Kogelman stelt zich voor

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-01-2019 21:03 - 17-01-2019 21:05 #181404 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Kogelman stelt zich voor
Ik heb samen gesleuteld met een monteur die veel sleutelt aan Amazons. Door het herhaaldelijk hard intrappen vd rem tijdens het ontluchten is waarschijnlijk het compensatiegaatje vd hoofdremcilinder verstopt geraakt, waardoor de remmen vastliepen.
Wel balen inderdaad (van beide kanten) dat de boel later vast
loopt, ik zie het als pure pech, maar het komt weer goed .
Laatst bewerkt 17-01-2019 21:05 door Pascal Kogelman (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
17-01-2019 23:08 #181406 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Kogelman stelt zich voor
gelukkig is het goed afgelopen!

Veel succes verder.
gr. Cor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-01-2019 15:09 - 20-01-2019 15:10 #181454 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Kogelman stelt zich voor
Nog de Girling tussengeplaatste rembekrachtiger waarschijnlijk: zo'n zelfremmer heb ik ook gehad, en er bleek aardig wat remolie in te zitten (die over mijn schoenen ging toen ik hem openmaakte trouwens!) Je zult hem dan moeten vervangen, maar probeer eerst eens de vacuumslang af te koppelen en af te doppen en kijken wat er dan gebeurt?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 20-01-2019 15:10 door Tom Steverink.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-01-2019 17:14 #181466 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Kogelman stelt zich voor

Tom Steverink schreef : Nog de Girling tussengeplaatste rembekrachtiger waarschijnlijk: zo'n zelfremmer heb ik ook gehad, en er bleek aardig wat remolie in te zitten (die over mijn schoenen ging toen ik hem openmaakte trouwens!) Je zult hem dan moeten vervangen, maar probeer eerst eens de vacuumslang af te koppelen en af te doppen en kijken wat er dan gebeurt?


Vandaag een proefrit gemaakt: had het rempedaal bij stilstand en uitgeschakelde motor wel behoorlijk wat remdruk, tijdens het rijden was dit weer verdwenen en grijpt het pedaal pas heel laat aan. Niet prettig en veilig om mee te remmen dus. Ik heb inmiddels een nieuwe hoofdremcilinder binnen.
De rembekrachtiger is trouwens ook nog vrij nieuw, Tom. Ik verwacht niet dat het daar aan ligt, mede omdat die voor het compleet vervangen vd voorremmen geen problemen gaf. De garage verdenkt de hoofdremcilinder (compensatiegaatje verstopt). Hoofdremcilinder vervangen of reviseren (honen) en opnieuw ontluchten zou het euvel moeten verhelpen, zegt men.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-01-2019 19:41 #181471 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Kogelman stelt zich voor

Pascal Kogelman (GAST) schreef : (schijven, klauwen, blokken, wiellagers)

Slangen ook?
Oude slangen kunnen ook dit soort problemen geven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-01-2019 20:46 #181474 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Kogelman stelt zich voor

Lars Rengersen schreef :

Pascal Kogelman (GAST) schreef : (schijven, klauwen, blokken, wiellagers)

Slangen ook?
Oude slangen kunnen ook dit soort problemen geven.


Da's goed dat dat je dat opmerkt Lars: Ik heb vanmiddag een oom van mijn vrouw gebeld om advies, hij is een gepensioneerd werkplaatschef met 50 jaar sleutel ervaring in de jaren '60, '70, '80 en '90 en hij gaf ook aan dat deze klachten soms ook door een miniscuul gaatje in de remleiding kunnen ontstaan die je niet direct met het oog kunt zien..Hij komt over een tijdje op bezoek en dan kijken we er naar. De remslangen zijn vorige week niet vervangen. Bedankt voor deze tip!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-01-2019 20:56 #181476 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Kogelman stelt zich voor
Een nog vaker voorkomend euvel met de slangen is dat zodra ze oud worden ze naar binnen toe opzwellen. Daardoor gaan ze als een ventiel werken. Je hoofdremcilinder trapt er nog wel vloeistof doorheen onder hoge druk, maar het stroomt niet meer terug met als gevolg dat de voorklauwen vast komen te zitten. Als de ene slang dichter zit dan een andere krijg je bovendien remverschillen.
Makkelijke test:
- auto op bokken zetten met de voorkant
- paar keer goed remmen
- voelen, zitten de voorwielen vast ook als je pedaal alweer los is?
- ja? draai eens een ontluchtingsnippel op de klauw los, spuit het eruit en is die kant meteen los? grote kans dat de slang gaar is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-01-2019 21:23 #181477 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Kogelman stelt zich voor
Bedankt Lars, we nemen dit mee.
De remslangen zijn trouwens 3 jaar geleden (5000 km) vervangen, vernam ik vd vorige eigenaar.
mvg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2019 12:42 #181489 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Kogelman stelt zich voor
Het (bij het ontluchten) herhaaldelijk hard en diep, tot op de bodem, het rempedaal intrappen kan ook ooit leiden tot een defect aan de hoofdremcilinder. Zuigertje en rubbertjes komen dan in een gebied van de cilinder waar zich in de loop der jaren een aanslagrandje heeft gevormd; dit kan tot beschadiging van het rubber, storingen en lekkage leiden. Een nieuwe hoofdremcilinder is dus inderdaad ook een prima idee.
Remslang-problemen zijn bekend, maar niet al binnen een paar jaar, lijkt me.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-01-2019 18:54 #181514 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Kogelman stelt zich voor
Eergisteren de anti-roest behandeling weer een up-date gegeven. Ondanks dat de Amazon, gezien de sticker op de achterruit, destijds in Zweden al een behandeling heeft gekregen en hier in Nederland nogmaals van onder en in alle holle ruimtes behandeld is kan het geen kwaad om met Fluid Film de dorpels, schermen, portieren en overige holle ruimtes te (her)behandelen. De auto is knetterhard en nagenoeg roestvrij en ongelast (op een piepklein plaatje van 5 cm2 na in de kofferbak) en dat blijft voorlopig ook zo als het aan mij ligt.
Sommige mensen vinden Fluid Film vreselijk stinken, maar ik vind die geur van dat schapen wolvet wel lekker ruiken, moet ik bekennen. Je ruikt het ook nog een tijdje in de auto.

De raamslinger kwam toen ook spontaan los vd deur. Deze moet ik weer zien te bevestigen want het omega veertje is verdwenen, maar daar heb ik al een apart draadje voor geopend op het forum.
Leuk detail: Op het dashboard staat nog een naam en adres in Zweden, wellicht van een vorige eigenaar?
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD