Mijn Volvo 164 overdrive 1972 lpg

  • Edwin van Geenen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2013 16:21 #123810 door Edwin van Geenen
Mijn Volvo 164 overdrive 1972 lpg is gemaakt door Edwin van Geenen
Na vele jaren van wel interesse maar geen tijd nu maar eens de poging gewaagd om een echte (volvo)klassieker te rijden.

Het model 164 sprak me meteen aan. Het is een bordeaux rode. Hij heeft 5 jaar stilgestaan en heeft geen onderhoud gehad.

Ik heb er nog niet zoveel verstand van maar wil graag alles gaan leren?
* Zou ik hem zomaar kunnen starten (met hulpaccu) is dat verstandig?
* Wat moet ik zoal vernieuwen verversen
* Hij heeft 5 jaar op zijn banden gestaan deze zijn iets slap nu maar niet leeg waren wel nieuw toen hij zijn rustplaats betrok kun je hiermee gaan rijden?
* Waar kun je het beste onderdelen kopen?
* Ik ga hem halen op 16 maart met ambulance



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-02-2013 18:43 #123818 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Volvo 164 overdrive 1972 lpg
Hoi Edwin,
We delen niet alleen onze naam....ik heb precies dezelfde 164 en deze wordt gerestaureerd, die kleursetting Bordeaux kleur en interieur met open dak en OD is zeldzaam.
Uit je verhaal begrijp,ik dat de wagen 5 jaar niet heeft gelopen, dan is het heel belangrijk op voorzichtig de wagen uit die winterslaap te halen.
Gaat de motor nog rond als je een sleutel op de poelie zet ?, hij heeft een slipkoppeling een zgn viscose koppeling van de koelfan dus moet met een sleutel.
Ik zou alle olie vervangen, dus motorolie& filter, versnellingsbak en OD ( gebruik 80wd90 die is voor deze bak ), achteras hoort hypoid olie in.
Vergeet niet je remsysteem te flushen, dit kan het beste met eennoverdruksysteem via de hoofdremcylinder reservoir.

Ook zou ik de bougies verwijderen en een klein beetje kruipolie in de cilinders spuiten, door de bougie opening en dan starten zonder bobine kabel, zodat hij een paar keer goed rond gaat.

Al het rubber wat bij buigen kleine lijntjes vertoont vervangen, met name de remslangen en wellicht ook de banden.

Onderdelen haal ik via Nederlandse specialist bij GCP in Jonkoping . Ook het clubdepot heeft nog veel originele onderdelen.
In welk deel van Nederland woon je ?
Ik woon in Arnhem en kijk maar eens op mijn site (onder mijn naam de button)

Succes !

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven Bleeker
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-02-2013 18:48 #123819 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Mijn Volvo 164 overdrive 1972 lpg
Hoi Edwin,

Gefeliciteerd met je aankoop. Wel bijzonder om met een exemplaar te beginnen die stil heeft gestaan.
Volvo staan er wel om bekend om na lange tijd meteen te kunnen starten. Maar het kan geen kwaad om wat dingen te checken voor je hem start. Zoals het oliepijl, koel-, rem-, koppelingen-vloeistof. Een probleem bij auto's die lang stil staan zijn de remmen die vast zitten of vast gaan zitten.

Als je lid bent van de Volvo Klassiekers Verenging kun je onderdelen het beste hier kopen (OnderdelenShop) (is vaak de goedkoopste).

suc6

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-02-2013 20:04 #123830 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Mijn Volvo 164 overdrive 1972 lpg
Gefeliciteerd met je aankoop en welkom!
Je hebt wel een bijzondere getroffen zoals Ed ook al aangeeft.
Hij heeft een B30E (dus injectie) en het GT dashboard is echt een zeldzaamheid en zo te zien zit er ook een speciaal stuur in.

Even als aanvulling op de al gegeven antwoorden.
Die banden zullen helaas kapot zijn.
Van te lang staan worden ze eivormig en als ze niet keihard opgepompt blijven helemaal.
Dan verzakt de wang en ontstaat er een permanente beschadiging en onbalans.
Boele heeft nog een setje te koop, zie link.marktplaats.nl/646664589

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Edwin van Geenen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2013 21:28 #123840 door Edwin van Geenen
Beantwoord door Edwin van Geenen in topic Mijn Volvo 164 overdrive 1972 lpg
Goedenavond,

Bedankt voor de reacties,

Over 3 weken gaan we hem halen en dan mag hij in een warme schuur staan. Ga ik rustig alles nakijken en zonodig vervangen. Eerst motorisch aan de praat en dan zullen we langzaam de rest opknappen!! Ik hoop er deze zomer nog mee te gaan rijden. Heb er orginele boekjes en van, hij is gehaald uit zweden (1995). Is iemand bekend met dit exemplaar? Ik heb er niet veel geld voor gegeven (500 euro). Je weer niet echt wat er allemaal mis mee is. Ik verwacht geen gekke dingen.
Wat leuk trouwens dat jij er ook eentje heb in deze uitvoering. Die gt dashboard is het alleen al waard. Ik zal vast nog dingen tegen komen die ik niet weet. Heb er gelukkig handboeken enz bij. Ik woon in Zaltbommel dus dichtbij de onderdelenshop :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Edwin van Geenen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2013 21:32 #123842 door Edwin van Geenen
Beantwoord door Edwin van Geenen in topic Mijn Volvo 164 overdrive 1972 lpg
Hij staat nu ook met de remmen vast hoe kun je dit oplossen, of kun je hem gewoon met de heftruck (erdoor) trekken, zoja wat gaat er allemaal kapot dan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-02-2013 22:52 #123844 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Mijn Volvo 164 overdrive 1972 lpg
Het mooiste is om even de remblokjes er rondom tussenuit te trekken.
Dat heb ik ook een keer gedaan met een 1800ES die ik ging ophalen die 5 jaar had stilgestaan.
Mochten de remschijven nog bruikbaar zijn, dan blijven die sowieso heel al kunnen die ook wel een stootje hebben.
Ook kun je proberen om o.a. met een waterpomptang de oude blokjes van de schijven af te drukken, maar dan moeten de zuigers in de remklauwen wel een beetje meewerken.
Als hij op de handrem staat, kan het nog zijn dat dat blijft hangen. Dat zit echter aan de binnenkant van de remschijf en kun je niet 123 bij. Daar zou ik hem dan gewoon doorheen trekken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Edwin van Geenen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2013 23:01 #123845 door Edwin van Geenen
Beantwoord door Edwin van Geenen in topic Mijn Volvo 164 overdrive 1972 lpg
Hierbij nog wat foto's


Het ontkoppelen van de remmen is haast onmogelijk gezien het feit dat hij erg krap staat, dus op hoop van zegen dan maar!









Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-02-2013 14:33 #123861 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Mijn Volvo 164 overdrive 1972 lpg
Ha! Nu herken ik de auto! Deze stond een paar weken geleden op Marktplaats. Gefeliciteerd!
Remblokken eruit halen lijkt mij een goed idee, al ben ik benieuwd of je die er dan wel zo uit krijgt, als de remmen vast zitten. Ik ben er wel eens een tijd mee bezig geweest, voordat ik ze er uit had.

Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Edwin van Geenen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2013 23:13 #123884 door Edwin van Geenen
Beantwoord door Edwin van Geenen in topic Mijn Volvo 164 overdrive 1972 lpg
Goedenavond,

U heeft hem inderdaad zien staan op marktplaats.nl ik hoop dat het een (nog)mooiere auto wordt.

Die remblokken eraf halen is geen plaats voor, nu maar hopen dat de schijven goed blijven. Pompen toch nog ff die oude banden op, dan rolt hij in ieder geval wat beter de ambulance op.

Bedankt voor de reacties,
Ik ga alvast een boodschappenlijstje maken...........................

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD