- Berichten: 536
Een grijze en een blauwe 144
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-07-2011 19:55 #104500
door Marc van der Marek (GAST)
Een grijze en een blauwe 144 is gemaakt door Marc van der Marek (GAST)
Omdat ik geen zin had om mijn kinders op de achterbank van een DAF 66 te wringen, ben ik begonnen met 144's. En om de robuste techniek waar lekker aan te sleutelen valt. En om het fijne staal met roestgaten waar makkelijk een ander stuk ingaat (stuk dikker dan DAF staal). Aanwezige LPG installaties zijn ook fijn.
Eerst een "steelblue metallic" (grijs) opknapper uit 1970, paar dagen ouder als mijzelf, die ik nu lichtgrijs aan het rollen ben:
Deze is de winterauto, met M+S banden en een M40, om eventuele gladde bochten heelhuids door te komen. Grootste bijdrage aan de opknapper status was de losgerotte vooras:
Maar eigenlijk vind ik blauw mooier, en zeker bij het glimgebeuren van de Volvo, dus heb ik een blauwe gekocht. Uit 1969, een rijdend draaiorgel met al z'n trekknoppen, achterruitblazer en brommende achteras:
Een 144 automatic nog wel, met pook aan het stuur, die ondanks deze kleine aerodynamische aanpassing nog de 120 haalt!
Grootste probleem bij deze was dat een zuiger contact maakte met de onderkant van de cilinderkop, en een verbrande klep elders. Toch nog 2 km mee gereden, sterke motor. Het kabaal staat me nog levendig op de trommelvliezen, en daarom is de blauwe nu voor mij de meest luxe mooiweerauto die er bestaat.
Eerst een "steelblue metallic" (grijs) opknapper uit 1970, paar dagen ouder als mijzelf, die ik nu lichtgrijs aan het rollen ben:
Deze is de winterauto, met M+S banden en een M40, om eventuele gladde bochten heelhuids door te komen. Grootste bijdrage aan de opknapper status was de losgerotte vooras:
Maar eigenlijk vind ik blauw mooier, en zeker bij het glimgebeuren van de Volvo, dus heb ik een blauwe gekocht. Uit 1969, een rijdend draaiorgel met al z'n trekknoppen, achterruitblazer en brommende achteras:
Een 144 automatic nog wel, met pook aan het stuur, die ondanks deze kleine aerodynamische aanpassing nog de 120 haalt!
Grootste probleem bij deze was dat een zuiger contact maakte met de onderkant van de cilinderkop, en een verbrande klep elders. Toch nog 2 km mee gereden, sterke motor. Het kabaal staat me nog levendig op de trommelvliezen, en daarom is de blauwe nu voor mij de meest luxe mooiweerauto die er bestaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-07-2011 21:16 #104502
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Een grijze en een blauwe 144
Die P1800 badge op de motorkap van de steel blue metallic is wel een mooie feature.
Welke kleur ben je hem aan het rollen?
Stuurversnelling is wel een mooie feature, dat zie je niet zo vaak.
Welke kleur ben je hem aan het rollen?
Stuurversnelling is wel een mooie feature, dat zie je niet zo vaak.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
06-07-2011 21:42 #104503
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Een grijze en een blauwe 144
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-07-2011 23:29 #104508
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Een grijze en een blauwe 144
Ah, dat wist ik niet. Weer wat geleerd!" van der Marek (GAST)" schreef:
De vroege 140's hadden ook zo'n badge daar, volgens mij dezelfde.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2102
07-07-2011 17:42 #104522
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Een grijze en een blauwe 144
De badges van de vroege 140 zijn kleiner dan die van de 1800 en dus niet uitwisselbaar, maar zien er verder hetzelfde uit.
Een volgende keer de badkuip met de schuine kant naar voren op het dak, is iets gestroomlijnder, mischien dan 125 km/h
Een volgende keer de badkuip met de schuine kant naar voren op het dak, is iets gestroomlijnder, mischien dan 125 km/h

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10-07-2011 01:12 #104582
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Een grijze en een blauwe 144
Jongens het is Volvo, het lijkt hetzelfde maar is het NIET, de driehoek voorop de P1800 is groter én heeft de bevestigingspootjes in de lengte en de 140 in de breedte. Zijn maar details maar is wel belengrijk want dan moet je gaan boren in je motorkap.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.