- Berichten: 831
Volvo Amazon P122(S) '69
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
Wat ik gedaan heb om eens te kijken of de temperatuur meter goed werkt is het volgende:
Radiator dop eraf (bij koude motor), motor starten en er een thermometer ingehangen.
Succes ermee en laat even weten wat de oorzaak geweest is.
-edit: wat ik ook erg prettig vind is om het losse dingetje welke in de thermostaat zit weg te halen, nu ontstaat er een klein rond gaatje. Dit zorgt er bij mij voor dat de temperatuur niet zo hoog oploopt voordat de thermostaat opengaat, het gaat iets geleidelijker allemaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- W M
- Nieuw lid
- Berichten: 8
Afgelopen dagen als de motor goed warm is en ik zet de motor uit, dan draait de motor soms nog even door. Een soort "nadieselen" zeg maar? Moet ik dit in de ontsteking zoeken? Want dan zou het misschien kloppen dat als dat de oorzaak is van het "nadieselen" dat ook meteen de oorzaak is van het te snel oververhit raken van de motor. Iemand ideeën??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 831
"Wybe Martens" schreef:
Dank je wel voor de tips Jeroen. Moet nog wel even zo'n lange koortsthermometer vinden maar dat komt wel goed
Afgelopen dagen als de motor goed warm is en ik zet de motor uit, dan draait de motor soms nog even door. Een soort "nadieselen" zeg maar? Moet ik dit in de ontsteking zoeken? Want dan zou het misschien kloppen dat als dat de oorzaak is van het "nadieselen" dat ook meteen de oorzaak is van het te snel oververhit raken van de motor. Iemand ideeën??
Nadieselen is erg slecht voor de motor. Het is eigenlijk een zelfontsteking, van wat ik ervan weet kan dit komen door een te hoge compressie (kop te vaak gevlakt, te dunne koppakking), een te laag octaan gehalte in de benzine (misschien eens een octaanbooster proberen??) of een vervuilde motor. En kijk ook eens naar de bougies (het goede type?) en niet te vergeten het ontstekingstijdstip.
Er zijn vast meer mensen met wat nuttige tips.
-edit: hier een interessant stukje over bougies, ik zou er eentje uit het blok draaien en vergelijken met deze site.
www.oldtimerrestauratie.com/site ... &Itemid=17
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
- Berichten: 880
Kijk je verdelerkap, rotor, bougie kabels na en je contacthoek en voorontsteking.
De puntjes en condensator zou ik ziezo preventief vervangen dan deze zijn meestal wel ingebrand en een condensator altijd mee vervangen als je de puntjes vervangt.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- W M
- Nieuw lid
- Berichten: 8
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.