- Berichten: 2
Mijn Volvo 144 van begin 1967
- Koen van Tiel (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
15-05-2018 00:08 - 15-05-2018 00:21 #176880
door Koen van Tiel (GAST)
Mijn Volvo 144 van begin 1967 is gemaakt door Koen van Tiel (GAST)
Dag allemaal,
Inmiddels al weer zo'n 8 jaar trotse eigenaar van een Volvo 144. Geruild tegen een Daihatsu Feroza 1.6 op mijn twintigste en in 2 jaar veel gedaan;
nieuwe wielranden, gaten in de vloer, alles onder de motorklep proper gemaakt (geen motor revisie) en nog heel veel kleine dingen. Toen ik ben gaan
studeren is Volvo in de schuur beland en heb ik er nauwelijks nog iets aan gedaan Als ik in de buurt ben krijgt de motor een slinger en de bandjes wat
lucht... Inmiddels ben ik aan het einde van mijn studie (werktuigbouwkundig aan de HVA) en weer 'tijd' (geld) en 'zin' (geld) om verder te gaan.
Eerst wat info over de auto van rdw.nl;
- Vervaldatum APK 29-12-2001
- Datum eerste toelating 14-04-1967
- Datum tenaamstelling 19-07-2010
- Datum eerste afgifte Nederland 14-04-1967
- Massa ledig voertuig 1167 kg
- Aantal eigenaren privé/zakelijk 4/0
~ Cilinderinhoud ~1800 cm³
~ Tellertand ~200.000 km
Zover ik weet is dit de enige serie van de 144 die fabriek af met een B18 geleverd is(?). De Volvo onderdelen handelaar in Heerhugowaard kon mij
vertellen dat er maar weinig van dit exacte model gemaakt waren. De wielkassen voor wijken af van alles wat er te koop was. Na lang zoeken een
iets minder verrot exemplaar, met de zelfde hoog uitgesneden randen, gevonden. Achter zijn er nieuwe wielranden pas gemaakt. Dit scheelde niet
veel van wat er in zat.
Het zacht/hardboard van de deurpanelen was helemaal vergaan. De rode sky bekleding was gelukkig nog in goeie staat. De stoelen en de bank waren
wat doorgezakt. De bestuurdersstoel zat 'lekker' dicht op de bodem...
Al het sky 'leder' is grondig schoon gemaakt en in een iets feller rood gespoten. Het witte sky (?) hemeltje laat nog op zich wachten. Eerst de laatste
stukjes van de binnenkant kaal maken en in de epoxy primer zetten. Hier was ik toen begonnen aan een bed-liner coating dat meer in de off-road en
industrie gebruikt wordt. Helaas niet meer leverbaar... tja meerjarenprojecten (-_-)
Voor nu ben ik alleen maar onderdelen aan het verzamelen en maken. Wanneer ik "99%" van de spullen voor het gewenste eindresultaat heb ga ik
er pas echt tijd voor maken
Ik zoek nog;
- een hoofdleuning voor de bijrijder stoel en 3 voor de achterbank.
- authentieke nieuwe of gereviseerde gordels. Ik heb er nieuwe nieuwe voor gehaald... niet mooi, wel makkelijk.
- een revisie voor de 3 traps automaat en een overdrive.
- originele stale velgen. De doppen heb ik geloof ik.
Wat ik wil maken;
- een moderne krachtige mono speaker in de oude behuizing met Bluetooth en aux aansluiting voor achter het dashboard.
- mooie strakke rozetten voor de hoofdsteunen. De huidige doen met te veel aan een pvc afvoer denken: hoofdsteunmoer
- geluid isolatie voor de gehele koets (iets waar ik me bij me huidige auto aan erger .
Wat er nog moet gebeuren;
- binnen en buiten proper maken en spuiten.
- de motor een grote beurt geven.
- uitlaat aansluiten en gasdicht maken.
- of de dubbele Weber carburateurs reviseren en afstellen.
- of de originele reviseren en terugplaatsen wat de verkoop van de dubbele mooi kan betalen...
- de auto is waarschijnlijk voor ik geboren ben al in de Carbolineum gezet. De verf hier onder
is nog als nieuw, maar of ik de gerepareerde stukken hiermee wil behandelen....
- elektrisch werkt alles. Heb het alleen niet netjes gemaakt. Dat zou ik inmiddels wel moet kunnen.
ooit.....
- RVS met hout imperiaal voor zurfspullen en dingen.
- diff locker voor de achter as of een regelbaar LSD.
Helaas geen tijd meer om de post af te maken... déjà vu....
Inmiddels al weer zo'n 8 jaar trotse eigenaar van een Volvo 144. Geruild tegen een Daihatsu Feroza 1.6 op mijn twintigste en in 2 jaar veel gedaan;
nieuwe wielranden, gaten in de vloer, alles onder de motorklep proper gemaakt (geen motor revisie) en nog heel veel kleine dingen. Toen ik ben gaan
studeren is Volvo in de schuur beland en heb ik er nauwelijks nog iets aan gedaan Als ik in de buurt ben krijgt de motor een slinger en de bandjes wat
lucht... Inmiddels ben ik aan het einde van mijn studie (werktuigbouwkundig aan de HVA) en weer 'tijd' (geld) en 'zin' (geld) om verder te gaan.
Eerst wat info over de auto van rdw.nl;
- Vervaldatum APK 29-12-2001
- Datum eerste toelating 14-04-1967
- Datum tenaamstelling 19-07-2010
- Datum eerste afgifte Nederland 14-04-1967
- Massa ledig voertuig 1167 kg
- Aantal eigenaren privé/zakelijk 4/0
~ Cilinderinhoud ~1800 cm³
~ Tellertand ~200.000 km
Zover ik weet is dit de enige serie van de 144 die fabriek af met een B18 geleverd is(?). De Volvo onderdelen handelaar in Heerhugowaard kon mij
vertellen dat er maar weinig van dit exacte model gemaakt waren. De wielkassen voor wijken af van alles wat er te koop was. Na lang zoeken een
iets minder verrot exemplaar, met de zelfde hoog uitgesneden randen, gevonden. Achter zijn er nieuwe wielranden pas gemaakt. Dit scheelde niet
veel van wat er in zat.
Het zacht/hardboard van de deurpanelen was helemaal vergaan. De rode sky bekleding was gelukkig nog in goeie staat. De stoelen en de bank waren
wat doorgezakt. De bestuurdersstoel zat 'lekker' dicht op de bodem...
Al het sky 'leder' is grondig schoon gemaakt en in een iets feller rood gespoten. Het witte sky (?) hemeltje laat nog op zich wachten. Eerst de laatste
stukjes van de binnenkant kaal maken en in de epoxy primer zetten. Hier was ik toen begonnen aan een bed-liner coating dat meer in de off-road en
industrie gebruikt wordt. Helaas niet meer leverbaar... tja meerjarenprojecten (-_-)
Voor nu ben ik alleen maar onderdelen aan het verzamelen en maken. Wanneer ik "99%" van de spullen voor het gewenste eindresultaat heb ga ik
er pas echt tijd voor maken
Ik zoek nog;
- een hoofdleuning voor de bijrijder stoel en 3 voor de achterbank.
- authentieke nieuwe of gereviseerde gordels. Ik heb er nieuwe nieuwe voor gehaald... niet mooi, wel makkelijk.
- een revisie voor de 3 traps automaat en een overdrive.
- originele stale velgen. De doppen heb ik geloof ik.
Wat ik wil maken;
- een moderne krachtige mono speaker in de oude behuizing met Bluetooth en aux aansluiting voor achter het dashboard.
- mooie strakke rozetten voor de hoofdsteunen. De huidige doen met te veel aan een pvc afvoer denken: hoofdsteunmoer
- geluid isolatie voor de gehele koets (iets waar ik me bij me huidige auto aan erger .
Wat er nog moet gebeuren;
- binnen en buiten proper maken en spuiten.
- de motor een grote beurt geven.
- uitlaat aansluiten en gasdicht maken.
- of de dubbele Weber carburateurs reviseren en afstellen.
- of de originele reviseren en terugplaatsen wat de verkoop van de dubbele mooi kan betalen...
- de auto is waarschijnlijk voor ik geboren ben al in de Carbolineum gezet. De verf hier onder
is nog als nieuw, maar of ik de gerepareerde stukken hiermee wil behandelen....
- elektrisch werkt alles. Heb het alleen niet netjes gemaakt. Dat zou ik inmiddels wel moet kunnen.
ooit.....
- RVS met hout imperiaal voor zurfspullen en dingen.
- diff locker voor de achter as of een regelbaar LSD.
Helaas geen tijd meer om de post af te maken... déjà vu....
Laatst bewerkt 15-05-2018 00:21 door Koen van Tiel (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3471
15-05-2018 00:47 #176881
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Mijn Volvo 144 van begin 1967
Als het motornr klopt met het chasis nummer zou ik hem zo orgineel als maar mogelijk is dan verkopen en een 144 kopen waar je je wensen op kan spuien.
Een combinatie chasisnr en motornr dat bij elkaar hoort kom je niet vaak meer tegen en is veel geld waard zeker als de motor nog goed lopend is te krijgen.
En als dan wielranden en andere delen nog afwijken van latere modellen dan is ik de markt maar eens afstruinen voor de waarde van die auto.
Dus niet te rap dingen gaan veranderen.
succes
Johan Geers
Een combinatie chasisnr en motornr dat bij elkaar hoort kom je niet vaak meer tegen en is veel geld waard zeker als de motor nog goed lopend is te krijgen.
En als dan wielranden en andere delen nog afwijken van latere modellen dan is ik de markt maar eens afstruinen voor de waarde van die auto.
Dus niet te rap dingen gaan veranderen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Koen van Tiel (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 2
16-05-2018 13:20 #176896
door Koen van Tiel (GAST)
Beantwoord door Koen van Tiel (GAST) in topic Mijn Volvo 144 van begin 1967
Ik zorg er al voor dat de originele onderdelen bewaard en goed blijven. Alle 'aanpassingen' zijn, op de coating na, makkelijk te herstellen.
Had niet echt het idee gekregen dat de auto veel waard zou zijn, maar het zou leuk zijn als
Had niet echt het idee gekregen dat de auto veel waard zou zijn, maar het zou leuk zijn als
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.