- Berichten: 47
Wat voor type rijd ik?
- Jorn Venema (GAST)
- Senior lid
Ik hoop op enige duidelijkheid.
Met vriendelijke groet,
Jorn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
- Verbannen
- Berichten: 347
Welk 'plaatje' onder de motorkap bedoel je juist? Toch niet waar het chassisnummer op staat?
Het motornummer - wat je dus nodig hebt - staat op het blok zelf. Aan de rechterzijde, tussen oliefilter en motorsteun. Of achter de verdelerkap; daar is volledige nummer het ingeslagen.
Maak eens wat foto's van wat onder de kap zit en details van het blok, dan zullen de experten hier je vast wel meer kunnen vertellen.
Als ik me niet vergis hanteerde Volvo vanaf modeljaar 1986 enkel nog de typenummers 240 en 260 in plaats van 242, 244, 245, 264 etc.. Dus '240' is de algemene aanduiding en op zich dus niet incorrect. Alle 244's zijn dus '240's', maar niet alle '240's' zijn 244's Ik zou me trouwens niet blind staren op wat de RDW heeft geregistreerd, daar zitten wel vaker allerhande kemels tussen..
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Misschien in België en Frankrijk, maar in NL was dat vanaf 1984 het geval, hetgeen ook de keuze van de RDW verklaart.Saskia De Vos schreef : Als ik me niet vergis hanteerde Volvo vanaf modeljaar 1986 enkel nog de typenummers 240 en 260 in plaats van 242, 244, 245, 264 etc..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jorn Venema (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 47
Groet,
JOrn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
- Verbannen
- Berichten: 347
Mooie kar, met de turboneus, zelfs!
Uitvogelen welke motor je juist hebt, is heel simpel aan de hand van het chassisnummer. Als de motor tenminste in de loop der tijden niet werd gewisseld. Je weet het enkel absoluut zeker met de motorcodes op het blok zelf.
Via deze link kan je de vincode (chassisnummer) ontcijferen: Klik
Daaruit blijkt:
YV1: personenwagen
244: model; type 244
24: motor; B19E of B200E
3: versnellingsbak; M47
F: modeljaar; 1985
1: fabriekscode; Zweden (Torslanda)
111193; motornummer
Gezien het modeljaar (1985) zal het eerder om een B200 (1985 - 1995) gaan en niet een B19E (tot/met 1984). De "E" staat voor injectie. Zowel B19 als B200 wijst op een 2.0L motor, en dus niet een 2.3L.
Dus ofwel heeft de RDW een fout gemaakt, ofwel ligt er inmiddels een 2.3 in het vooronder. Ik heb niet genoeg kennis om louter aan de uiterlijke kenmerken uit te maken welke motor je Volvo heeft. Dat is meer voor de kenners hier (iemand?).
Meer details over de B200;
Early B200 and B230, years 1985 to 1988
These are found in Volvo 240, Volvo 300 and Volvo 740 series cars.
Stroke: 80 mm
B200 bore: 88.9 mm
B230 Bore: 96 mm
Con-rod lenght (c to c): 152 mm
Crankshaft main journal diameter: 55 mm
Con-rod's bearing's journal diameter: 49 mm
Wrist pin diameter : 23 mm
Piston height: 39.7 to 41.9 mm
Firing order: 1-3-4-2
Bron
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jorn Venema (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 47
Groet, 6
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
- Verbannen
- Berichten: 347
De "turbo-neus" is slechts een bijnaam voor de enigszins vooruitstekende grille en meer geprononceerde motorkap die je auto heeft. Kwam aanvankelijk enkel voor op de 26x dacht ik, en de turbo's, maar werd ook toegepast op de modeljaren 1983 t/m 1985. Dus in die zin komt het wat minder vaak voor. De vroege modellen 240 hadden dan weer een "flatnose" (motorkap had vooraan een rechte rand).
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jorn Venema (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 47
Groet,
Jorn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.