- Berichten: 3
144 DL '73
- Patrick Smans
- Nieuw lid
Heb de auto gekocht met een kapotte koppakking en behoorlijk wat achterstallig onderhoud.
Hij is eind vorige eeuw uit zweden geïmporteerd met nog geen ton aan kilometers. Bij 107000 is de teller stil blijven staan maar er is naar schatting niet meer dan 70000 bijgekomen.
Ik wil de komende jaren deze 140 opknappen, het zal gaan showauto worden, ik wil gewoon een auto waar ik in de winter aan kan werken en in de zomer bij mooi weer een stuk mee kan toeren, naar meetings gaan etc.
Vooral in de laatste 2 jaar is hij hard achteruit gegaan, de vorige eigenaar had 'm altijd buiten staan en daardoor is hij op een paar plekken gaan roesten. Binnen in ziet het er nog erg goed uit, behalve een scheur in het dashboard en een paar kapotte naden in de bestuurderstoel is alles nog heel.
Dit is niet mijn eerste Volvo, ik heb een 240 2.3 met 319000km uit '90 waar ik elke dag in rij en heb daarvoor een S40 en 440 gereden (en nog een zooi niet-Volvos).
Fotos van de 144: picasaweb.google.com/patricksma ... directlink
Ik zal binnenkort een keer fotos buiten maken en die hier plaatsen.
Eind vorig jaar heb ik samen met m'n vader de koppakking vervangen en de carburateur gereviseerd, eergisteren is hij voor het eerst sinds augustus vorig jaar weer buiten geweest.
Wat is gedaan sinds augustus:
- Motorblok en versnellingsbak schoongemaakt (zat een bijna halve centimeter dikke laag aan olie/zand en andere bagger op
- Koppakking vervangen.
- Uitlaatkleppen vervangen (oude waren verbrand)
- Nieuwe bougies geplaatst.
- Contactpuntjes vervangen en gesteld.
- Condensator vervangen.
- Stromberg gereviseerd.
- Benzinepomp vervangen.
- Waterpomp vervangen.
- Alle koelsysteem slangen vervangen. (incl. slangen in motorruimte naar kachel)
- Thermostaat vervangen.
- Olie sensor vervangen.
- Roest in motorruimte zover mogelijk weggehaald.
- Motorsteunen vervangen.
- Nieuwe zonnekleppen geplaatst.
Wat ik dit voorjaar nog wil doen:
- Olie + oliefilter vervangen en nog een keer kleppen stellen. (eerst nog een paar keer mee rijden)
- Kachelmotor weer aan de praat krijgen (werkte wel bij aankoop)
- Benzinefilter monteren.
- Er zit wat opervlakkige roest op de dorpels (is nergens doorgerot dus daarvoor is geen lassen nodig.)
- Koplamp wissers in de juiste stand zetten (ga nu van onder naar boven)
- Kilometerteller en dagteller weer aan de praat krijgen.
Wat ik in de loop van dit jaar en volgende winter wil doen:
- Deur LA is vanboven doorgerot, hierdoor kan bij regen water binnenlopen dus moet wel wat aan gedaan worden.
- Voorruit vervangen (zit een ster precies in zichtveld voor bestuurdersstoel) + wat roest om voorruit repareren.
- Zijscherm RA net onder klein zijruitje is doorgerot.
- "reservewielbakken" zijn doorgerot.
Ik heb nog een originele Volvo 8-track radio die onderin het dashboard past, deze ga ik proberen weer werkend te krijgen zodat ik die kan monteren in plaats van de moderne radio die er in zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
- Berichten: 2064
welkom hier. Nogal wat werk gedaan en te doen, veel plezier en succes!
Wat me opgevallen is: met jouw kenteken mag je geen blauwe platen hebben (zie RDW), of dit eventueel eens problemen oplevert weet ik niet. Bij het invoeren van de wagen is er blijkbaar geen historisch kenteken aangevraagd (werd vaker niet gedaan of kon toen niet), dit kan echter alsnog aangevraagd worden als je legaal blauwe platen op je auto wilt hebben (je ontvangt dan een ander, historisch, kenteken met 2x 2cijfers en 1x 2 letters).
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Veel plezier gewenst!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik heb tot nu toe alleen maar plaatjes "halverwege" gezien, dus vroeg het me nog wel af voor montage van een set op mijn 144.
Defecte teller is vermoedelijk gebroken tandwieltje.
Zie blogpost: Kilometerteller unit 144GL gedemonteerd
Een teller uit een vroege past ook in jouw dashboard unit (de unit in z'n geheel niet).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Patrick Smans
- Nieuw lid
- Berichten: 3
"Lars Rengersen" schreef:
Die koplamp wissers zijn vet! Maar horen die niet gewoon in de ruststand beneden?
Ik heb tot nu toe alleen maar plaatjes "halverwege" gezien, dus vroeg het me nog wel af voor montage van een set op mijn 144.
Defecte teller is vermoedelijk gebroken tandwieltje.
Zie blogpost: Kilometerteller unit 144GL gedemonteerd
Een teller uit een vroege past ook in jouw dashboard unit (de unit in z'n geheel niet).
Ik zou ook wel willen weten hoe de koplampwissers origineel gemonteerd zouden moeten zijn, op de meeste fotos die ik kon vinden staan ze in de ruststand horizontaal. Toen ik de auto had gekocht stonden ze ook naar beneden alleen het mechanisme zat verkeer gemonteerd waardoor het elke keer vastsloeg bij inschakelen. Dit leek voor mij en mijn vader de meest logische manier van monteren.
Ik ga binnenkort de teller er uit halen, ik verwacht ook dat het tandwieltje kapot is. Weet iemand of dat tandwieltje nog nieuw te krijgen is? Ik wil het liefste de originele teller er in houden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zorg wel dat je exact hetzelfde tandwiel neemt, met hetzelfde aantal tanden.
Bijv. bij VOMD 25 tands
Of hier bij ETS reparatie of losse tandwielen
Of in de USA allerlei soorten en maten bij Dave Barton
Of een complete tellerunit bij Willem&Willem voor hetzelfde geld in de hoop dat het tandwiel nog goed is.
Of eentje uit een 265 in Nieuwleusen (wel letten op dezelfde r-waarde)
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Kwam zojuist een plaatje tegen op volvolvo.nl"Patrick Smans" schreef:
Ik zou ook wel willen weten hoe de koplampwissers origineel gemonteerd zouden moeten zijn, op de meeste fotos die ik kon vinden staan ze in de ruststand horizontaal.
Dit type (wat dus op en neer beweegt en niet draait) hoort inderdaad van boven naar beneden te wissen met ruststand boven als je dit plaatje mag geloven:
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
(Toch maar eens de 2012 kalender op de wc gaan hangen)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.