit zijn van leeftijdsgenoten. Ik ben al een jaar of 10 met Volvo's bezig en heb op dit moment twee 940's (een doorsnee exemplaar voor de dagelijkse kilometers, en een originele Turbo uit 1990) en een 440. Die 440 is een beetje een buitenbeentje, eigenlijk een sloopredder. Daar heb ik in de kerstvakantie de motor uit gehaald voor groot onderhoud en inmiddels rijdt 'ie weer zoals het ooit bedoeld is.
Sinds een tijdje overweeg ik een vroege 142 of 144 aan te schaffen voor dagelijks gebruik. En dan op LPG, welteverstaan. Ik heb me er aardig in verdiept, heb de ruimte, kan prima lassen, en heb mezelf de basistechniek van de Volvo-redblocks eigen gemaakt in de afgelopen jaren. Het lijkt me prachtig om een opknapper aan te schaffen, deze zomer aan de slag te gaan en dan vanaf het najaar te gaan rijden.
Nu heb ik een 144 uit 1971 gevonden die knetterhard is, een B20B-motor heeft die zowel op gas als benzine loopt, en een LPG-installatie op kenteken. De auto is net apk-gekeurd en is behoorlijk strak, maar foeilelijk. Hij moet echt opnieuw gespoten worden. Roestgaten zitten er eigenlijk niet in, de wielranden, bodem, dorpels, kofferbak etc. zijn allemaal hard. De deuren ook. Nu zul je altijd roest vinden zodra je de auto gaat strippen, maar goed. Hij heeft 15-20 jaar stilgestaan en met een onderhoudsbeurt, gangbaar maken van de remmen, nieuwe uitlaat en wat afstelwerk dus wel door de apk gekomen. Er is een hotspark-setje geplaatst. Bij het stellen van de kleppen kwam de monteur erachter dat er een stoterstang krom is, er gaat nog een nieuwe in. De motor loopt momenteel dus op 3 cilinders, de proefrit is daarom nog even uitgesteld naar een later moment. Qua prijs verwacht ik ergens tussen 1250 en 1750 uit te komen, lijkt me redelijk voor een harde, rijdende 144 uit '71 met nieuwe apk en nauwelijks laswerk (maar wel spuitwerk).
Als jullie nog tips voor me hebben voor tijdens de proefrit, hoor ik ze graag! De algemene dingen om een auto uit te testen ken ik wel, specifieke 140-dingen niet. Dus tips zijn welkom.
En wie weet heb ik er binnenkort een 144 bij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
- Berichten: 535
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Voor tips houd ik me altijd aanbevolen!
Nu maar hopen dat de auto fatsoenlijk rijdt... Ik zag aardig wat extra draden en relais in de motorruimte, daarin snoeien is het eerste dat ik zal doen. Ik zag bijvoorbeeld dat de verdamper een signaaltje krijgt van de bougiekabel van cilinder 1, daar hebben ze een draadje omheen gewikkeld. Geen nette en bedrijfszekere oplossing. En zo zal ik nog wel meer tegenkomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
- Berichten: 535
V940 schreef : Ach dat klopt ook, ik heb mijn gebruikersnaam anoniem gemaakt. Ik ben Joost, aangenaam
Voor tips houd ik me altijd aanbevolen!
Nu maar hopen dat de auto fatsoenlijk rijdt... Ik zag aardig wat extra draden en relais in de motorruimte, daarin snoeien is het eerste dat ik zal doen. Ik zag bijvoorbeeld dat de verdamper een signaaltje krijgt van de bougiekabel van cilinder 1, daar hebben ze een draadje omheen gewikkeld. Geen nette en bedrijfszekere oplossing. En zo zal ik nog wel meer tegenkomen.
Slim! Ik weet niet of het bij de 144 ook zo is maar een reserve zekering 1 is in ieder geval wel handig bij een Amazon. Dat is een kleine die je niet zo 1.2.3. kan vinden. Bij mij lijkt de LPG wel redelijk gedaan te zijn, maargoed, op een dag e.e.a. uitzoeken is niet verkeerd inderdaad.
In ieder geval aangenaam Joost! Ik weet niet waar je woont in de Achterhoek, ik zelf in de Liemers. Hoop je dan snel een keer te zien rijden in een 144!
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 182
Ik kan je niet helpen mbt tot een 144, heb zelf wel een Amazon uit 1969 voor de fun (en een 940 voor het dagelijkse werk).
Specifieke 144 kwalen ken ik niet, alleen dat het plaatwerk minder van kwaliteit zou zijn als dat van een Amazon (lees dunner).
Ik heb eventueel wel een boek te leen (dat is wel in het Duits): "Sicherheit dus Swedenstahl" (Volvo 140 tot 260) waar ook veel over de 144 in staat inclusief een uitgebreide "Kaufberatung" voor de 140 serie. Ik vind het een erg mooi en praktisch boek met veel informatie. Je komt voor je werk geloof ik door mijn woonplaats heen, dus mocht je het boek willen lenen dan mag je na het werk aankomen om het op te halen. Mail me anders maar ff.
Succes met je 144, je airco plaatsen in je vroege 940 turbo (met een prachtig lederen stuur)en die andere nette 940.
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
- Berichten: 547
En verder: heel fijn rijdende, en nog steeds ondergewaardeerde auto's.
Veel plezier ermee!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
- Berichten: 637
V940 schreef : Ik zag bijvoorbeeld dat de verdamper een signaaltje krijgt van de bougiekabel van cilinder 1, daar hebben ze een draadje omheen gewikkeld. Geen nette en bedrijfszekere oplossing. En zo zal ik nog wel meer tegenkomen.
Dat draadje is heel gebruikelijk, het veiligheidsrelais krijgt zo een signaaltje dat de motor draait. LPG word met het Nederlandse LPG systeem afgesloten zodra de motor afslaat.
De 140 serie heeft een achterhaald afwaterings-systeeem dat door de balken loopt en is daardoor nogal roestgevoelig. @Cor Kraaijeveld heeft daar iets op bedacht heb ik eens gelezen.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Ik kreeg bericht dat de nieuwe stoterstang inmiddels is gemonteerd, dus morgenavond ga ik een proefritje maken. Het zal me benieuwen.
Het draadje voor de onderbreking van de verdamper is me bekend, al zie ik ze vaker aan de kabel van de bobine zitten. Mijn punt was meer dat de draad nu losjes en met slechts enkele wikkelingen om de bougiekabel zit. Ik weet niet beter dan dat je een tiental wikkelingen, strak om de kabel heen en tegen elkaar aan, nodig hebt. Met goede tape om alles strak op de plek te houden.
Maar goed, dit zijn details.
Wordt vervolgd!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik woon in Doesburg en doe o.a. aankoopkeuringen, als je er prijs op stelt kan ik je ondersteunen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.