Stinky's 264TE

  • Jan Folkersma (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Are we alone?
Meer
20-10-2016 12:46 - 20-10-2016 14:07 #164339 door Jan Folkersma (GAST)
Stinky's 264TE is gemaakt door Jan Folkersma (GAST)



Vrij snel nadat ik een 145s uit 1970 kocht, kwam er een 264TE op mijn pad.
Ik kon hem niet laten staan. In 1979 geleverd aan een uitvaartorganisatie
als zwarte volgwagen. In 1997 wit gespoten door een taxibedrijf maar die
ging failliet voordat de wagen in gebruik is genomen. De man van wie ik
hem kocht heeft hem daarvandaan. Er waren er 4 van. Een is zwart gebleven
en daar zit nu een V8 in. Een andere witte is bijna bruin van de roest.
Deze is nu nog mooi en het zal een hele klus zijn om dat zo te houden...

Eerst nog even wat mooie plaatjes, hierna de plekjes en mijn vragen.


Aan de kant want ik kom er aan!


Vroem! Dit is mijn eerste V6. Zou 148pk moeten leveren. Zo voelt het ook. Heerlijk
soepel. De automaat is ook zijdezacht. Inclusief mij en de benzine weegt het bij
elkaar 1800kg. Over twee jaar 100% belastingvrij.


Ik heb er dus weer 4 corona's bij. Zijn niet standaard als ik alle folders bekijk. Maar wel
mooi. Eens kijken wie ze wil poetsen...


Knopjes! Waarvan 4 voor de ramen. Airco heeft nu geen functie meer.
Laatst bewerkt 20-10-2016 14:07 door Jan Folkersma (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Folkersma (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Are we alone?
Meer
20-10-2016 12:46 #164340 door Jan Folkersma (GAST)
Beantwoord door Jan Folkersma (GAST) in topic Stinky's 264TE

De gordels zijn er uitgehaald of hebben er nooit gezeten? Er zit wel weer aan beide kanten
een knopje, een schakelaar.


Voor de leeslampjes! Zo konden meneer en mevrouw Honecker fijn Marx nog even lezen
opweg naar de arbeiders van een Trabantfabriek.


En zo zit je dan achterin. Met de extra stoeltjes uitgeklapt zit je niet ruim. Ik ben 1.90m.
Het past net maar ik zou zo niet naar Portugal willen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Folkersma (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Are we alone?
Meer
20-10-2016 14:12 #164342 door Jan Folkersma (GAST)
Beantwoord door Jan Folkersma (GAST) in topic Stinky's 264TE
En dan nu de lelijke plekjes en domme vragen.


Roest! Voor zo'n oude en grote auto ziet het er goed uit, je moet het zoeken. Dit is
bij het rechter achterwiel. Een klein bobbeltje bij het achterraam.


Binnenkant van bestuurdersportier. Verder helemaal niks. Geen deuken of krassen.
De verkoper zij iets over witte Hammerite. Wie heeft daar ervaring mee? Het liefst zou ik
de wagen net als mijn 240 in de Dinitrol laten zetten maar dat kost wel weer heel veel geld.
Van december t/m februari gaat de 264 in de droge warme stalling ivm de belasting.


Geen radio. Wel een tsunami aan rare kabeltjes. Ik zoek nu natuurlijk een radio die hier mooi
in en aan past. Uit 1979. Er zitten veel speakers in de wagen, hopelijk doen die het dan ook.


De antenne is er voor het gemak ooit afgehaald. Daar moet een nieuwe. Ik wil een elektrische.
Kan dat zomaar? Waar haal je dan de stroom vandaan enzo weetjewel.



De airco is uitgezet. Stel ik wil dat weer werkend krijgen, overschakelen op modernere legale
koelvloeitsof, moet dan alles er uit en opnieuw beginnen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Folkersma (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Are we alone?
Meer
20-10-2016 14:12 #164343 door Jan Folkersma (GAST)
Beantwoord door Jan Folkersma (GAST) in topic Stinky's 264TE


Rare Zweedse stickers. Wat betekent dit allemaal?


Midden op de achterklep zit een chromen knop. Wat doet dat? Het chroom is er bijna helemaal af.

Glimmende dorpels bij alle 4 de deuren. Ze zijn mooi maar is dat wel origineel standaard af Bertone?


En dan het grootste mysterie: twee schakelaars op de stuurkolom. De vorige eigenaar had ook geen idee.
Lijken niks te doen. Open schroeven en de draadjes volgen hoor ik U denken. Tijdens het rijden hoor je
de kabel van de tellerbak draaien. Moet gesmeerd schijnt. Kan dat eenvoudig?

Voorlopig even tot zover. Alvast bedankt voor alle tips en raad!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-10-2016 16:24 - 20-10-2016 16:30 #164347 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Stinky's 264TE
Wauw, netjes hoor, is in werkelijkheid dus net zo mooi als op de foto's!

Als je je airco weer in bedrijf wil nemen wordt hij gevuld met modern "milieuvriendelijk" koelmedium waar de pakkingen etc. niet tegen kunnen waardoor je waarschijnlijk aan een complete revisie vast zit. Of een adresje vinden waar ze nog met klassieke R12 (Freon, sinds 1987 verboden) vullen; wordt lastig in Nederland maar ik heb wel eens begrepen dat er bij onze zuiderburen nog wel mogelijkheden zijn.

E-antenne is niet echt ingewikkeld hoor. Er gaat volgens mij een vaste 12V heen en eentje voor de aansturing die geschakeld wordt door je radio.
Op de plaats van de dop op je achterklep heeft wellicht een extra antenne gestaan voor de eerste generatie mobiele telefoon of zo.

De sticker op je benzineklepje heeft alles te maken met je bandenspanning.

Succes met uitvinden waar alle knopjes voor zijn!

Groet, Hans
Laatst bewerkt 20-10-2016 16:30 door 05703-dummy.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Moser
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-10-2016 22:31 #164355 door Erik Moser
Beantwoord door Erik Moser in topic Stinky's 264TE
Een fraaie aanwinst voor de collectie Jan. Het begint al een aardig wagenpark te worden.

In onderstaande link tref je foto's van een aantal Volvo's 264 TE, waaronder het witte kentekenbroertje van jouw auto.

www.flickr.com/search/?text=Volvo%20264%20TE

Succes met verfraaien, maar dat is je wel toevertrouwd !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2016 01:20 #164356 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Stinky's 264TE
Beste Jan, speciale wagen zul je veel bekijks mee hebben.
Roest ik eerst een proberen met rode commendant cleaner volgens mij krijge je het wel weggepoets.

success

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Folkersma (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Are we alone?
Meer
31-10-2016 12:45 #164615 door Jan Folkersma (GAST)
Beantwoord door Jan Folkersma (GAST) in topic Stinky's 264TE
Er stond een mooie radio te koop op eBay, een cr-2170.



Vlak voordat de tijd was verstreken liep de prijs hoog op. Ik denk ik kijk nog heel
even snel op marktplaats. Precies dezelfde! Voor weinig! Ben benieuwd of hij het doet.

De 264TE doet het niet. Ik wilde dit weekend met vrouw en kinders naar het Noorden om
daar de wagen aan de familie te showen, maar hij wilde niet starten. Niet aanslaan. Dus
zijn we maar met de 'gewone' 240 gegaan.... Ondertussen de wegenwacht gebeld, ik betaal
er immmers voor, maar ook die kregen hem niet aan de praat. Wel benzine, zeker lucht,
waarschijnlijk geen of slechte vonk. De Wegenwachter haalde er ter plekke 3 bougies uit
waarvan er 1 zeker slecht was. De andere 3 kon hij zo lastig bij. De wagen wordt straks
opgehaald door de lokale garagist. Een weekje koud buitenstaan na een levenlang warm
binnen doet hem geen goed.... :(
Ondertussen hard opzoek naar onderdak voor de 3 koudste maanden ook ivm overgangsregeling.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Folkersma (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Are we alone?
Meer
31-10-2016 21:02 #164630 door Jan Folkersma (GAST)
Beantwoord door Jan Folkersma (GAST) in topic Stinky's 264TE
Bericht van de garage. Heel veel vocht in de verdeler. Slechte rotor, slechte bougies en kabels. Ik laat de hele bups vervangen. Wel vervelend dat dit meteen opdoet een week na aankoop.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Folkersma (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Are we alone?
Meer
20-11-2016 15:28 #165037 door Jan Folkersma (GAST)
Beantwoord door Jan Folkersma (GAST) in topic Stinky's 264TE
De Witte gaat over een paar dagen in de stalling, want hij zit in de overgangsregeling. Dat
betekent dat je er 3 maanden niet de weg mee op mag. Nog snel even een feature gekocht:



Kun je makkelijk de accu mee afkoppelen. Voor die drie maaden kreeg ik nog de tip van de
stallingman: de banden iets harder oppompen zodat ze niet helemaal leeg zijn na februari.
Klinkt goed. Hebben jullie nog meer tips? Aftanken of juist bijna leeg? Ramen open of juist
op een kier? Dat soort dingen.
Ik ga hem wel missen deze maanden. Van alle 3 rijdt hij het lekkerst. Als het echt winter
wordt ben ik benieuwd hoe de 145 het gaat houden. De 240 geniet altijd van de kou.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD